OMHEX myy UK Power Exchagen APX:lle

Lehdistötiedote, 30.6.2004 OMHEX myy UK Power Exchagen APX:lle OMHEX ja APX allekirjoittivat joulukuussa 2003 sopimuksen, jonka mukaan OMHEXin tytäryhtiö OM London Exchange myy UK Power Exchangen (UKPX) liiketoiminnan APX:lle. Nyt, kun tarvittavat liiketoiminta- ja sääntelykysymykset on ratkaistu Lontoossa toimivan rahoituspalveluviranomaisen (Financial Services Authority) kanssa, kauppa on saatettu päätökseen. Vastuu UKPX:n toiminnoista siirtyy APX:lle 1. heinäkuuta 2004 alkaen. UKPX perustettiin vuonna 2000, ja se oli tuolloin Britannian ensimmäinen riippumaton energiapörssi. UKPX tarjoaa nykyisin 49 jäsenelleen anonyymin markkinapaikan spot- ja futuurisopimusten kaupankäynnille, selvittämiselle ja notifioinnille. Kaupankäynnin volyymi oli tammi- toukokuussa 2004 spot- ja futuurisopimusten osalta 14,608 GWh. Lisätietoja ja kommentteja: Miranda Barham, markkinointiviestintäpäällikkö, UKPX +44 20 7065 8204 Anna Rasin, viestintäjohtaja, OMHEX +46 8 405 66 12 OMHEX OMHEX omistaa ja ylläpitää Pohjois-Euroopan suurimman arvopaperimarkkinapaikan ja on myös rahoitus- ja energiamarkkinoiden johtava markkinapaikkapalveluiden ja -ratkaisujen tarjoaja. OMHEXin toiminta on jaettu kahteen divisioonaan: OM Technologyyn ja HEX Integrated Marketsiin. OM Technology on maailman johtava uuteen ja tunnettuun teknologiaan perustuvien, ulkoistamiseen ja kauppojen käsittelyyn liittyvien ratkaisujen ja palveluiden tarjoaja. HEX Integrated Markets -divisioonan kautta OMHEX tarjoaa pääsyn Pohjois- Euroopan suurimmalle arvopaperimarkkinalle. Divisioona kattaa 80 prosenttia Pohjois-Euroopan osakemarkkinoista Tukholman, Helsingin, Tallinnan, Riian ja Liettuan Pörssin kautta. UKPX Vuonna 2000 perustettu UKPX on Britannian ensimmäinen riippumaton energiapörssi. UKPX on spot- ja futuurisopimusten integroidun kaupankäynnin, selvittämisen ja notifioinnin anonyymi markkinapaikka, joka käsittää sekä OTC- että Voice Clearing -palvelut. UKPX tarjoaa myös OTC-selvityspalveluita Britannian kaasukaupalle ja tuottaa alan vertailuindeksejä. Lisätietoja löytyy osoitteesta www.ukpx.co.uk ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/30/20040630BIT00010/wkr0001.pdf