Eurex laskee suomalaisten osakeoptioiden kaupankäyntipalkkioita

Eurex laskee suomalaisten osakeoptioiden kaupankäyntipalkkioita Eurex laskee suomalaisen yhteistyökumppaninsa HEX Integrated Marketsin kanssa Eurexissa kaupankäynnin kohteena olevien suomalaisten osakeoptioiden kaupankäyntipalkkioita. Uudet kaupankäyntipalkkiot tulevat voimaan tammikuun 2. päivä, 2004. Tavoitteena on kasvattaa edelleen pörssikaupankäynnin kiinnostavuutta kyseisissä tuotteissa ja houkutella pörssiin lisävaihtoa OTC-kaupankäynnin puolelta. Palkkioiden laskulla ennakoidaan olevan OMHEXin HEX Integrated Markets - divisioonalle vain marginaalinen tulovaikutus. Optioiden OTC-kaupankäynti, ts. kaupankäynti joka tapahtuu pörssin ulkopuolella, on kasvanut merkittävästi viime vuosina. Eurexissa kaupankäynnin kohteena olevien suomalaisten osakeoptioiden kaupankäyntipalkkioiden alennuksella, joka on tietyissä tapauksissa jopa 57 prosenttia, pörssit tavoittelevat pörssikaupankäyntivolyymien kasvua maailmanlaajuisesti. Jatkossa Eurexin kaupankäynti- ja selvityspalkkio on asiakkaille 0,50 euroa optiosopimusta kohti ja markkinatakaajille 0,10 euroa optiosopimusta kohti. "Laskemalla kaupankäyntipalkkioita uskomme voivamme kasvattaa pörssivaihtoa. Haluamme tarjota kaupankäyntiosapuolille parhaan palvelun aiempaa alemmilla kustannuksilla," sanoo Jukka Ruuska, OMHEXin varatoimitusjohtaja. Eurexissa kaupankäynnin kohteena oleva Nokian optio on maailmanlaajuisesti likvidein suomalainen osakeoptio ja yksi Eurexin vaihdetuimmista osakejohdannaisista. Tänä vuonna Eurexissa on vaihtunut jo noin 12 miljoonaa Nokian optiosopimusta. Eurex ja HEX Integrated Markets ovat olleet yhteistyössä syyskuusta 1999 asti. Siitä lähtien likvideimmät suomalaiset osakeoptiot, kuten Nokia, UPM ja Sonera, ovat olleet kaupankäynnin kohteena Eurexissa ja ovat siten olleet kaikkien Eurexin asiakkaiden ulottuvilla. Lisätietoja antavat: Jakob Håkansson, IR-johtaja, puh. OMHEX +46 8 405 60 42 Maria Andark, Vt. viestintäjohtaja, OMHEX, puh. +46 8 405 73 50 OMHEX on johtava markkinapaikka- ja transaktioteknologian tarjoaja maailman rahoitus- ja energiamarkkinoille. HEX Integrated Markets - divisioonan kautta OMHEX tarjoaa pääsyn Pohjois-Euroopan suurimmalle arvopaperimarkkinalle. Divisioona kattaa 80 prosenttia Pohjois-Euroopan osakemarkkinoista Stockholmsbörsenin, HEX Helsingin, HEX Tallinnan sekä HEX Riian kautta. HEX Integrated Markets ylläpitää myös Suomen, Viron ja Latvian arvopaperikeskuksia. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/12/20031212BIT00900/wkr0002.pdf