• Olvi Oyj/

Olvi Oyj:n hallitus päätti kahdesta uudesta pitkän aikavälin kannustinjärjestelmästä konsernin avainhenkilöille

Olvi Oyj   Pörssitiedote 19.12.2023 klo 15.00

Muut pörssin sääntöjen nojalla julkistettavat tiedot

Olvi Oyj:n hallitus on päättänyt perustaa kaksi uutta pitkän aikavälin kannustinjärjestelmää konsernin avainhenkilöille. Järjestelmien tarkoituksena on yhdistää osakkeenomistajien ja avainhenkilöiden tavoitteet yhtiön arvon nostamiseksi pitkällä aikavälillä, sitouttaa avainhenkilöt yhtiöön sekä tarjota heille kilpailukykyiset yhtiön osakkeiden ansaitsemiseen ja kerryttämiseen perustuvat kannustinjärjestelmät.

Suoriteperusteinen osakepalkkiojärjestelmä 2024–2028

Suoriteperusteisessa osakepalkkiojärjestelmässä 2024–2028 on kolme ansaintajaksoa, jotka kattavat tilikaudet 2024–2026, 2025–2027 ja 2026–2028. Hallitus päättää vuosittain ansaintajakson alkamisesta ja sen yksityiskohdista.

Järjestelmässä kohderyhmällä on mahdollisuus ansaita Olvi Oyj:n A-osakkeita suoriutumisen perusteella. Olvi Oyj painottaa pitkän aikavälin kannustinjärjestelmän ansaintakriteereissä yhtiön ESG-tavoitteita, kuten hiilineutraaliustavoitetta ja alkoholittomien tuotteiden myynnin osuuden kasvattamista. Ensimmäisen ansaintajakson 2024–2026 ansaintakriteereinä ovat Itämeren ja Suomen segmenttien kumulatiivinen liikevoitto, alkoholittomien tuotteiden myynti sekä oman tuotannon hiilineutraalius.

Järjestelmän kohderyhmään kuuluu ansaintajaksolla 2024–2026 noin 37 avainhenkilöä, mukaan lukien konsernin johtoryhmän jäsenet sekä yhtiön toimitusjohtaja. Järjestelmästä maksettavat palkkiot vastaavat arviolta yhteensä enintään 43 150 Olvi Oyj:n A-osakkeen arvoa, johon lisätään vastaavan arvoinen käteisosuus, joka kattaa palkkiosta avainhenkilöille aiheutuvat verot ja lakisääteiset sosiaalivakuutusmaksut. Järjestelmän mahdolliset palkkiot maksetaan kunkin ansaintajakson päättymisen jälkeen, viimeistään viiden kuukauden kuluessa.

Järjestelmän perusteella maksettavien palkkioiden määrää leikataan, jos hallituksen asettama enimmäisarvo ansaintajaksolta 2024–2026 maksettaville palkkioille saavutetaan.

Sitouttava osakepalkkiojärjestelmä 2024–2028

Sitouttavaa osakepalkkiojärjestelmää 2024–2028 on tarkoitus käyttää hallituksen tarpeelliseksi katsomissa tilanteissa, esimerkiksi avainhenkilöiden sitouttamiseksi yhtiöön ja uusien työntekijöiden houkuttelemiseksi. Palkkiot perustuvat jatkuvaan työsuhteeseen, ja pääsääntöisesti palkkiota ei makseta, jos avainhenkilön työsopimus- tai palvelussuhde päättyy ennen palkkion maksua.

Järjestelmän palkkiot maksetaan toukokuun 2025, 2026, 2027, 2028, 2029, 2030, 2031 ja 2032 loppuun mennessä, mutta kuitenkin vähintään kaksitoista (12) kuukautta palkkion lupaamisen jälkeen. Järjestelmästä maksettavat palkkiot vastaavat arviolta yhteensä enintään 6 000 Olvi Oyj:n A-osakkeen arvoa, johon lisätään vastaavan arvoinen käteisosuus, joka kattaa palkkiosta avainhenkilöille aiheutuvat verot ja lakisääteiset sosiaalivakuutusmaksut.

Yleistä

Mahdolliset palkkiot maksetaan osittain Olvi Oyj:n A-osakkeina ja osittain rahana. Pääsääntöisesti palkkiota ei makseta, jos avainhenkilön työsopimus- tai palvelussuhde päättyy ennen palkkion maksua.

Konsernin johtoryhmän jäsen, mukaan lukien toimitusjohtaja, on velvoitettu omistamaan 50 prosenttia ansaitsemistaan osakkeista, kunnes hänen osakeomistuksensa arvo yhtiössä vastaa 50 prosentin suuruista osuutta hänen vuotuisesta peruspalkastaan palkkion maksua edeltävänä kalenterivuonna. Tämä Olvi Oyj:n osakkeiden määrä on omistettava niin kauan kuin jäsenyys konsernin johtoryhmässä jatkuu.

Nora Hortling

Hallituksen puheenjohtaja