APX UK ostaa OMHEXiltä UKPX:n liiketoiminnan

APX UK ostaa OMHEXiltä UKPX:n liiketoiminnan LONTOO/TUKHOLMA, 23.12.2003 - APX ostaa OMHEXiin kuuluvan UKPX:n liiketoiminnan. APX UK ja OMHEX ovat eilen allekirjoittaneet sopimuksen, jonka mukaan APX UK ostaa UKPX:n liiketoiminnan. Kaupan arvioidaan toteutuvan vuoden 2004 puolivälissä, kun eräät liiketoiminta- ja viranomaiskysymykset on ratkaistu ja edellyttäen, että Lontoossa toimiva rahoituspalveluviranomainen (Financial Services Authority) ei vastusta myyntiä. Vuonna 2000 perustettu UKPX on Britannian ensimmäinen itsenäinen energiapörssi. UKPX tarjoaa nykyisin 48 jäsenelleen spot- ja futuurisopimusten kaupankäynnille, selvittämiselle ja notifioinnille anonyymin markkinapaikan. Spot-sopimusten kaupankäynnin volyymi oli tammi-marraskuussa 6,5 TWh ja termiinisopimusten osalta 28 TWh. APX-konserni yhdisti ensimmäisenä pörssikonsernina kaasu- ja eneregiapörssit ostettuaan aikaisemmin tänä vuonna (helmikuussa ) APX UK:n ja (heinäkuussa) kaasupromptpörssi EnMO:n. UKPX:n osto merkitsee APX-konsernille useita synergiavahvuuksia, koska APX on tähän mennessä erikoistunut lyhytaikaisiin fyysisiin markkinoihin ja niihin liittyviin palveluihin, kun taas UKPX on keskittynyt menestyvien Britannian energiaspotmarkkinoidensa lisäksi selvitys- ja futuuritoimintaan. "Nyt päätetty UKPX:n liiketoiminnan osto sopii APX-konsernin strategiaan, jonka mukaan konserni pyrkii vahvistamaan asemaansa sekä Britannian että muun Euroopan markkinoilla. UKPX:n futuurimarkkinat täydentää erinomaisesti meidän nykyistä toimintaamme. Tämä kauppa on merkittävä edistysaskel pyrkimyksissämme kehittää monikansallista ja monipuolista hyödykepörssiämme ja osoitus siitä, että olemme vahvasti sitoutuneita toimimaan Euroopan energiasektorilla", mainitsee APX- konsernin operatiivisesta toiminnasta vastaava johtaja Pieter Verberne. "UKPX:n myynti on osa 30.6.2003 julkaistussa lehdistötiedotteessa mainittua OMHEXin selkiyttämis- ja keskittämissuunnitelmaa. Nyt meillä on ilo ilmoittaa, että meidän pitkäaikainen alan yhteistyökumppanimme APX tulee ostamaan UKPX:n. Tämä on sekä OMHEXille että sen asiakkaille paras mahdollinen ratkaisu", sanoo OMHEXin toimitusjohtaja Magnus Böcker. OMHEX jatkaa UKPX:n toimintaa kokonaan omistamansa tytäryhtiön OM London Exchangen kautta, kunnes kaikki toimintaan ja valvontaan liittyvät kysymykset on ratkaistu. APX ottaa vuoden 2004 ensimmäisten kuuden kuukauden aikana hallitusti hoitaakseen palvelut ja muodostaa Britannian markkinoille yhden yhteisen energiapörssin, joka tarjoaa yrityksille täyden palveluvalikoiman mukaan luettuna termiinit ja futuurit. Tavoitteena on, että London Clearing House tarjoaa pitkäaikaissopimusten selvityspalveluita. "Koska meidän toiminta-ajatuksemme perustuu energia- ja kaasutoiminnan yhdistämiseen, uskon, että tämä kauppa avaa kiinnostavia mahdollisuuksia sekä uusia tuotteita ja palveluita asiakkaillemme, joista monet toimivat useilla Britannian ja Alankomaiden markkinasektoreilla. APX-konserni pystyy nyt palvelemaan lähes kaikkia Euroopan energiamarkkinoilla toimijoita", sanoo äskettäin APX-konsernin kaupalliseksi johtajaksi nimitetty EnMO:n Les Male. Lisätietoja: APX Group Nanke Kramer Puh. +31 20 3054000 Fax +31 20 3054001 Gsm +31 6 52492676 Sähköposti n.kramer@apx.nl OMHEX Maria Andark Puh. +46 8405 7350 Fax +46 8 791 50 75 Gsm: +46 70 597 52 76 Sähköposti maria.Andark@om.com Ulf H Lidman Puh. +46 8405 7392 Fax +46 8 791 50 75 Gsm: +46 70 553 52 49 Sähköposti ulf.lidman@om.com OMHEX OMHEX omistaa ja ylläpitää Pohjois-Euroopan suurimman arvopaperimarkkinapaikan ja on myös rahoitus- ja energiamarkkinoiden johtava markkinapaikkapalveluiden ja -ratkaisujen tarjoaja. OMHEXin toiminta on jaettu kahteen divisioonaan: OM Technologyyn ja HEX Integrated Marketsiin. OM Technology on maailman johtava uuteen ja tunnettuun teknologiaan perustuvien, ulkoistamiseen ja kauppojen käsittelyyn liittyvien ratkaisujen ja palveluiden tarjoaja. HEX Integrated Markets -divisioonan kautta OMHEX tarjoaa pääsyn Pohjois- Euroopan suurimmalle arvopaperimarkkinalle. Divisioona kattaa 80 prosenttia Pohjois-Euroopan osakemarkkinoista Stockholmsbörsenin, HEX Helsingin, HEX Tallinnan sekä HEX Riian kautta. UKPX Vuonna 2000 perustettu UKPX on Britannian ensimmäinen riippumaton energiapörssi. UKPX on nykyisin energian spot- ja futuurisopimusten integroidun kaupankäynnin, selvittämisen ja tiedottamisen anonyymi markkinapaikka, joka käsittää sekä OTC- että Voice Clearing -palvelut. UKPX tarjoaa myös OTC-selvityspalveluita Britannian kaasukaupalle ja Saksan energiakaupalle ja tuottaa alan vertailuindeksejä. UKPX on Lontoon pörssin OM London Exchange Limitedin (OMLX) markkinatoimialaryhmä. OMLX on Britanniassa toimiva virallisesti hyväksytty sijoituspörssi, jonka toimintaa sijoituspörssinä ja selvitysyhtiönä säätelee Financial Services Authority. UKPX on siten ainoa FSA:n valvoma energiasopimuksia listaava pörssi ja selvitysyhtiö. APX-konserniin kuuluvat Amsterdamin energiapörssi Amsterdam Power Exchange Spotmarket B.V., APX UK ja EnMO. APX-konserni on Britannian ja Alankomaiden ensimmäinen yhdistetty kaasu- ja energiapörssi. APX UK Amsterdam Power Exchange osti helmikuussa 2003 APX UK:n Automated Power Exchange Inc:ltä. Vuonna 2000 perustettu APX UK tarjoaa jatkuvaa (24 tuntia vuorokaudessa 7 päivänä viikossa) spottikaupankäynti- ja notifiointipalvelua. APX UK on ottanut Britannian markkinoilla käyttöön useita kaupankäyntiä helpottavia uudistuksia. Elexon on nimittänyt APX UK:n erotuksen tasoittamisessa käytettävien markkinaindeksitietojen toimittajaksi. APX Amsterdam Power Exchange (UK) Limitedin toimintaa valvoo Financial Services Authority. Amsterdam Power Exchange Amsterdamissa toimiva APX on riippumaton pörssi ja sähköalan kauppojen merkittävä vastapuoli, joka turvaa kaikkien osapuolten anonymiteetin. Vuonna 1999 perustettu APX on Manner-Euroopan ensimmäinen täysin elektroninen sähköalan kaupankäyntipaikka. APX:n spotmarkkinoilla käymän päivittäisen kaupan volyymi ylitti tammi-marraskuussa 2003 keskimäärin 32 500 MWh (yhteensä 11 TWh), mikä vastaa kolmeatoista prosenttia Alankomaiden sähkön nettokulutuksesta. APX:llä on valmiudet kehittää, tarjota ja tukea energiaan liittyviä tuotteita. APX:n henkilöstö ja järjestelmät ovat tähän saakka tuottaneet energiasopimusten OTC-selvityspalveluita. Amsterdam Power Exchange Spotmarket B.V:stä tuli toukokuussa 2001 Alankomaiden järjestelmäoperaattorin TenneT b.v:n tytäryhtiö. EnMO APX osti EnMO:n heinäkuussa 2003 National Grid Transcolta and Altra Energy Technologies -yhtiöltä. EnMO perustettiin syyskuussa 1999 suunnittelemaan , hoitamaan ja ylläpitämään hyödykkeiden päivittäistä markkinapaikkaa, On-the-day Commodity Marketia (OCM), joka on Britannian kaasukaupan riippumaton ja anonyymi selvityspörssi. Euroopan ensimmäisen elektronisen tukkukaupan päivittäismarkkinan OCM:n ansiosta Transco pystyy tasapainottamaan kaasunkuljetusjärjestelmiä ja mahdollistaa myös rahtaajien välisen kaupankäynnin. OCM:n kaupankäynnin keskimääräinen volyymi on tällä hetkellä yli 120 kauppaa päivässä yli 300 GWh/päivä (10 mn term/päivä) EnMo otti kesäkuussa 2001 käyttöön EnEx - kaupankäyntialustan ja kaasun fyysisen futuurimarkkinapaikan, mikä mahdollistaa OCM:n ohella useista osista koostuvien fyysisten kaasusopimusten kaupankäynnin. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/23/20031223BIT00030/wkr0001.pdf