• Olvi Oyj/

Olvi Oyj:n hallitus on päättänyt uudesta suoriteperusteisesta lisäosakejärjestelmästä yhtiön toimitusjohtajalle

Olvi Oyj  Pörssitiedote 16.10.2023 klo 17.00

Muut pörssin sääntöjen nojalla julkistettavat tiedot

Olvi Oyj:n hallitus on päättänyt uudesta yhtiön toimitusjohtajan osakepohjaisesta kannustin- järjestelmästä. Ohjelman tavoitteena on tukea yhtiön tavoitteiden saavuttamista ja sitouttaa toimitusjohtajaa yhtiöön vahvistamalla omistajalähtöisyyttä ja tarjoamalla yhtiön osakkeiden ansaintaan perustuva kannustinjärjestelmä.

Suoriteperusteinen lisäosakejärjestelmä 2023–2025

Toimitusjohtajan suoriteperusteisessa lisäosakejärjestelmässä on yksi sitouttamisjakso, joka alkaa 1.12.2023 ja päätyy 31.1.2025.

Järjestelmässä toimitusjohtajalla on mahdollista saada palkkiona yhteensä yksi Olvi Oyj:n A-osake kutakin henkilökohtaisesti sijoitettua Olvi Oyj:n A-osaketta kohden. Järjestelmän mahdolliset palkkiot maksetaan sitouttamisjakson päättymisen jälkeen.

Suoriteperusteisessa lisäosakejärjestelmässä toimitusjohtajalla on mahdollisuus ansaita 0,5 osaketta sitoutumisen ja jatkuvan osakeomistuksen perusteella ja 0,5 osaketta Olvin hallituksen asettaman ansaintakriteerin saavuttamisen perusteella.

Hallitus on asettanut sitouttamisjaksolle 2023–2025 ansaintakriteeriksi Olvi Oyj:n A-osakkeen kokonaistuoton kehityksen (TSR). Sitouttamisjaksolta maksettavat nettomääräiset palkkiot ovat yhteensä enintään 1 000 Olvi Oyj:n A-osaketta.

Yleistä

Palkkiot maksetaan osittain Olvi Oyj:n A-osakkeina ja osittain rahana. Palkkioiden rahaosuuksilla pyritään kattamaan palkkioista osallistujille aiheutuvia veroja ja veronluonteisia maksuja. Jos toimitusjohtajan toimisuhde päättyy ennen palkkion maksamista, palkkiota ei pääsääntöisesti makseta.

Hallitus on asettanut palkkiokaton yhden kalenterivuoden aikana osallistujalle maksettavien bruttomääräisten palkkioiden kokonaismäärälle. Palkkiokatto koskee kaikkia pitkän aikavälin kannustinjärjestelmien perusteella maksettavia bruttopalkkioita.

Olvin toimitusjohtajan on omistettava vähintään puolet uusien kannustinjärjestelmien perusteella nettopalkkiona saamistaan osakkeista, kunnes hänen osakeomistuksensa arvo yhtiössä yhteensä vastaa puolta hänen edellisen vuoden vuosipalkastaan. Tämä Olvi Oyj:n A-osakkeiden määrä on omistettava niin kauan kuin toimisuhde jatkuu.

Olvilla on lisäksi voimassa olevia PSP osakepalkkiojärjestelmiä, joihin kuuluu noin 20 avainhenkilöä, mukaan lukien toimitusjohtaja.

Nora Hortling
Olvi Oyj hallituksen puheenjohtaja