Olvi-konsernin tilinpäätös tammi-joulukuu 2022

OLVI OYJ                  Tilinpäätöstiedote 10.2.2023 klo 9.00

Olvi-konsernin tilinpäätös tammi-joulukuu 2022

Liikevaihto kasvoi 26 % vuonna 2022, oikaistu liikevoitto edellisen vuoden tasolla

Olvi-konsernin vuoden 2022 myyntivolyymi ja liikevaihto kasvoivat uuteen ennätykseen seitsemättä vuotta peräkkäin. Oikaistu liikevoitto oli edellisen vuoden tasolla, vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät laskivat liikevoiton 22,4 miljoonaan euroon. Liiketoimintaympäristön merkittävästä muutoksesta johtuen Valko-Venäjän liiketoimintasegmentin tasearvoon on tehty 35,0 miljoonan euron arvonalennus, jolla ei ole kassavirtavaikutusta. Vakavaraisuus ja kassavirta pysyivät hyvinä. Hallitus ehdottaa jaettavaksi osingoksi 1,20 (1,20) euroa/osake.

Lähiajan näkymät

Olvi-konsernin tilikauden 2023 oikaistun liikevoiton odotetaan laskevan edellisestä vuodesta.

Epävarmuutta sisältyy Valko-Venäjän liiketoimintaan Ukrainan sodan ja erityisesti valuuttakurssin vaikutuksesta, jonka johdosta kyseisen segmentin liikevoiton oletetaan laskevan.

Myyntivolyymin ja liikevaihdon arvioidaan kehittyvän suotuisasti. Liikevoittoon sisältyy merkittäviä epävarmuuksia. Kustannusten nousun odotetaan jatkuvan vuonna 2023. Kustannusten nousua viedään lopputuotteiden hintoihin porrastetusti, mutta hinnankorotusten ajoittumisen ennakointi on haasteellista ja korotusten suuruudessa tulee huomioida kuluttajakysynnän heikentyminen.

Konsernin keskeisimmät tunnusluvut

-20,3

-18,7

1,6

Olvi esittää vaihtoehtoisina tunnuslukuina oikaistun liikevoiton (Adjusted EBIT) ja oikaistun tilikauden tuloksen (Adjusted Profit for the period), joiden tavoitteena on parantaa raportointikausien vertailtavuutta. Tammi-joulukuussa 2022 vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät koostuivat pääosin Valko-Venäjän yhtiön arvonalentumisesta ja Liettuan verokorvausvarauksesta. Tarkempia tietoja Valko-Venäjän yhtiön arvonalentumisesta on kerrottu liitetiedossa 5, taulukossa 12.

Liiketoiminnan kehitys

Toimitusjohtaja Patrik Lundell:

Q4/2022: myynti kasvoi voimakkaasti, kustannusinflaatio painoi kannattavuutta

Olvi-konsernin myyntivolyymi kasvoi neljännellä vuosineljänneksellä 8,8 ja liikevaihto 23,0 prosenttia. Myyntivolyymi kasvoi kotimarkkinoiden vähittäiskaupassa ja HoReCa:ssa. Markkinaosuudet vähittäiskaupassa pysyivät hyvällä tasolla tai kasvoivat. HoReCa:ssa myynti kasvoi, kun joulusesonkiin päästiin ilman koronarajoituksia. Vienti laski, vaikka lopetettua Venäjän vientiä saatiin osittain kompensoitua uusilla markkinoilla.

Kustannusinflaatio pysyi erittäin korkealla tasolla ja kiihtyi vuoden loppua kohden. Vastaavia lopputuotteiden hinnankorotuksia tehtiin kunkin markkinan ja myyntikanavan mahdollisuuksien mukaan. Täysmääräisiin hinnankorotuksiin ei kuitenkaan päästy kaikilla markkinoilla. Tämä johtui maa- ja asiakaskohtaisista sopimusrakenteista sekä kustannusmuutosten vaikeasta ennustettavuudesta. Ukrainan sodan seurauksena erityisesti energian hinta oli ennätyksellisen korkealla ja hinnan vaihtelu suurta. Lisäksi sota on vähentänyt useiden raaka-aineiden ja pakkausmateriaalien saatavuutta sekä nostanut merkittävästi hintoja esimerkiksi maltaan, sokerin, lasi- ja muovipullon, tölkin ja hiilidioksidin osalta. Kustannusten nousun vaikutukset olivat vuoden 2022 osalta korkeimmillaan vuoden viimeisellä neljänneksellä. Polttoaineiden kohonnut hinta taas vaikutti suoraan logistiikan kustannuksiin.

Konsernin oikaistu liikevoitto laski kustannusinflaation takia 76 prosenttia ja oli 1,7 miljoonaa euroa. Vertailukelpoisuuteen vaikuttavien erien vuoksi liikevoitto oli viimeisellä neljänneksellä 35,7 miljoonaa euroa tappiollinen. Suurin vertailukelpoisuuteen vaikuttava erä, 35 miljoonaa euroa, liittyi Valko-Venäjän liiketoimintasegmentin arvonalentumiseen, joka johtui merkittävistä muutoksista liiketoimintaympäristössä vuoden 2022 aikana.

Vuosi 2022: myyntivolyymi ylsi ennätykseen, kustannusinflaation vaikutus merkittävä

Myyntivolyymi kasvoi 12,0 prosenttia ja ylitti ensimmäistä kertaa 900 miljoonan litran rajan ollen 956,1 miljoonaa litraa. Myyntivolyymi kasvoi kaikissa yhtiöissä edelliseen vuoteen verrattuna. Tanskan ja Latvian uudet yhtiöt vaikuttivat kasvuun koko vuoden 2022. Hyvää myyntivolyymin kasvua vähittäiskaupassa tukivat vahvat ja kehittyneet markkinaosuudet niin alkoholillisissa kuin alkoholittomissa juomissa. HoReCa:ssa ja rajakaupassa myynti kasvoi koronarajoitusten poistuessa. Vienti vähentyi edellisestä vuodesta Venäjän kaupan loputtua maaliskuussa. Venäjän osuus kaikesta viennistä oli noin 90 prosenttia vuoden 2022 alussa.

Liikevaihto kasvoi 26,3 prosenttia ja oli 583,7 miljoonaa euroa. Kohonneet myyntivolyymit ja hinnankorotukset kasvattivat liikevaihtoa. Kustannusinflaation vaikutuksia vietiin myyntihintoihin koko vuoden ajan. Kustannusinflaatio alkoi jo koronapandemian aikana, mutta voimistui merkittävästi Ukrainan sodan seurauksena. Myyntiä vastaavat kustannukset kasvoivat 94,5 miljoonaa euroa eli 35,1 prosenttia verrattuna edelliseen vuoteen, mikä on liikevaihdon kasvua merkittävästi enemmän. Logistiikan, myynnin ja markkinoinnin kulut kasvoivat 21,4 miljoonaa euroa eli 21,5 prosenttia. Oikaistu liikevoitto kasvoi 0,6 prosenttia ja oli 59,8 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 liikevoitto oli 22,4 miljoonaa euroa vertailukelpoisuuteen vaikuttavien erien jälkeen ja jäi edellisestä vuodesta 62,4 prosenttia.

Olvi investoi vuoden aikana tuotanto- ja varastointikapasiteetin lisäämiseen liiketoiminnan kasvun mahdollistamiseksi. Olvi panostaa ympäristöystävällisyyteen ja työolosuhteiden parantamiseen sekä turvallisuuteen yhä enemmän. Investointeja tehtiin vuonna 2022 muun muassa lämmön- ja hiilidioksidin talteenottoon, energiatehokkuuteen, jäteveden käsittelyyn ja työn kuormituksen vähentämiseen. Yhtiön tavoitteena on saavuttaa hiilineutraali toiminta vuoden 2023 aikana Iisalmen tehtaalla ja tulevina vuosina muilla tehtailla.

Segmenttikohtainen liiketoiminnan kehitys Q4 ja 2022

Suomessa markkinaosuudet kasvoivat

Suomen toimintojen myyntivolyymi kasvoi neljännellä vuosineljänneksellä 1,1 ja koko vuonna 1,7 prosenttia. Markkinaosuudet kasvoivat ja olivat korkeita erityisesti oluissa, siidereissä ja lonkeroissa. Vesissä markkinaosuus on pysynyt hyvällä tasolla ja energiajuomien myynti on edelleen kasvussa. Vuoden 2022 onnistuneisiin tuotelanseerauksiin voidaan nostaa hard selzerit, joissa Olvi on selkeä markkinajohtaja. Kasvua tuli myös HoReCa- ja rajakaupasta. Liikevaihto kasvoi neljännellä vuosineljänneksellä 5,6 ja koko vuonna 7,3 prosenttia. Hintoja korotettiin vähittäiskaupassa neljännellä vuosineljänneksellä, ja näillä pystyttiin osittain kattamaan kasvaneita kustannuksia. Vähittäiskaupan hintajaksot ovat auki vain kaksi kertaa vuodessa. Syksyn hinnat annettiin sitovasti jo alkukeväästä, jolloin ei ollut vielä kokonaisuudessaan tiedossa kustannusinflaation vaikutusta pitkällä aikavälillä. Tämän seurauksena Suomen toimintojen oikaistu liikevoitto oli viimeisellä vuosineljänneksellä 0,5 miljoonaa euroa Koko vuoden 2022 Suomen liiketoimintojen oikaistu liikevoitto oli 18,8 miljoonaa euroa pienentyen 25,5 prosenttia edellisestä vuodesta. Kustannusinflaation odotetaan vaikuttavan myös vuoden 2023 kannattavuuteen. Hinnankorotuksia kuitenkin jatketaan sopimusehtojen ja hintajaksojen puitteissa kannattavuuden palauttamiseksi pitkällä aikavälillä.

Itämeren alueella liikevaihto kasvoi orgaanisesti ja yrityskauppojen avulla

Itämeren alueen raportointisegmentin osalta myyntivolyymi kasvoi viimeisellä vuosineljänneksellä 10,8 ja vuoden alusta 29,6 prosenttia. Myynti kehittyi hyvin Baltian maissa sekä vähittäis- ja rajakaupassa että HoReCa:ssa. Vienti kasvoi uusien markkina-avausten kautta korvaten Venäjän kaupan loppumisen. Liikevaihto kasvoi vuosineljänneksellä 34,1 ja vuoden alusta 45,1 prosenttia. Kaikissa Baltian maissa hinnankorotuksia pystyttiin tekemään vuoden aikana joustavasti, mikä näkyi liikevaihdon kehityksessä. Lisän Itämeren segmentin kasvuun tuovat yrityshankinnat Tanskassa ja Latviassa vuonna 2021. Nämä yhtiöt eivät ole kokonaisuudessaan mukana edellisen vuoden vertailuluvuissa. Ilman vuoden 2021 yrityshankintoja myyntivolyymi olisi kasvanut vuoden alusta 7,5 ja liikevaihto 23,1 prosenttia. Energia- ja polttoainekustannusten nousivat todella voimakkaasti, mikä yhdessä raaka-aineiden ja pakkausmateriaalien hintojen nousun ja saatavuusongelmien kanssa on heikentänyt suhteellista kannattavuutta. Lisäksi palkat ovat nousseet vuoden aikana merkittävästi Baltian maissa. Segmentin oikaistu liikevoitto oli -0,1 miljoonaa euroa vuosineljänneksellä. Vuonna 2022 oikaistu liikevoitto oli 17,4 miljoonaa euroa ja laski 16,9 prosenttia. Segmentin sisällä kannattavuudessa on kuitenkin eroja. Baltian maiden yhtiöt ovat pystyneet ylläpitämään kannattavuutta. Tanskan tuoteportfolio on painottunut kaupan merkkeihin, jolloin hinnan korotukset tapahtuvat viiveellä sopimusjaksojen mukaisesti ja kustannusinflaatio on vaikuttanut kannattavuuteen. Toimenpiteet kannattavuuden parantamiseksi ovat käynnissä.

Valko-Venäjällä myyntivolyymi kasvoi

Valko-Venäjän liiketoimintaympäristöön on vaikuttanut merkittävästi vuoden 2022 aikana Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan. Olvi Oyj:n hallitus teki 5.3.2022 päätöksen lopettaa viennin Venäjälle ja Valko-Venäjälle sekä keskeyttää investoinnit Valko-Venäjälle ja aloittaa vetäytymisen Valko-Venäjän markkinoilta. Valko-Venäjän liiketoimintasegmentti luokiteltiin myytävissä oleviin eriin. Ulkomaalaisten yritysten myyntiä säätelevä lainsäädäntö kiristyi kuitenkin vuoden aikana ja Olvi ilmoitti 22.11.2022 tiedotteellaan, että Valko-Venäjän tytäryrityksen myynti ei enää ole todennäköistä seuraavan 12 kuukauden aikana ja luokittelu myytävissä oleviin sekä tulosohjeistus vuodelle 2022 peruttiin. Valko-Venäjän liiketoimintasegmentti raportoidaan tämän seurauksena koko vuoden 2022 osalta osana Olvi-konsernia. Toimintaympäristöön liittyvien merkittävien epävarmuuksien perusteella Valko-Venäjän kirjanpitoarvoon tehtiin arvonalennustestauksen perusteella 35,0 miljoonan euron arvonalennus. Liiketoiminnan osalta Valko-Venäjän myyntivolyymi kasvoi neljännellä vuosineljänneksellä 20,7 ja koko vuonna 4,3 prosenttia. Myyntivolyymi kasvoi erityisesti vähittäiskaupassa markkinaosuuksien kasvaessa ja korvasi Venäjän viennin loppumista. Myös HoReCa:ssa myynti kasvoi koko vuoden osalta. Liikevaihto kasvoi vuosineljänneksellä 56,6 ja koko vuonna 41,1 prosenttia. Hinnankorotukset ja kasvanut myyntivolyymi kasvattivat liikevaihtoa. Kustannukset ovat nousseet myös Valko-Venäjän segmentissä valmistus- ja rahtikuluissa, mutta merkittäviltä saatavuusongelmilta on vältytty. Liikevoitto laski viimeisellä vuosineljänneksellä 10,3 prosenttia. Vuosineljänneksen liikevoittoa rasittivat poistot, joita ei ole sinä aikana tehty, kun segmentti luokiteltiin myytävissä oleviin eriin. Näiden vaikutus on 3,3 miljoonaa euroa. Koko vuoden liikevoitto oli 25,1  ja kasvoi 73,7 prosenttia. Vertailukelpoista koko vuoden euromääräistä liikevoittoa paransivat liikevaihdon kasvu, kustannussäästöt sekä vahvistunut valuuttakurssi. Valko-Venäjän liiketoiminnan kehittymiseen vuonna 2023 liittyy merkittäviä riskejä Ukrainan sodan vuoksi. Lisäksi valuuttakurssin kehittymistä on vaikea ennakoida. Kannattavuuden oletetaan heikentyvän, koska muun muassa hinnankorotuksia on lain puitteissa rajoitettu.

Toiminnan kausiluonteisuus

Konsernin liiketoimintojen luonteeseen liittyy kausivaihtelua. Raportoitavien maantieteellisten segmenttien liikevaihto ja liikevoitto eivät kerry tasaisesti, vaan ne vaihtelevat vuodenaikojen ja sesonkien ominaispiirteiden mukaan.

Myynnin kehitys

Olvi-konsernin myyntivolyymi kasvoi 12,0 prosenttia ja oli 956,1 (853,7) miljoonaa litraa vuonna 2022. Kasvua kertyi kaikissa raportointisegmenteissä. Loka-joulukuussa myyntivolyymi kasvoi 8,8 prosenttia ja oli 209,7 (192,7) miljoonaa litraa.

Myyntivolyymi, miljoonaa litraa

956,1

853,7

12,0

Konsernin liikevaihto kasvoi koko vuonna 26,3 prosenttia ja oli 583,7 (462,2) miljoonaa euroa. Neljännellä vuosineljänneksellä kasvu oli 23,0 prosenttia. Raportointisegmenttien välillä on merkittäviä eroja liikevaihdon kasvussa johtuen toteutuneista myyntihinnan korotuksista. Suomessa vähittäiskaupan hintojen nosto on muita markkinoita rajoitetumpaa.

Liikevaihto, miljoonaa euroa

462,2

26,3

Tuloskehitys

Konsernin liikevoitto oli tammi-joulukuussa 22,4 (59,4) miljoonaa euroa, mikä on 3,8 (12,9) prosenttia liikevaihdosta. Neljännen vuosineljänneksen liikevoitto oli -35,7 (7,2) miljoonaa euroa ja -26,2 (6,5) prosenttia liikevaihdosta. Kertaluonteisesti viimeisen neljänneksen liikevoittoa rasitti Valko-Venäjän liiketoimintasegmenttiin tehty 35,0 miljoonan euron kirjanpidollinen arvonalennus, 2,4 miljoonan euron kuluvaraus Liettuan yhtiöön kohdistuvasta verokorvausvaatimuksesta sekä toimitusjohtajasopimuksen päättymiskulujen kohdistamisesta kokonaisuudessaan vuodelle 2022. Arvonalennuksen perusteista raportoidaan tarkemmin tilinpäätöksessä. Oikaistu liikevoitto kasvoi tammi-joulukuussa 0,6 prosenttia ja oli 59,8 miljoonaa euroa. Viimeisellä vuosineljänneksellä oikaistu liikevoitto oli 1,7 miljoonaa euroa. Oikaistun liikevoittoprosentin heikentymiseen vaikutti myyntiä vastaavien kustannusten sekä logistiikan, myynnin ja markkinoinnin kulujen merkittävä kasvu edellisestä vuodesta.

Oikaistu liikevoitto, miljoonaa euroa

-597,1

22,4

-62,4

Konsernin vuoden 2022 tulos verojen jälkeen oli 7,5 (48,4) miljoonaa euroa. Neljännellä vuosineljänneksellä tulos oli verojen jälkeen -38,5 (5,7) miljoonaa euroa. Tilikauden tulosta pienensivät rahoituskuluihin kirjatut 3,5 miljoonan euron kumulatiiviset valuuttamuuntoerot Valko-Venäjän yhtiön nettosijoituslainan poismaksuun liittyen.

Emoyhtiön omistajille kuuluvasta voitosta laskettu osakekohtainen tulos vuonna 2022 oli 0,39 (2,31) euroa ja neljännellä vuosineljänneksellä -1,81 (0,27) euroa.

Tase, rahoitus ja investoinnit

Olvi-konsernin taseen loppusumma oli 489,7 (490,2) miljoonaa euroa. Oma pääoma per osake oli 13,49 (14,19) euroa. Omavaraisuusaste oli 57,5 (60,7) prosenttia ja velkaantumisaste -20,3 (-18,7) prosenttia. Konsernin maksuvalmiutta kuvaava mittari, current ratio, pysyi samalla tasolla ja oli 1,3 (1,3).

Korollisten velkojen määrä oli joulukuun lopussa 4,1 (3,2) miljoonaa euroa. Korollisista veloista lyhytaikaisten velkojen osuus oli 2,2 (1,3) miljoonaa euroa.

Kassavirta pysyi hyvänä. Rahavarat olivat 61,2 miljoonaa euroa ja kasvoivat 2,5 miljoonaa euroa edellisen vuoden lopusta.

Olvi-konsernin laajennus- ja korvausinvestoinnit olivat vuonna 2022 37,1 (32,0) miljoonaa euroa. Investoinneista kohdistui 15,3 miljoonaa euroa Suomeen, 21,1 miljoonaa euroa Itämeren alueelle ja 0,7 miljoonaa euroa Valko-Venäjälle. Valko-Venäjälle kohdistuneet investoinnit ajoittuvat tammi-helmikuulle. Olvi-konserni on investoinut liiketoiminnan kasvun vaatimaan tuotanto- ja varastointikapasiteettiin ja monipuolistamiseen, energiaratkaisuihin sekä tuotannon modernisointiin ja ympäristöystävällisyyteen. Lisäksi investointiin panimoiden yhteydessä sijaitseviin vierailukeskuksiin Baltiassa.

Henkilöstö

Olvi-konsernin keskimääräinen henkilöstömäärä tammi-joulukuussa oli 2 335 (2 111) henkilöä. Konsernin keskimääräinen henkilöstömäärä kasvoi 10,6 prosentilla, johtuen kausiluonteisuudesta ja Piebalgas- ja Vestfyen-yrityskaupoista.

Olvi-konsernin henkilöstömäärät keskimäärin maittain:

2,5

6,3

1 044

11,9

1 049

21,6

-1,0

1,4

2 291

2 178

5,2

2 335

2 111

10,6

Hallitus ja johto

Olvi Oyj:n hallituksessa ja johdossa ei ole katsauskaudella tapahtunut muutoksia. Viron tytäryhtiön toimitusjohtaja vaihtui 1.9.2022. Uutena toimitusjohtajana toimii Jaanus Vihand.

Katsauskauden muut tapahtumat

Varsinainen yhtiökokous

Olvi Oyj:n 30.3.2022 järjestetty varsinainen yhtiökokous vahvisti tilinpäätöksen sekä myönsi vastuuvapauden hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle 31.12.2021 päättyneeltä tilikaudelta. Yhtiökokous päätti hallituksen
esityksen mukaisesti maksaa A- ja K-sarjan osakkeille osinkoa 1,20 (1,10) euroa tilivuodelta 2021. Osinko maksettiin kahdessa erässä 20.4.2022 ja 2.9.2022.

Yhtiökokouksen kaikki päätökset ovat nähtävissä 30.3.2022 julkistetussa tiedotteessa.

Konsernirakenteen muutokset

Olvin tytäryhtiöomistuksissa ei tapahtunut merkittäviä muutoksia vuoden 2022 aikana.

Olvin omistusosuudet tytäryhtiöistä ovat:

Muutos %-yks.

AS A. Le Coq, Viro

A/S Cēsu Alus, Latvia

99,88

AB Volfas Engelman, Liettua

99,67

OAO Lidskoe Pivo, Valko-Venäjä

96,36

Servaali Oy, Suomi

80,00

Helsingin tislaamo Oy, Suomi

A/S Bryggeriet Vestfyen, Tanska

96,41

3,59

Olvi Oyj omistaa 50,0 prosenttia Arctic Silence Oy:stä. Yhtiöllä ei ole ollut operatiivista toimintaa vuoden 2022 aikana. Lisäksi Olvi Oyj:n tytäryrityksillä on yhtiöomistuksia. Helsingin tislaamo Oy omistaa 100 prosenttia Helsingin tislaamoravintola Oy:stä. A. Le Coq -yhtiöllä on 49,0 prosentin omistusosuus AS Karme ja 20,0 prosentin osuus Verska Mineraalvee OÜ -yhtiöistä Virossa. A/S Cēsu Alus -yhtiöllä on 100 prosentin omistusosuus SIA Piebalgas Alus -yhtiön osakekannasta. AB Volfas Engelmanilla on 100 prosentin omistusosuus UAB Uniqasta ja UAB Alaus Pintasta. OAO Lidskoe Pivo omistaa 100-prosenttisesti Trade House Lidskoe Pivon. A/S Bryggeriet Vestfyen omistaa 95,81 prosenttia A/S Dansk Coladrik -yhtiöstä.

Liiketoiminnan riskit ja niiden hallinta

Ukrainan sodan vaikutukset

Ukrainan sota on lisännyt merkittävästi liiketoiminnan riskejä. Pakkausmateriaaleissa oli saatavuusongelmia jo koronapandemian takia, mutta Ukrainan sota on entisestään vaikeuttanut tilannetta erityisesti tölkkien ja lasipullojen osalta. Toistaiseksi myynnin menetykset eivät ole olleet merkittäviä. Pakkausmateriaalien hinnat ovat jatkaneet koronapandemian aikana alkanutta tuotanto- ja logistiikkakustannuksista johtuvaa nousuaan. Lisäksi raaka-aineiden hinnat ovat nousseet nopeasti varsinkin ohramaltaan, sokerin sekä hiilidioksidin osalta ja saatavuus on heikentynyt markkinoilla. Energian hinta on moninkertaistunut ja hinnanvaihtelut ovat suuria sähkön ja kaasun osalta erityisesti Itämeren segmentissä, mikä vaikuttaa tuotantokustannuksiin. Öljyn hinta on nostanut polttoaineiden hintoja, jotka heijastuvat suoraan logistiikkakustannuksiin. Olvi vastaa kustannusten nousuun jatkamalla hintojen korotuksia mahdollisuuksien mukaan. Yhtiö etsii aktiivisesti vaihtoehtoisia tavarantoimittajia ja pyrkii parantamaan tuotannollisen toimintansa tehokkuutta.

Kuluttajahinnat ovat Ukrainan sodan seurauksena nousseet nopeasti vuoden 2022 aikana erityisesti Euroopassa. Yleinen kustannusinflaatio vähentää kuluttajien ostovoimaa ja sitä kautta vaikuttaa kuluttajakäyttäytymiseen. Kulutuksen painopiste siirtyy edullisempiin tuotevaihtoehtoihin ja kulutus voi kokonaisuudessaan laskea. Tällä voi pitkällä aikavälillä olla vaikutusta liiketoiminnan kasvuedellytyksiin.

Maakaasun saatavuuteen liittyvät haasteet on huomioitu erityisesti Olvin Baltian liiketoiminnassa. Keskeytymättömän valmistuksen varmistamiseksi tuotantolaitokset on sopeutettu onnistuneesti mahdollisiin energiamuutoksiin. Olvi tekee investointeja raaka-aineiden omavaraisuuteen myös Suomessa ottamalla käyttöön hiilidioksidin talteenotto- ja varastointilaitteistoa.

Ukrainan sota on muuttanut merkittävästi liiketoimintaympäristöä Venäjällä ja Valko-Venäjällä. 5.3.2022 julkaistun tiedotteen mukaisesti Olvi lopetti viennin Venäjälle kaikista yhtiön toimintamaista ja aloitti toimenpiteet Valko-Venäjältä vetäytymiseksi. Kuten 21.11.2022 julkaistussa tiedotteessa kerrottiin, vetäytymistoimenpiteet lopetettiin yritysten myyntiä säätelevän lainsäädännön kiristymisen vuoksi. Venäjän viennin loppumisella sekä sodan aiheuttamalla tuotanto- ja logistiikkakustannusten nousulla on merkittävä vaikutus konsernin liiketoimintaan. Valko-Venäjän yhtiön liiketoimintaan vaikuttavat EU:n pakotteet sekä viennin lopettaminen Venäjälle. Valko-Venäjän yhtiön liiketoimintaa ylläpitävää toimintaa on pystytty kuitenkin jatkamaan turvaamalla riittävät hankinnat paikallisesti. Olvi ottaa huomioon ja noudattaa pakotteita ja paikallisia lainsäädäntöjä toiminnassaan.

Koronapandemia

Liiketoiminnan kehittymisen ennustamiseen liittyy epävarmuustekijöitä, sillä erilaisia koronapandemian heijastevaikutuksia on ollut vaikea ennakoida. Vaikutukset liittyvät esimerkiksi koronapandemian leviämisen ehkäisemiseksi tehtyihin myyntikanavanarajoituksiin ja ihmisten liikkumisen rajoittamiseen, mutta myös kokonaiskysynnän muutoksiin. Lisäksi globaaleissa tuotanto- ja kuljetusketjuissa on ollut suuria saatavuushaasteita ja kustannusvaikutuksia, jotka ovat jatkuneet muun muassa Kiinan tiukkojen koronatoimien vuoksi. Alkuvuoden 2022 aikana Olvin toimintamaissa oli voimassa merkittäviä koronapandemiaan liittyviä myyntikanavarajoituksia, jotka poistuivat toisen vuosineljänneksen alusta. Kuluttajakysyntä erityisesti HoReCa- ja rajakaupan osalta palautui.

Varautuminen

Olvi-konsernissa on tehty useita skenaarioita liiketoimintaympäristön kehitykseen liittyen ja valmistauduttu vastaamaan muuttuviin tilanteisiin. Tuotannollisiin häiriöihin on varauduttu ja jatkuvuussuunnitelmia laadittu muun muassa henkilöstön, raaka-aineiden ja energian saatavuuteen liittyen. Investointeja energian saannin turvaamiseksi on tehty. Lisäksi raaka-aineiden ja pakkausmateriaalien saatavuutta on varmistettu.

Tarkempi kuvaus normaaleista liiketoimintaan liittyvistä riskeistä on annettu Olvi-konsernin toimintakertomuksessa ja tilinpäätöksen liitetiedoissa sekä yhtiön internetsivujen osiossa Sijoittajille/hallinto/hallinnointiperiaatteet.

Katsauskauden jälkeiset tapahtumat

Olvi Oyj:n uutena toimitusjohtajana aloitti 1.1.2023 Patrik Lundell Lasse Ahon jäädessä eläkkeelle toimitusjohtajan tehtävästä. Tanskan tytäryhtiön toimitusjohtaja vaihtui 1.1.2023. Uutena toimitusjohtajana toimii Majken Filsø Sørensen.

Hallituksen esitys voittovarojen käytöstä

Emoyhtiö Olvi Oyj:n jakokelpoiset varat 31.12.2022 olivat 131,0 (114,7) miljoonaa euroa, josta tilikauden voitto oli 41,7 (39,5) miljoonaa euroa.

Olvi Oyj:n hallitus esittää varsinaiselle yhtiökokoukselle voitonjakokelpoisten varojen käyttämistä seuraavasti:

1) osinkona jaetaan 1,20 (1,20) euroa vuodelta 2022 sekä K- että A-sarjan osakkeelle eli yhteensä 24,8 (24,9) miljoonaa euroa. Osinko on 311,4 (51,9) prosenttia Olvi-konsernin osakekohtaisesta tuloksesta. Osinko maksetaan kahdessa erässä. Ensimmäinen erä 0,60 euroa osakkeelta maksetaan 20.4.2023

osakkeenomistajalle, joka on täsmäytyspäivänä 30.3.2023 merkitty Euroclear Finland Oy:n pitämään osakasluetteloon. Toinen erä 0,60 euroa osakkeelta maksetaan 5.9.2023 osakkeenomistajalle, joka on täsmäytyspäivänä 29.8.2023 merkitty Euroclear Finland Oy:n pitämään yhtiön osakasluetteloon.

Olvin omille osakkeille ei makseta osinkoa.

2) emoyhtiön vapaaseen omaan pääomaan jätetään 106,1 miljoonaa euroa.

TALOUDELLISET TIEDOTTEET VUONNA 2023

Olvi-konsernin vuosikertomus ja yhtiökokouskutsu julkaistaan 28.2.2023. Vuosikertomus sisältää hallituksen toimintakertomuksen, konsernin ja emoyhtiön tilinpäätöksen sekä tilintarkastuskertomuksen tilikaudelta 1.1. - 31.12.2022. Vuosikertomus sisältää vastuullisuusraportin, selvityksen hallinto- ja ohjausjärjestelmästä (Corporate Governance Statement) sekä palkitsemisraportin tilivuodelta 2022.Vuosikertomus ja yhtiökokouskutsu ovat luettavissa Olvi Oyj:n internetsivuilta.

Vuoden 2023 osavuosikatsausten julkaisuajankohdat:

osavuosikatsaus tammi-maaliskuulta 20.4.2023,
puolivuosikatsaus tammi-kesäkuulta 11.8.2023 ja
osavuosikatsaus tammi-syyskuulta 17.10.2023.

Webcast

Olvi Oyj järjestää toimitusjohtajan tiedotustilaisuuden, jota voi seurata osoitteessa
https://olvi.videosync.fi/q4-2022 . Tiedotustilaisuus pidetään suomeksi.

Tallenne webcast-lähetyksestä on katsottavissa myöhemmin yhtiön verkkosivuilla

Patrik Lundell, toimitusjohtaja, Olvi Oyj, puh. 0290 00 1050 tai 050 477 5181
Tiina-Liisa Liukkonen, talousjohtaja, Olvi Oyj, puh. 0290 00 1050 tai 041 505 4779

TAULUKKO-OSA:
- laaja tuloslaskelma, taulukko 1
- tase, taulukko 2
- laskelma oman pääoman muutoksista, taulukko 3
- rahavirtalaskelma, taulukko 4
- tilinpäätöstiedotteen liitetiedot, taulukko 5

NASDAQ OMX Helsinki Oy

TAULUKKO 1

KONSERNIN LAAJA TULOSLASKELMA

10–12 / 2022

10–12 / 2021

Bruttotuotot

299 945

255 861

1 253 782

Valmisteverot ja muut vähennettävät erät

-163 823

-145 226

-670 079

-607 034

Liikevaihto

136 122

110 635

Hankinnan ja valmistuksen kulut

-90 180

-67 964

-363 816

-269 344

Bruttokate

45 942

42 671

219 887

192 882

Logistiikan, myynnin ja markkinoinnin kulut

-32 239

-25 865

-120 997

-99 594

Hallinnon kulut

-14 605

-9 973

-42 415

-34 990

Liiketoiminnan muut tuotot ja kulut

-34 779

-34 111

1 141

Liikevoitto

-35 681

7 177

22 364

59 439

Rahoitustuotot

1 206

1 593

Rahoituskulut

-3 979

-5 628

Osuus osakkuus- ja yhteisyritysten tuloksesta

Tulos ennen veroja

-38 409

6 882

18 374

59 112

Tuloverot

-1 214

-10 848

-10 751

TILIKAUDEN VOITTO

-38 549

5 668

48 361

Muut laajan tuloksen erät, jotka saatetaan myöhemmin siirtää tulosvaikutteiseksi:

Ulkomaisiin tytäryhtiöihin liittyvät muuntoerot

-13 099

1 074

1 638

5 366

Eriin liittyvät tuloverot

TILIKAUDEN LAAJA TULOS YHTEENSÄ

-51 494

6 700

9 164

53 642

Tilikauden voiton jakautuminen:

- emoyhtiön omistajille

-37 386

5 615

- määräysvallattomille omistajille

-1 163

Tilikauden laajan tuloksen jakautuminen:

- emoyhtiön omistajille

-49 811

6 619

9 674

52 977

- määräysvallattomille omistajille

-1 683

Emoyhtiön omistajille kuuluvasta voitosta laskettu tulos/osake, EUR

- laimentamaton, jatkuvat toiminnot

- laimennettu, jatkuvat toiminnot

TAULUKKO 2

TASE

VARAT

Pitkäaikaiset varat

Aineelliset hyödykkeet

208 165

Liikearvo

22 204

25 966

Muut aineettomat hyödykkeet

10 972

12 696

Osuudet osakkuus- ja yhteisyrityksissä

1 025

1 018

Muut sijoitukset

1 046

Lainasaamiset ja muut pitkäaikaiset saamiset

1 377

489 674

490 242

OMA PÄÄOMA JA VELAT

Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma

Osakepääoma

Laaja tulos:

Tilikauden tulos

7 526

Muut laajan tuloksen erät:

1 697

Laaja tulos:

Tilikauden tulos

48 361

Muut laajan tuloksen erät:

5 200

14 509

10 251

Käyttöpääoman muutos:

Myynti- ja muiden saamisten muutos

-9 578

-5 878

Vaihto-omaisuuden muutos

-12 349

- 8 684

Osto- ja muiden velkojen muutos

16 536

28 561

Maksetut korot

Saadut korot

Saadut osingot

Maksetut verot

-13 861

-9 687

Liiketoiminnan rahavirta (A)

67 163

89 607

Investoinnit aineellisiin ja aineettomiin hyödykkeisiin

-37 392

-31 213

Aineellisten ja aineettomien hyödykkeiden luovutustulot

1 068

Määräysvallattomien omistajien osuuksien hankinta

Ostetut tytär-, osakkuus- ja yhteisyritysosakkeet

-11 121

Investoinnit muihin sijoituksiin

Saadut osingot

Investointien rahavirta (B)

-36 919

-41 275

Lainojen nostot

11 351

Lainojen takaisinmaksut

-11 674

-12 371

Omien osakkeiden myynti henkilöstölle

Maksetut osingot

-25 268

-23 240

Rahoituksen rahavirta (C)

-26 232

-35 050

Rahavarojen lisäys (+) / vähennys (-) (A+B+C)

4 012

13 282

Rahavarat 1.1.

45 096

Valuuttakurssimuutosten vaikutus

-1 546

Rahavarat 31.12.

61 207

OLVI-KONSERNI     TAULUKKO 5

TILINPÄÄTÖSTIEDOTTEEN LIITETIEDOT

Tämä tilinpäätöstiedote on laadittu IAS 34 Osavuosikatsaukset -standardin mukaisesti noudattaen samoja laadintaperiaatteita ja laskentamenetelmiä kuin edellisessä tilinpäätöksessä.

Olvi-konserni on muuttanut IFRS 8 Toimintasegmentit -standardin mukaista segmenttiraportointiaan 1.1.2022 alkaen. Vertailutiedot on muutettu vastaavasti.

Tilinpäätöstiedotteen tiedot esitetään tuhansina (1000) euroina. Esittämistä varten yksittäiset luvut ja loppusummat on pyöristetty täysiksi tuhansiksi, mikä aiheuttaa pyöristyseroja yhteenlaskuissa. Valko-Venäjän ruplan vaihtokurssina on käytetty Valko-Venäjän keskuspankilta saatuja kursseja. Tunnusluvut on laskettu tarkoilla euroluvuilla. Tilinpäätöstiedotteessa julkistettuja tietoja ei ole tilintarkastettu.

1.  SEGMENTTI-INFORMAATIO

19 663

-66 307

7 526

Tilikauden voittoon kohdistuvat eliminoinnit sisältävät Valko-Venäjän liiketoimintasegmenttiin tehdyn arvonalennuksen 35 miljoonaa euroa sekä 3,5 miljoonaa euroa valuuttamuuntoeroa nettosijoituslainan poismaksuun liittyen.

SEGMENTTIEN LIIKEVAIHTO 1–12/2021

-22 267

2.  LÄHIPIIRITAPAHTUMAT

Johdon työsuhde-etuudet

Hallituksen ja toimitusjohtajan palkat ja muut lyhytaikaiset työsuhde-etuudet

Hallituksen puheenjohtaja

Muut hallituksen jäsenet

1 184

3. OSAKKEET JA OSAKEPÄÄOMA

A-osakkeita, kpl

82,0

K-osakkeita, kpl

18,0

100,0

A-osakkeiden äänimäärä yhteensä

18,5

K-osakkeiden äänimäärä yhteensä

81,5

Äänimäärä yhteensä, kpl

100,0

Ääniä / A-sarjan osake

Ääniä / K-sarjan osake

Rekisteröity osakepääoma 31.12.2022 oli yhteensä 20 759 tuhatta euroa.

Olvi Oyj:n osakkeille maksettiin osinkoa 1,20 euroa/osake vuodelta 2021 (1,10 euroa/osake vuodelta 2020), yhteensä 24,9 (22,8) miljoonaa euroa. Osinko maksettiin kahdessa erässä. Ensimmäinen erä 0,60 euroa osakkeelta maksettiin 20.4.2022. Toinen erä 0,60 euroa osakkeelta maksettiin 2.9.2022. Sekä K- että A-sarjan osakkeilla on sama oikeus osinkoon. Yhtiöjärjestykseen sisältyy K-sarjan osakkeita koskeva lunastuslauseke.

4. OSAKEPERUSTEISET MAKSUT

Olvi Oyj:n hallitus on päättänyt 1.2.2021 kokouksessaan kolmen uuden konsernin avainhenkilöiden osakepohjaisen kannustinjärjestelmän ehdoista: suoriteperusteisesta osakepalkkiojärjestelmästä vuosille 2021—2025, lisäosakejärjestelmästä vuosille 2021—2022 ja sitouttavasta osakepalkkiojärjestelmästä vuosille 2021—2025. Suoriteperusteisessa osakepalkkiojärjestelmässä 2021—2025 on neljä ansaintajaksoa, tilikaudet 2021–2022, 2021–2023, 2022–2024 ja 2023–2025. Hallitus päättää järjestelmän ansaintakriteerit ja kullekin ansaintakriteerille asetettavat tavoitteet ansaintajakson alussa. Järjestelmän mahdolliset palkkiot maksetaan kunkin ansaintajakson päättymisen jälkeen.

Olvi Oyj:n hallitus tiedotti 27.5.2022 antamallaan pörssitiedotteella suoriteperusteisen osakepalkkiojärjestelmän ansaintajakson 2022–2024 ehdoista ja kohderyhmästä sekä uusien avainhenkilöiden lisäosakejärjestelmästä 2022–2023. Pitkän aikajänteen palkitsemisen tavoitteena on tukea Olvin tavoitteiden saavuttamista, sitouttaa avainhenkilöt yhtiöön ja tarjota yhtiön osakkeiden ansaintaan perustuvat kannustinjärjestelmät.

Suoriteperusteisessa osakepalkkiojärjestelmässä 2022–2024 on yksi ansaintajakso. Ansaintajaksolla 2022–2024 palkkiot perustuvat konsernin kumulatiivisen euromääräiseen liikevoittoon ja konsernin kumulatiiviseen alkoholittomien tuotteiden myyntivolyymiin sekä konsernin koko arvoketjun CO2 -päästöjen vähentämiseen verrattuna vuoden 2021 tasoon. Ansaintajaksolla maksettavat nettomääräiset palkkiot ovat yhteensä enintään 10 670 Olvi Oyj:n A-osaketta. Ansaintajaksolla 2022–2024 ohjelmaan kuuluu 16 henkilöä mukaan lukien Olvin toimitusjohtaja ja muut Olvin johtoryhmän jäsenet.

Uusien avainhenkilöiden lisäosakejärjestelmässä on yksi sitouttamisjakso, tilikaudet 2022–2023. Järjestelmässä kohderyhmällä on mahdollista saada yksi Olvi Oyj:n A-osake kutakin henkilökohtaisesti sijoitettua Olvi Oyj:n A-osaketta kohden. Järjestelmän mahdolliset palkkiot maksetaan sitouttamisjakson päättymisen jälkeen. Sitouttamisjaksolta maksettavat nettomääräiset palkkiot ovat enintään 800 Olvi Oyj:n A-osaketta. Järjestelmän kohderyhmään kuuluu neljä henkilöä.

Pitkän aikajänteen palkitsemisen tavoitteena on tukea yhtiön tavoitteiden saavuttamista, sitouttaa avainhenkilöt yhtiöön ja tarjota yhtiön osakkeiden ansaintaan perustuvat kannustinjärjestelmät. Palkkiot maksetaan osittain Olvi Oyj:n A-osakkeina ja osittain rahana. Palkkioiden rahaosuuksilla pyritään kattamaan palkkioista osallistujille aiheutuvia veroja ja veronluonteisia maksuja. Jos osallistujan työ- tai johtajasopimus päättyy ennen palkkion maksamista, palkkiota ei pääsääntöisesti makseta. Järjestelmässä kohderyhmällä on mahdollista ansaita Olvi Oyj:n A-osakkeita suoriutumisen perusteella. Hallitus päättää järjestelmän ansaintakriteerit ja kullekin ansaintakriteerille asetettavat tavoitteet ansaintajakson alussa. Järjestelmän mahdolliset palkkiot maksetaan kunkin ansaintajakson päättymisen jälkeen.

Hallitus on asettanut palkkiokaton yhden kalenterivuoden aikana osallistujalle maksettavien bruttomääräisten palkkioiden kokonaismäärälle. Palkkiokatto koskee kaikkia pitkän aikavälin kannustinjärjestelmien perusteella maksettavia bruttopalkkioita. Olvin johtoryhmän jäsenen on omistettava vähintään puolet uusien kannustinjärjestelmien perusteella nettopalkkiona saamistaan osakkeista, kunnes hänen osakeomistuksensa arvo yhtiössä yhteensä vastaa puolta hänen edellisen vuoden vuosipalkastaan. Tämä Olvi Oyj:n A-osakkeiden määrä on omistettava niin kauan kuin hänen jäsenyytensä johtoryhmässä jatkuu.

Katsauskaudella kirjattiin kyseisiin järjestelmiin liittyviä kustannuksia yhteensä 1 057,8 tuhatta euroa. Olvi-konsernilla ei ole käytössä muita osake- tai optiojärjestelyjä.

5. OMAT OSAKKEET

Olvi Oyj:n yhtiökokous päätti 30.3.2022, peruuttaen samalla käyttämättä olevat omien osakkeiden hankkimisvaltuudet, valtuuttaa Olvi Oyj:n hallituksen yhden vuoden kuluessa yhtiökokouksesta lukien päättämään yhtiön omien A-osakkeiden hankkimisesta voitonjakokelpoisilla varoilla enintään 500 000 A-osaketta.

Yhtiökokous myös päätti, peruuttaen samalla käyttämättä olevat omien osakkeiden luovutusvaltuudet, valtuuttaa Olvi Oyj:n hallituksen päättämään enintään 1 000 000 uuden A-osakkeen antamisesta sekä enintään 500 000 yhtiön hallussa olevan oman A-osakkeen luovuttamisesta.

Olvi Oyj:llä oli tammikuun 2022 alussa hallussa 9 404 kappaletta omia osakkeita. Olvi Oyj:n hallitus päätti 23.5.2022 kokouksessaan käynnistää omien osakkeiden hankinnan 30.3.2022 pidetyn varsinaisen yhtiökokouksen myöntämän valtuutuksen perusteella ja hankkia enintään 20 000 A-osaketta. Osakkeiden hankinta alkoi 30.5.2022 ja päättyi 14.6.2022. Osakkeet hankitaan käytettäväksi mahdollisten yrityskauppojen tai muiden järjestelyjen rahoittamiseen tai toteuttamiseen, yhtiön kannustinjärjestelmien toteuttamiseen tai muihin hallituksen päättämiin tarkoituksiin.

Olvi Oyj:llä on katsauskauden lopussa hallussa yhteensä 29 404 kappaletta omia A-osakkeita. Omien osakkeiden hankintahinta on yhteensä 1 079,4 tuhatta euroa. Yhtiön hallussa olevilla omilla osakkeilla yhtiö ei voi äänestää. Olvi Oyj:n hallussa olevien omien A-osakkeiden osuus kaikista osakkeista on 0,14 prosenttia ja osuus kaikkien osakkeiden yhteenlasketusta äänimäärästä 0,03 prosenttia. Hallussa olevien osakkeiden osuus A-osakkeista ja A-osakkeiden äänimäärästä on 0,17 prosenttia.

6. OSAKKEIDEN LUKUMÄÄRÄ, kpl

890 613

15,71

52,57

2. Hortling Heikki kuolinpesä *)

903 488

103 280

4,86

19,83

3. Hortling Timo Einari

212 600

49 152

261 752

1,26

4,69

4. Hortling-Rinne Marit

149 064

14 234

163 298

0,79

3,27

5. Nordea Bank Abp, hall.rek.

9,67

2,19

6. Skandinaviska Enskilda Banken Ab (publ), Helsingin sivukonttori, hall.rek.

7,91

52,07

12,94

100,00

*) Osakkeenomistus sisältää omassa ja määräysvallassa olevien nimissä olevat osakkeet.

Olvi ei ole saanut vuoden 2022 aikana arvopaperimarkkinalain 2 luvun 10 pykälän mukaisia liputusilmoituksia.

10. AINEELLISET KÄYTTÖOMAISUUSHYÖDYKKEET

1 562

Muut vastuut

12. VALKO-VENÄJÄN YHTIÖN ARVONALENTUMINEN

Valko-Venäjän segmentin osalta on huomioitu liiketoimintaympäristössä tapahtuneet muutokset vuoden 2022 aikana Ukrainan sodan johdosta. Valko-Venäjää kohtaan on asetettu sanktioita ja Valko-Venäjän valtio on asettanut vastasanktioita erityisesti EU-maita vastaan. Erilaisia liiketoimintaan ja omistajuuteen vaikuttavia lakeja on asetettu, jotka esimerkiksi rajoittavat länsimaalaisten omistajien oikeuksia. Lisäksi Valko-Venäjän valuuttakurssien kehityksen ennakoitavuus ja rahaliikenteen toimivuus ovat vaikeutuneet. Sodan seurauksena Olvi luokitteli Valko-Venäjän liiketoiminnot myytävissä oleviin eriin 5.3.2022, mutta peruutti luokittelun 22.11.2022 ulkomaisten yritysten myyntiä säätelevän lainsäädännön kiristymisen johdosta Valko-Venäjällä.

Edellä kuvatut toimintaympäristöön liittyvät epävarmuudet tulee huomioida kerrytettävissä olevan rahamäärän arvioinnissa IFRS-standardien mukaisesti. Valko-Venäjän liiketoimintasegmentin arvonalentumistestaus on tehty käyvän arvon menetelmällä huomioiden seuraavan kahden vuoden euromääräiset osingot emoyhtiölle arvioidun nettotuloksen ja rahoituksellinen aseman perusteella ja jäännösarvona on käytetty ulkoisia markkinaehtoisia arvioita yhtiön arvosta. Kahden vuoden aikavälin osinkojen perusteella laskettu taloudellinen hyöty emoyhtiölle liittyy toimintaympäristön ennustettavuuden epävarmuuteen. Diskonttokorkona on käytetty 21,93 prosenttia. Omaisuuserään liittyvää erityisriskiä on arvioitu ja otettu huomioon euromääräisissä rahavirta-arvioissa saatavien osinkojen sekä jäännösarvon osalta.

Edellä mainittujen toimintaympäristöön liittyvien merkittävien epävarmuuksien perusteella johto arvioi, että Valko-Venäjän liiketoimintasegmentin kirjanpidollinen arvo yhtiölle on tilinpäätöshetkellä 35,8 miljoonaa euroa ja siitä aiheutuva arvonalennuksen määrä on 35,0 miljoonaa euroa. Arvio on tehty huolellisesti johdon harkintaa käyttäen ja parhaalla mahdollisella tiedolla vaikeutuneet toimintaedellytykset huomioiden. Kirjanpidollinen arvo ei kuvaa yhtiön taloudellista arvoa normaalissa, nykyistä vakaammassa liiketoimintaympäristössä eikä liiketoiminnallista suoriutumista paikallisessa valuutassa. Tehdyllä kirjauksella ei ole vaikutusta yhtiön kassavirtaan.

13. TUNNUSLUKUJEN LASKENTAPERUSTEET

Konserni esittää tunnuslukuyhteenvedossa (sivu 1) konsernin tuloslaskelmasta suoraan johdettavat tunnusluvut liikevaihto, liikevoitto ja tilikauden tulos ja näiden prosenttiosuudet liikevaihdosta sekä tulos/osake-tunnusluvun. (Tulos/osake = Emoyhtiön omistajille kuuluva tilikauden voitto / Osakkeiden keskimääräinen osakeantioikaistu lukumäärä kauden aikana).

Olvi Oyj esittää IFRS:n mukaisesti laaditun konsernitilinpäätöksen lisäksi vaihtoehtoisia tunnuslukuja kuvaamaan liiketoimintansa taloudellista kehitystä ja antamaan vertailukelpoisen kokonaiskuvan yhtiön kannattavuudesta, vakavaraisuudesta sekä maksuvalmiudesta.

Konserni on soveltanut ESMA:n (the European Securities and Markets Authority) uutta 3.7.2016 voimaan tullutta ohjeistusta vaihtoehtoisista tunnusluvuista ja määrittänyt vaihtoehtoiset tunnusluvut alla esitetyn mukaisesti.

Liikevaihtoa tukevana vaihtoehtoisena tunnuslukuna konserni esittää myyntivolyymitiedot miljoonina litroina. Myyntivolyymi on tärkeä, yleisesti toimialalla käytetty, toiminnan laajuutta kuvaava mittari.

Oma pääoma/osake = Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma / Osakkeiden osakeantioikaistu lukumäärä kauden lopussa.

Omavaraisuusaste, % = 100 * (Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma + määräysvallattomien omistajien osuus) / (Taseen loppusumma).

Velkaantumisaste (gearing), % = 100 * (Korollinen vieras pääoma - rahat ja pankkisaamiset) / (Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma + määräysvallattomien omistajien osuus).