Olvilta kevään uutuuksia

Olvi tuo Suomen markkinoille uudenlaisen, alkoholittoman juomakonseptin A. Le Coq Fassbrause 0,0 %:n. Myös menestyneet erikoisoluet saavat jatkoa.

KULUTTAJAT JANOAVAT UUSIA MAKUVAIHTOEHTOJA:* KANSAINVÄLISESTI MENESTYNYT A. LE COQ FASSBRAUSE 0,0 % NYT SUOMEEN

Kuluttajakiinnostus alkoholittomiin oluisiin jatkuu edelleen vahvana ja niiden kysyntä on 46 % kasvussa.** Koronapandemia on lisännyt suomalaisten huolta omasta terveydestään ja pitkäaikaisen alkoholinkäytön vaikutuksesta siihen. Suomalaisista 26 % sanoo vähentävänsä alkoholinkulutusta terveyssyistä ja perinteiset alkoholijuomat halutaan korvata alkoholittomilla vaihtoehdoilla.***

Olvi vastaa maailmanlaajuiseen terveys- ja hyvinvointimegatrendiin ja kuluttajatarpeisiin tuomalla markkinoille aivan uudenlaisen, kansainvälisesti menestyneen alkoholittoman juomakonseptin A. Le Coq Fassbrause 0,0 %:n vihdoinkin Suomeen. Trendikäs Fassbrause on yli 100 vuotta Saksan ja Itävallan markkinoilla ollut alkuperin oluenkorvaajaksi kehitetty perinnejuoma, joka on edelleen Keski-Euroopassa hyvin suosittu. Fassbrause tulee saksankielisestä tynnyriä tarkoittavasta sanasta Fass ja sanasta Brause, joka tarkoittaa virvoitusjuomaa, sillä juomaa aikanaan säilytettiin tynnyreissä. Fassbrause oli mallasuutteella värjätty omena- tai hedelmäpohjainen maustettu virvoitusjuoma, josta tuli niin suosittu, että siitä on ajan saatossa kehitetty hyvin monenlaisia eri versiota. A. Le Coq Fassbrause 0,0 % Lemon on uusi, herkullinen, aikuiseen makuun kehitetty alkoholiton juoma niille, jotka eivät halua juoda olutta eivätkä perinteisiä sokerillisia virvoitusjuomia. Se sisältää 50 % käymisteitse valmistettua alkoholitonta olutta ja vain vähän sokeria. Se on siis terveellisempi vaihtoehto sokerivirvoitusjuomille ja virkistävä janojuoma.  Uutuus on saatavilla 0,33L tölkissä.

UUSI ALKOHOLITON ERIKOISOLUT: A. LE COQ IPA 0,3 %

Alkoholittomien oluiden kysyntä kasvaa, sillä niiden käyttäjiä tulee lisää vuosi vuodelta ja lisäksi niitä myös ostetaan aiempaa useammin.** A. Le Coq on alkoholittomissa oluissa Suomessa markkinajohtaja. Vastatakseen alkoholittomien oluiden käyttäjien tarpeisiin A. Le Coq haluaa tarjota enemmän valinnanvaraa ja laajentaa alkoholittomien oluiden valikoimaa myös erikoisoluisiin. Niinpä tämän merkin alle tuleekin nyt A. Le Coq IPA 0,3 %.  India Pale Alet ovat erikoisoluiden suosituimpia ja pidetyimpiä oluttyylejä sekä isoimpia ja kehittyvimpiä tuotesegmenttejä.

A. Le Coq IPA 0,3 % on vaalea keskikatkeroinen alkoholiton India Pale Ale-olut, joka on humaloitu Chinook-, Amarillo-, Cascade- ja Citra-aromihumalilla. Se on erinomainen valinta niille, jotka haluavat nauttia IPA-oluen mausta, mutta haluavat välttää alkoholia. Nauti uutuusolutta sellaisenaan tai suolaisten snacksien, mm. perunalastujen kanssa. Se sopii myös ruokajuomaksi grilliruoalle sekä erilaisten tulisten tai mausteisten aasialaisten tai texmex-maustettujen ruokien kanssa.  Tarjoilulämpötila: +7-10 C. Uutuus on saatavilla 0,33L tölkissä ja se valmistetaan Olvin tytäryhtiössä A. Le Coqilla Virossa.

DARING DAUGHTER WEST COAST LAGER – UUDEN SUKUPOLVEN LAGEROLUT

Daring Daughter -oluet ovat suodattamattomia kuivahumaloituja erikoislagereita, joissa on paljon makua, mutta IPA-oluita vähemmän katkeruutta. Sarjaa inspiroi Olvin nykyinen, 2. polven panimomestari Silja Hylkinen, joka oluita kehittäessään käyttää rohkeasti erilaisia hiivoja uusien makunautintojen tuottamiseen. Nyt uutuutena sarjaan tulee pastöroimaton, suodattamaton, täysmaltainen Daring Daughter West Coast lager 5,5 % 0,5L tlk, joka on pirteä ja sitruksinen lager, jonka mallasrungossa on käytetty vehnää ja kuivahumaloinnissa Astra-, Calypso- ja Loral -aromihumalia. Uutuus sopii friteerattujen ruokien, mausteisten aasialaisten ruokien, kalaruokien ja kesäisten grilliruokien kanssa. Tarjoilulämpötila:+6-10 °C.

Heidi Erämaa
tuoteryhmäpäällikkö

heidi.eramaa@olvi.fi

* Olvi kuluttajapalautekanava 2017-2020, **Nielsen Homepanel Total Suomi, oluet (alkoholittomat alk. 0,0 %) arvossa 52 vkoa 310121 päättyen, ***Global Data: Finland Beer & Cider Market Insights 2020 -raportti, heinäkuu 2020

Olvi on valmistanut juomia jo yli 140 vuotta Iisalmessa, ja nykyisin yhtiö toimii paikallisesti Suomessa, Valko-Venäjällä ja Baltian maissa. Panimomestari William Gideon Åberg ja rouvansa Onni perustivat panimon Iisalmeen vuonna 1878, jolloin Suomessa toimi noin 78 panimoa. Itsenäisenä suomalaisena niistä on säilynyt ainoastaan Olvi.