OMHEX aloittaa toimintansa

OMHEX aloittaa toimintansa OMHEX aloittaa tänään toimintansa, ja kaupankäynti OMHEXin osakkeella alkaa. Ruotsalaisen OM:n ja suomalaisen HEXin yhdistymisessä syntynyt uusi yhtiö OMHEX on johtava markkinapaikkapalvelujen ja transaktioteknologian tarjoaja tehokkaaseen arvopaperikaupankäyntiin. - Tämä on todella historiallinen päivä uudelle OMHEX-yhtiölle, ja tärkeä askel yhtenäisen Pohjoismaat ja Baltian kattavien arvopaperimarkkinoiden synnyssä. Jatkamme nyt markkinoiden kehittämistä yhdessä asiakkaidemme ja muiden markkinapaikkatoimijoiden kanssa, sanoi OMHEXin toimitusjohtaja Magnus Böcker. - OMHEXin yhdistetyt voimavarat ja asiakaslähtöisyys parantavat yhtiön kilpailukykyä ja lisäävät sen mahdollisuuksia palvella asiakkaita sekä luoda strategisia kumppanuussuhteita muiden johtavien kansainvälisten pörssien kanssa, sanoi HEX Integrated Markets -divisioonan toimitusjohtaja, OMHEXin varatoimitusjohtaja Jukka Ruuska. OMHEXin liiketoiminta on jaettu kahteen divisioonaan. HEX Integrated Markets on Pohjois-Euroopan suurin arvopaperimarkkina, jonka osuus Pohjoismaiden osakemarkkinoista on noin 80 prosenttia. OM Technology on johtava rahoitus- ja energiamarkkinoiden transaktioteknologian toimittaja. HEX Integrated Markets -divisioonan toimitusjohtaja on Jukka Ruuska, ja Stockholmsbörsenin toimitusjohtajana jatkaa Kerstin Hessius, joka toimii myös Jukka Ruuskan sijaisena. HEX Integrated Markets - divisioona jakautuu neljään liiketoiminta-alueeseen; Cash Markets johtajanaan Jouni Torasvirta, Derivatives Markets johtajanaan Simon Nathanson, Settlement & Depository johtajanaan Heikki Sirve ja Baltic Operations johtajanaan Gert Tiivas. Klas Ståhl on OM Technology - divisioonan vt. toimitusjohtaja. Divisioona sisältää kolme liiketoiminta- aluetta; Banks & Brokers johtajanaan Klas Ståhl, Financial Markets johtajanaan Roland Tibell sekä Global Services johtajanaan Carl-Magnus Hallberg. OMHEXin johto esitellään yksityiskohtaisemmin internet- osoitteessa www.omhex.com. OMHEXin synnyn odotetaan hyödyttävän liikkeeseenlaskijoita, välittäjiä ja sijoittajia, kun likviditeetti kasvaa, markkinoille pääsy helpottuu, palvelutarjonta laajenee ja toimintakustannukset pohjoismaisilla markkinoilla laskevat. Yhdistymisen uskotaan myös luovan lisäarvoa yhtiön osakkeenomistajille. Vuotuisten kustannussäästöjen arvioidaan yltävän 220 miljoonaan Ruotsin kruunuun ennen veroja, ja niiden arvioidaan toteutuvan täysimääräisesti kolmessa vuodessa. Tämä on enemmän kuin listalleottoesitteessä ilmoitettu 180 miljoonan kruunun kustannussäästö. Yhdistymis- ja uudelleenorganisointikustannusten sekä yhteiseen teknologiaan siirtymiseen ja henkilöstövähennyksiin liittyvien kustannusten arvioidaan olevan noin 430 miljoonaa Ruotsin kruunua, mikä myös ylittää aiemman arvion, 360 miljoonaa Ruotsin kruunua. Hankittujen HEX-osakkeiden tasearvoksi arvioidaan 2 300 miljoonaa kruunua, josta liikearvo on noin 1 700 miljoonaa kruunua. OMHEX on tästä päivästä lähtien listattu sekä Stockholmsbörsenissä että Helsingin Pörssissä tunnuksinaan OMH Stockholmsbörsenissä ja OMH1V Helsingin Pörssissä. Kaupankäynti OMHEXin osakkeella alkaa Helsingin Pörssissä ensimmäistä kertaa, kun pörssi avataan klo 10.00. Tiedoksi toimituksille: OMHEXin osakkeen ensimmäisen kaupankäyntipäivän kunniaksi järjestetään avajaistilaisuus Pörssitalossa, Fabianinkatu 14, klo 10.00. Paikalla ovat OMHEXin toimitusjohtaja Magnus Böcker sekä HEX Integrated Marketsin toimitusjohtaja, OMHEXin varatoimitusjohtaja Jukka Ruuska. Median edustajat toivotetaan tervetulleiksi avajaistilaisuuteen ja sen jälkeen samassa paikassa pidettävään lehdistötapaamiseen, jossa ovat mukana Magnus Böcker ja Jukka Ruuska. Lisätietoja ja kommentteja antavat: Magnus Böcker, toimitusjohtaja +46 8 405 66 44 Jukka Ruuska, toimitusjohtaja, HEX Integrated Markets +358 9 6166 72 01 Anna Eriksson, viestintäjohtaja +46 8 405 66 12 Anu Ilvonen, viestintäpäällikkö 050 376 0438 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/04/20030904BIT00100/wkr0001.pdf