Olvi Oyj:n hallitus päätti konsernin avainhenkilöiden kannustinjärjestelmistä

Olvi Oyj                Pörssitiedote 2.2.2021 klo 15.30

Olvi Oyj:n hallitus päätti konsernin avainhenkilöiden kannustinjärjestelmistä

Olvi Oyj:n hallitus on päättänyt kolmesta uudesta konsernin avainhenkilöiden osakepohjaisesta kannustinjärjestelmästä. Pitkän aikajänteen palkitsemisen tavoitteena on tukea Yhtiön tavoitteiden saavuttamista, sitouttaa avainhenkilöt yhtiöön ja tarjota yhtiön osakkeiden ansaintaan perustuvat kannustinjärjestelmät.

Suoriteperusteinen osakepalkkiojärjestelmä 2021–2025

Suoriteperusteisessa osakepalkkiojärjestelmässä 2021—2025 on neljä ansaintajaksoa, tilikaudet 2021–2022, 2021–2023, 2022–2024 ja 2023–2025.

Järjestelmässä kohderyhmällä on mahdollista ansaita Olvi Oyj:n A-osakkeita suoriutumisen perusteella. Hallitus päättää järjestelmän ansaintakriteerit ja kullekin ansaintakriteerille asetettavat tavoitteet ansaintajakson alussa. Järjestelmän mahdolliset palkkiot maksetaan kunkin ansaintajakson päättymisen jälkeen.

Ansaintajaksoilla 2021–2022 ja 2021–2023 palkkiot perustuvat konsernin kumulatiiviseen euromääräiseen liikevoittoon ja alkoholittomien tuotteiden myyntivolyymin kasvuun. Ansaintajaksolta 2021—2022 maksettavat nettomääräiset palkkiot ovat yhteensä enintään noin 6100 Olvi Oyj:n A-osaketta ja ansaintajaksolta 2021–2023, yhteensä enintään noin 10 000 Olvi Oyj:n A-osaketta.

Ansaintajaksoilla 2021—2022 ja 2021—2023 kohderyhmiin kuuluu noin 13 henkilöä mukaan lukien toimitusjohtaja ja muut Olvin johtoryhmän jäsenet.

Lisäosakejärjestelmä 2021–2022

Lisäosakejärjestelmässä 2021—2022 on yksi sitouttamisjakso, tilikaudet 2021–2022. Järjestelmässä kohderyhmällä on mahdollista saada lisäosakkeita sijoittamalla henkilökohtaisesti Olvi Oyj:n A-osakkeisiin. Järjestelmän mahdolliset palkkiot maksetaan sitouttamisjakson päättymisen jälkeen.

Sitouttamisjaksolta maksettavat nettomääräiset palkkiot ovat yhteensä enintään noin 14 300 Olvi Oyj:n A-osaketta. Järjestelmän kohderyhmään kuuluu noin 60 henkilöä mukaan lukien toimitusjohtaja ja muut Olvin johtoryhmän jäsenet.

Sitouttava osakepalkkiojärjestelmä 2021–2025

Sitouttavan osakepalkkiojärjestelmän 2021–2025 palkkio perustuu voimassa olevaan työ- tai johtajasopimukseen ja työ- tai toimisuhteen jatkumiseen sitouttamisjaksolla. Palkkio maksetaan 12—36 kuukauden mittaisen sitouttamisjakson päättymisen jälkeen. Järjestelmä on tarkoitettu vain erikseen nimetyille avainhenkilöille.

Järjestelmästä jaettavat nettomääräiset palkkiot ovat yhteensä enintään 4 000 Olvi Oyj:n A-osaketta.

Yleistä

Palkkiot maksetaan osittain Olvi Oyj:n A-osakkeina ja osittain rahana. Palkkioiden rahaosuuksilla pyritään kattamaan palkkioista osallistujille aiheutuvia veroja ja veronluonteisia maksuja. Jos osallistujan työ- tai johtajasopimus päättyy ennen palkkion maksamista, palkkiota ei pääsääntöisesti makseta.

Hallitus on asettanut palkkiokaton yhden kalenterivuoden aikana osallistujalle maksettavien bruttomääräisten palkkioiden kokonaismäärälle. Palkkiokatto koskee kaikkia pitkän aikavälin kannustinjärjestelmien perusteella maksettavia bruttopalkkioita.

Olvin johtoryhmän jäsenen on omistettava vähintään puolet uusien kannustinjärjestelmien perusteella nettopalkkiona saamistaan osakkeista, kunnes hänen osakeomistuksensa arvo yhtiössä yhteensä vastaa puolta hänen edellisen vuoden vuosipalkastaan. Tämä Olvi Oyj:n A-osakkeiden määrä on omistettava niin kauan kuin hänen jäsenyytensä johtoryhmässä jatkuu.

Pentti Hakkarainen
Hallituksen puheenjohtaja