• Olvi Oyj/

Olvi ostaa tanskalaisesta Bryggeriet Vestfyen-panimoyhtiöstä ehdollisella kaupalla enemmistön ja tekee ostotarjouksen vähemmistöstä

Olvi Oyj                                                   Pörssitiedote 12.5.2021 klo 9.00

Tänään solmitulla ehdollisella kauppasopimuksella Olvi Oyj on ostanut Tanskan markkinoiden neljänneksi suurimmasta panimosta Bryggeriet Vestfyenistä yhteensä 60,88 prosentin määräenemmistön Augustinus Industri A/S:lta ja Bryggeriet Vestfyens Fondilta. Kauppahinta tästä määräenemmistöstä on 50 288 946 Tanskan kruunua (6,76 miljoonaa euroa), 1 434 Tanskan kruunua (192,5 euroa) osakkeelta. Lopuista osakkeista tehdään samalla hinnalla ostotarjous muille 726 osakkaalle. Kauppahinta perustuu 150 000 000 Tanskan kruunun (20,17 miljoonan euron) velattomaan yritysarvoon.

Kauppahinta maksetaan käteisellä. Kaupan toteutumisen ehtona on, että Olvi saa kasvatettua omistuksensa 90 prosenttiin. Olvilla on oikeus hyväksyä kauppa myös pienemmällä omistusosuudella. Bryggeriet Vestfyen-panimolla on omistuksessaan 13,97 prosenttia osakekannasta. Kaupan toteutumisen takaraja on 31.8.2021.

Bryggeriet Vestfyen-yrityksen muodostavat oluita ja virvoitusjuomia valmistava panimo Assensissa sekä Norre Aabyssa sijaitseva Indslev-pienpanimo. Bryggeriet Vestfyen on perustettu vuonna 1885. Yrityksen palveluksessa on 100 työntekijää. Vestfyenin myyntivolyymi oli 65,2 miljoonaa litraa, liikevaihto 24,6 miljoonaa euroa ja käyttökate (EBITDA) 952 000 euroa vuonna 2020. Olvi-konsernin myyntivolyymi oli 765,9 miljoonaa litraa, liikevaihto 414,9 miljoonaa euroa ja käyttökate (EBITDA) 81,4 miljoonaa euroa vuonna 2020. Vestfyenillä on monipuoliset tuotannolliset valmiudet kaikkiin markkinoilla oleviin tuote- ja pakkausvariaatioihin. Vuotuinen valmistuskapasiteetti on 110 miljoonaa litraa. Yrityksen toimiva johto on toimitusjohtaja Rasmus Damsted Hansenin johdolla sitoutunut jatkamaan yrityksen palveluksessa.

”Tanskan markkina on erittäin kilpailtu, mutta Olvi-konsernille hyvää kasvupotentiaalia omaava markkina. Olvi haluaa pitkäjänteisesti kehittää yrityksen liiketoimintaa paikallisista lähtökohdista, hyödyntämällä Olvi-konsernin pitkäaikaista kokemusta juomamarkkinoista. Yrityksen maantieteellinen sijainti on hyvä, lähellä Keski-Euroopan ja Pohjoismaiden juomamarkkinoita. Olemme iloisia saadessamme uudelta markkinalta panimoyrityksen, jolla on kyky tuottaa monipuolista ja trendikästä tuotevalikoimaa”, kommentoi toimitusjohtaja Lasse Aho.

Lasse Aho

Lasse Aho, toimitusjohtaja