OMHEX ja SEB yhteistyöhön arvopapereiden käsittelyssä

OMHEX ja SEB yhteistyöhön arvopapereiden käsittelyssä SEB Merchant Banking ja OMHEX ovat tänään julkistaneet yhteistyösopimuksen, joka koskee arvopapereiden säilytystä (custody) ja selvitystä (clearing) Suomen markkinoilla. Sopimuksen mukaan SEB:n Helsingin sivukonttori ottaa vastuulleen OMHEXin custody-asiakkaat, joita hoitaa nykyisin OMHEXin suomalainen tytäryhtiö HBO. OMHEX ja SEB ovat lisäksi sopineet, että OMHEX käsittelee jatkossakin näiden asiakkaiden kauppoja Suomen markkinoilla SEB:n lukuun. Tehdyn sopimuksen seurauksena SEB:n Suomessa säilytettävänä olevat varat kasvavat 15 miljardilla eurolla ja vastaavat yhteensä viittä prosenttia kaikista SEB:n säilytyksessä olevista varoista. SEB Merchant Banking ja OMHEX selvittävät lisäksi mahdollisuutta back- office -palveluiden tarjoamiseksi pankeille ja pankkiiriliikkeille Pohjoismaiden markkinoilla. Yhteishankkeen tarkoituksena on luoda tehokas back-office -toiminto, joka tukee yhtenäisen Pohjoismaisen markkinan kehittymistä tarjoamalla yhteisen infrastruktuurin, paremman yhteensopivuuden, automatisoidun prosessin sekä volyymien yhdistämisen ansiosta korkealaatuisia palveluita. Myös muut pankit ja pankkiiriliikkeet voivat osallistua hankkeeseen. - OMHEX on meille luonnollinen kumppani, kun pyrimme luomaan Pohjoismaihin tehokkaammat pääomamarkkinat. Selvitys- ja säilytystoiminnot ovat erittäin tärkeitä ketjun osia sekä sijoittajille että muille markkinaosapuolille. SEB on vahvasti sitoutunut tuottamaan laadukkaita palveluja kansainvälisille rahoituslaitoksille, ja näemme tämän luontevana vaiheena asiakaspalvelumme kehittämisessä kaikissa Pohjoismaissa, toteaa Mikael Björknert, Securities Services -yksikön johtaja SEB Merchant Bankingista. - Olemme tyytyväisiä voidessamme julkistaa tämän yhteistyösopimuksen SEB:n kanssa. Sopimus määrittelee entistäkin tarkemmin meidän asemamme tehokkaana kauppojen käsittelijänä Pohjoismaiden markkinoilla ja vahvistaa sitä. Olemme vakuuttuneita siitä, että kokemuksemme järjestelmien hoitamisesta ja kauppojen käsittelystä yhdistyneenä SEB:n kokemukseen luo vahvan pohjan, jonka ansiosta pystymme tarjoamaan erinomaisia back-office -palveluita koko Pohjoismaiden markkinoille, kertoo OM Technologyn toimitusjohtaja Klas Ståhl. Yhteistyön edellytyksenä on asiakkaiden ja asiaankuuluvien viranomaisten hyväksyntä. SEB lyhyesti SEB-konserni on pohjoismainen pankkiryhmittymä, joka palvelee yritysasiakkaita, institutionaalisia sijoittajia ja yksityisasiakkaita. Sillä on yhteensä 672 konttoria Ruotsissa, Saksassa ja Baltian maissa. SEB:illä on yli 4 miljoonaa asiakasta, joista 1,6 miljoonaa on e- bankingasiakkaita. Konsernin kokonaisvarat 31.12.2003 olivat 1 279 miljardia Ruotsin kruunua, ja sen hoidossa olevat varat 822 miljardia kruunua. Konserni toimii noin kahdessakymmenessä maassa eri puolilla maailmaa, ja sen henkilöstön kokonaismäärä on noin 18 000. SEB- konsernilla on Suomessa palveluksessaan n 290 henkilöä. Lisää tietoja SEB-konsernista osoitteessa www.sebgroup.com. OMHEX lyhyesti OMHEX hoitaa omistamiaan Pohjois-Euroopan suurimpia arvopaperimarkkinoita ja on rahoitus- ja energiamarkkinoiden johtava markkinapalveluiden ja-ratkaisujen toimittaja. OMHEXillä on kaksi divisioonaa. OM Technology on maailman johtava uraauurtavaan sekä tunnettuun teknologiaan perustuvien ratkaisujen ja palveluiden (ulkoistamisen ja kauppojen käsittelyn) toimittaja. HEX Integrated Markets on Pohjoismaiden ja Baltian integroitu markkinapaikka, jonka asiakkailla on pääsy 80 prosenttiin Pohjoismaiden ja Baltian arvopaperimarkkinoista. Lisätietoja osoitteessa www.omhex.com. Lisätietoja tai kommentteja: Thomas Ahlström, SEB Merchant Banking, Helsinki +358 9 61628002 Mikael Björknert, SEB Merchant Banking +46 8 763 65 50 Göran Fors, SEB Merchant Banking +46 8 763 53 04 Klas Ståhl, toimitusjohtaja OM Technology +46 8 405 60 35 Anna Rasin, viestintäjohtaja OMHEX +46 8 405 66 12 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/23/20040323BIT00210/wkr0002.pdf