• OLVI/

Viisi teosta valittu Olvi-säätiön kirjallisuuspalkinnon ehdokkaiksi

Report this content

Viisi teosta valittu Olvi-säätiön kirjallisuuspalkinnon ehdokkaiksi Olvi-säätiö palkitsee seitsemännen kerran lahjakkaan, kirjailijana nuoren suomalaisen. Palkintona on 12.600 euroa. Viidestä ehdokkaasta palkinnon saajan valitsee tänä vuonna Oulun hiippakunnan metropoliitta Panteleimon. Palkintoa tavoitteli yhteensä 69 vuonna 2001 tai 2002 julkaistua teosta, joista raati valitsi tänään viisi ehdokasta finaaliin. Palkintoraatiin kuuluvat Olvi-säätiön hallituksen puheenjohtaja, laamanni Erkki Sonninen, kirjailijat Marja-Leena Tiainen, Teppo Kulmala ja Jyrki Tuulari sekä Suomen Maakuntakirjailijat ry:n sihteeri Teija Venhola- Hirvelä. Kirjallisuuspalkinnolla Olvi-säätiö haluaa tukea suomalaista kirjallisuutta ja kannustaa etenkin uransa alkutaipaleella olevia lahjakkaita kirjailijoita. Huomioon otetaan kaikki kirjallisuuden lajit. Olvi-säätiön kirjallisuuspalkinnon ehdokkaat vuonna 2002 ja raadin perustelut valinnoille: Ranya ElRamlyn: Auringon asema, Otava Spiraalimaisesti etenevä teksti kuvaa konkreettisuutta valon ja aineettomuuden takana. Joel Haahtela: Tule risteykseen seitsemäksi, Otava Tuo tuulahduksen maailmankirjallisuuden sävyistä. Kaunokirjallisesti vahva ja runollinen kertomus. Heidi Köngäs: Vieras mies, Otava Erilainen intohimoinen rakkaustarina. Ajankuva ja ihmistenväliset jännitteet jäävät elämään lukemisen jälkeenkin. Jari Tammi: Kalevan solki, Kuippana Sukellus suomalaiseen mytologiaan. Kielellisesti hulvaton ja värikylläinen. Harri Tapper: Pitkäsuisten suku, Atena Rehevä ja hykerryttävä, suomalaisittain maaginen sukukronikka. Palkinnon saajan julkistaminen Metropoliitta Panteleimon julkistaa kirjallisuuspalkinnon saajan torstaina 28.11. klo 14 Iisalmessa. Tilaisuus pidetään Taidehalli Art Annassa, Kyllikinkatu 4. Aikaisemmin palkitut Vuonna 2001 Olvi-säätiön kirjallisuuspalkinnon sai Maria Peura teoksestaan On rakkautes ääretön, 2000 Juha Siro teoksestaan Musta Runokirja, 1999 Ilkka Remes teoksestaan Pedon syleily, 1998 Hannu Raittila teoksestaan Ei minulta mitään puutu, 1997 Anna-Maija Elonen teoksestaan Selviytyjätyyppi ja 1996 Maarit Verronen teoksestaan Kulkureita & Unohtajia Lisätietoja: Teija Venhola-Hirvelä, Olvi-säätiön kirjallisuuspalkintoraadin jäsen ja sihteeri, Suomen Maakuntakirjailijat ry, gsm 0500-874 737, teija_venhola@hotmail.com Seija Hakala, Olvi-säätiön asiamies, puh. (017) 838 5203, seija.hakala@olvi.fi ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/15/20021115BIT00950/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/15/20021115BIT00950/wkr0002.pdf