Olvi sitoutunut asettamaan tieteeseen perustuvat ilmastotavoitteet

Olvi-konserni on liittynyt jäseneksi kansainväliseen Science Based Targets - aloitteeseen (SBTi) ja sitoutunut asettamaan kunnianhimoiset, tieteeseen perustuvat päästövähennystavoitteet. Tavoitteilla rajoitetaan ilmaston lämpeneminen 1,5 °C asteeseen Pariisin ilmastosopimuksen mukaisesti. Tällä varmistetaan, että Olvi-konsernin pitkään jatkunut ympäristötyö on ilmaston kannalta riittävän vaikuttavaa.

”Ilmastonmuutokseen sopeutuminen ja sen hillitseminen on tärkeää. Haluamme olla osaltamme mukana vähentämässä ilmastopäästöjä sekä omassa toiminnassamme että arvoketjussa”, kertoo Olvi Oyj:n yhteiskuntasuhde- ja hankintajohtaja Pia Hortling.

Olvi-konsernissa on tehty jo paljon toimenpiteitä päästöjen vähentämiseksi. Olvi on lisännyt esimerkiksi uusiutuvan energian ratkaisuja niin sähkössä kuin lämpöenergian ja höyryn tuotannossa tuotantolaitoksissaan.

Osana päästövähennystavoitteita Olvi-konserni nollaa oman toimintansa kasvihuonekaasupäästöt, tavoitteeksi on asetettu vuosi 2030. Lisäksi Olvi päivittää nykyistä tavoitetta arvoketjun päästöjen vähentämiseksi riittävän vaikuttavaksi. Tällä hetkellä koko arvoketjun päästöjen osalta tavoitteena on kokonaispäästöjen vähentäminen 40 prosentilla vuoteen 2030 mennessä vuoden 2021 päästöihin verrattuna.

”Ostetut materiaalit ja logistiikka ovat Olvi-konsernin merkittävimmät päästölähteet, joten yhteistyö arvoketjun kanssa on erittäin tärkeää päästövähennysten saavuttamiseksi”, kertoo Hortling.

Työ tavoitteiden asettamiseksi on jo alkanut, ja Olvi lähettää tavoitteet hyväksyttäväksi SBTi:lle syksyllä 2023. Tavoitteita asetettaessa tarkastellaan nykyisiä päästövähennystavoitteita verrattuna tieteelliseen tutkimukseen. Jatkossa päästövähennystavoitteista ja työn etenemisestä raportoidaan säännöllisesti muun muassa vuosiraportissa. Tämä antaa asiakkaille, sijoittajille ja muille sidosryhmille hyvän mahdollisuuden seurata konsernin työtä ympäristön hyväksi.

Sari Lähteinen
vastuullisuuspäällikkö
sari.lahteinen@olvi.fi

Panimomestari William Gideon Åberg ja rouvansa Onni perustivat panimon Iisalmeen vuonna 1878, jolloin Suomessa toimi noin 78 panimoa. Itsenäisenä suomalaisena niistä on säilynyt ainoastaan Olvi. Nykyisin yhtiö toimii paikallisesti Suomessa, Tanskassa, Baltian maissa ja Valko-Venäjällä. Kestävän kehityksen edistäminen on keskeinen osa strategiaa sekä päivittäistä toimintaa. Näin kumppaneiden, asiakkaiden ja kuluttajien on helpompi tehdä vastuullisia valintoja. Olvi Oyj:n osakkeet on noteerattu Nasdaq Helsingissä.

Science Based Targets on kansainvälinen aloite, jonka tarkoituksena on edistää ilmastotoimia yksityisellä sektorilla. SBTi:n avulla yritykset voivat varmistaa, että niiden ilmastotoimet tukevat Pariisin ilmastosopimuksen globaalia tavoitetta puolittaa kasvihuonekaasupäästöt vuoteen 2030 mennessä. Aloitteen perustajina ovat CDP, YK Global Compact -aloite, maailman luonnonvarainstituutti WRI ja WWF. Täältä voit lukea lisää SBTi:stä ja sen toimintaan sitoutuneista yrityksistä: https://sciencebasedtargets.org