Onko IPL seuraava IPA?

Keväällä 2020 lanseerattua Daring Daughter -olutsarjaa on inspiroinut Olvin nykyinen, toisen polven panimomestari Silja Hylkinen, joka aikanaan Kööpenhaminan panimokoulussa innostui oluthiivoista ja niiden tuomista mahdollisuuksista oluenvalmistuksessa. Daring Daughter-konsepti perustuu siis ainutlaatuiseen olvilaiseen tositarinaan ja todelliseen henkilöön sekä hänen rohkeaan ja intohimoiseen tapaansa kehittää uusia oluita. Tämän tuoteperheen oluet ovat suodattamattomia kuivahumaloituja erikoislagereita, joissa on paljon makua ja vähemmän katkeruutta kuin monissa perinteisissä erikoisoluissa. Ne ovat helpommin juotavia ja asettuvat makuprofiililtaan perinteisten vaaleiden lagereiden ja erikoisolutklassikoiden väliin. Daring Daughter-oluet tuovat Suomen markkinaan aina jotain uutta: maailman makuja sekä suosittuja ja nousevia amerikkalaisia oluttyylejä.

Alun perin IPA-pintahiivaoluiden pohjalta jalostuneet India Pale Lagerit ovat nyt Euroopassa ja USA:ssa aallonharjalla ja  sarja täydentyykin nyt Daring Daughter India Pale Lagerilla 5,5 %. India Pale Lagerit ovat pohjahiivalla valmistettuja, virkistäviä, helposti juotavia, katkeroiltaan IPA-oluita matalampia oluita, joihin lisämakua saadaan aromihumalilla. Uutuus on syvän kultainen (EBC 14), pastöroimaton, suodattamaton, täysmaltainen IPL, jonka humaloinnissa on hyödynnetty Mosaic, Citra ja Eclipse (AU) lajikkeita tuomaan oluelle IPA:sta tunnistettavia greippimäisiä ja havumaisia piirteitä. Sen katkero (EBU) on 42, kantavierrevahvuus (plato) 13,0⁰ ja pakkaus on 0,5L tölkki. Daring Daughter-oluiden pakkausilme on tutkitusti pidetty ja erottuva. Olutmerkkejä koskevassa kuluttajatutkimuksessa Daring Daughteria pidettiin nuorekkaimpana, positiivisimpana ja hauskimpana merkkinä ja pakkauksiltaan kaikkein houkuttelevimpana oluena.*

Aromikasta Daring Daughter -uutuutta kannattaa kokeilla tuhdin cheddar-juuston kanssa. Oluen humaloinnin tuomat aromit keventävät cheddarin maun raskautta, samalla kuin juuston suolaisuus tuo esiin oluen maltaisaa makeutta. Hyvin viilennettynä se sopii ruokajuomaksi myös mm. hampurilaisten, pekonin sekä grillattujen mausteisten liharuokien kanssa.

Olvi Oyj, Heidi Erämaa, tuoteryhmäpäällikkö; heidi.eramaa@olvi.fi

*Supercrush Oy: Olutmerkkejä koskeva kuluttajatutkimus, 10/2021 (Data: Norstat Finland Oy, n = 845 henkilöä)

Olvi on valmistanut juomia jo yli 140 vuotta Iisalmessa, ja nykyisin yhtiö toimii paikallisesti Suomessa ja Itämeren alueella. Panimomestari William Gideon Åberg ja rouvansa Onni perustivat panimon Iisalmeen vuonna 1878, jolloin Suomessa toimi noin 78 panimoa. Itsenäisenä suomalaisena niistä on säilynyt ainoastaan Olvi.