• Olvi Oyj/

Olvi vetäytyy Valko-Venäjältä ja lopettaa viennin Venäjälle sekä peruuttaa tulosohjeistuksensa vuodelle 2022

Olvi Oyj                      Pörssitiedote 5.3.2022 at 16.45

Olvi tuomitsee jyrkästi hyökkäyksen Ukrainaan. Tämän vuoksi Olvi lopettaa viennin Venäjälle ja Valko-Venäjälle sekä keskeyttää investoinnit Valko-Venäjällä ja aloittaa vetäytymisen Valko-Venäjän markkinoilta. Vetäytymisen toteutuksen suunnittelu aloitetaan välittömästi samalla, kun huolehditaan henkilöstöstä. Olvi Oyj:n hallitus päätti asiasta 5.3.2022.

Ukrainan sodan aiheuttaman epävarmuuden ja edellä mainittujen päätösten johdosta Olvi peruuttaa tulosohjeistuksensa vuodelle 2022 eikä anna uutta ohjeistusta. Olvin aikaisempi ohjeistus, julkaistu 10.2.2022 oli ”Olvin tilikauden 2022 liikevoiton odotetaan pysyvän hyvällä edellisvuoden tasolla.”

Olvi-konserniin kuuluva Lidskoe Pivo -tytäryhtiö työllistää 840 henkilöä Valko-Venäjällä. Valko-Venäjän osuus Olvi-konsernin liiketoiminnoista viime vuonna oli noin neljännes, litramääräisestä volyymista 33 prosenttia, liikevaihdosta 21 prosenttia ja liikevoitosta 24 prosenttia. Vientimme arvo Suomesta ja Baltian maista Venäjälle on noin 13,5 miljoonaa euroa. Vienti Lidskoe Pivosta Venäjälle on noin neljännes sen liikevaihdosta.

Lasse Aho, toimitusjohtaja, Olvi Oyj
Puh. +358 400 203 600