Uusi Alma Media Helsingin Pörssin Päälistalle

Helsingin Pörssin listauskomitea on hyväksynyt Almanova Oyj:n (uusi Alma Media) osakkeen Päälistalle. Kaupankäynti osakkeella alkaa Päälistalla maanantaina 7. marraskuuta 2005 sen jälkeen, kun Almanova Oyj:n ja Alma Media Oyj:n sulautuminen on rekisteröity.

Alma Media on mediatalo, jonka keskeisintä liiketoimintaa ovat kustantaminen, talousinformaation tuontanto ja jakelu sekä verkkopalveluiden tuotanto. Konsernilla on portfoliossaan talous-, iltapäivä- maakunta-, paikallis- ja kaupunkilehtiä. Alma Median omistuksessa on lisäksi johtavia sähköisiä markkinapaikkoja, ja se laajentaa markkinapaikkaliiketoimintaansa myös Suomen ulkopuolelle. Sanomalehtien levikkimarkkinoiden koko Suomessa on noin 600 milj. euroa. Suomen mediamainonnan markkinoiden koko oli 1,15 miljardia euroa vuonna 2004. Sanomalehtien osuus koko mediamainonnasta on 55 %. Alma Median osuus koko Suomen mediamainonnan markkinoista on yli 10 %. Konsernin tuotoista lähes puolet muodostuu mediamainonnasta ja 40 % lehtien levikkituotoista. Vuoden 2004 pro forma -liikevaihto (ilman vuonna 2005 myytyä televisio- ja radiotoimintaa) oli 283 milj. euroa, josta liikevoittoa kertyi 12,9 %. - Yhtiön omistus on hajaantunut hyvin laajalle eikä yksikään yksittäinen omistaja omista yli 10 prosenttia äänistä. Yhtiön tavoitteena on olla entistä kiinnostavampi sijoituskohde sekä kotimaisille että ulkomaisille sijoittajille, arvostettu työnantaja sekä yhteistyökumppani sen sidosryhmille, toteaa Alma Media Oyj:n toimitusjohtaja Kai Telanne. Valokuvia listaustilaisuudesta on saatavilla Helsingin Pörssin internet-sivuilla www.omxgroup.com/helsinginporssi iltapäivällä 7. marraskuuta. Lisätietoja antaa: Tommi Toivola, apulaisjohtaja, Yhtiöpalvelut, OMX Exchanges (09) 6166 7216