Corporate Governance –suositus on otettu hyvin vastaan

Helsingin Pörssin listayhtiöt ovat ottaneet hyvin vastaan suosituksen listayhtiöiden hallinnointi- ja ohjausjärjestelmistä. Listayhtiöt ilmoittavat yhtä yhtiötä lukuun ottamatta noudattavansa Corporate Governance -suositusta.

Suositus listayhtiöiden hallinnointi- ja ohjausjärjestelmistä (Corporate Governance) tuli osaksi Helsingin Pörssin listayhtiöitä koskevaa sääntelyä 1. heinäkuuta 2004. Suosituksen tarkoituksena on yhtenäistää listayhtiöiden toimintatapoja, sijoittajille ja osakkeenomistajille annettavaa tietoa sekä edistää luottamusta arvopaperimarkkinoihin. Suositus on laadittu noudatettavaksi niin sanotun Comply or Explain -periaatteen mukaisesti siten, että yhtiön tulee noudattaa suositusta kokonaisuudessaan. Mikäli listayhtiöllä on perusteltu syy poiketa suosituksesta, yhtiön tulee ilmoittaa poikkeamisesta ja sen syystä. Helsingin Pörssin tekemässä selvityksessä tarkasteltiin suosituksen edellyttämien vähimmäistietojen esittämistä. Tarkastelussa eivät olleet mukana listalta poistuvat ja ulkomaiset yhtiöt. Tammikuun alussa 2006 yhtiöistä 84 noudatti suositusta kokonaisuudessaan ilman poikkeamia ja 34 yhtiötä poikkesi suosituksesta selittäen poikkeamisen Comply or Explain- periaatteen mukaisesti. Yhtiöistä 11:llä oli puutteita suosituksen noudattamisessa. Nämä yhtiöt eivät joko ilmoittaneet syytä poikkeamisesta tai suosituksen edellyttämiä vähimmäistietoja ei ollut saatavilla yhtiön internet-sivuilta tai vuosikertomuksista. Lisäksi yhdellä yhtiöllä ei ollut kotisivuja internetissä. Suosituksista poikettiin eniten hallituksen muodostamiseen liittyvissä asioissa. Yhtiöistä 11 poikkesi suositellusta vähintään viiden hallitusjäsenen määrästä ja 19 yhtiötä poikkesi riippumattomuussuosituksesta, jossa edellytetään hallituksen enemmistön koostuvan riippumattomista jäsenistä. Seitsemän yhtiötä puolestaan ilmoitti hallituksen jäsenten toimikauden olevan pidempi kuin suosituksessa edellytetty yksi vuosi. Poikkeukset suosituksista perusteltiin yleisesti liiketoiminnan vaatimuksilla. Hallituksen jäsenten riippuvuutta perusteltiin tarkoituksellisella suurten omistajien edustuksella tai perheyrityksissä omistajaperheen edustuksella hallituksessa. Hallituksen jäsenmäärästä poikkeamista perusteltiin vetoamalla liiketoiminnan laajuuteen ja yrityksen kokoon. Hallituksen toimikauden poikkeamat ja niiden perustelut puolestaan koskivat hallitustyöskentelyn jatkuvuutta ja toimialan vaatimaa syvällisempää perehtymistä. Listayhtiöiden hallitusten perustamista valiokunnista suurin osa oli suosituksen mukaisia. Yhtiöistä 46 oli perustanut tarkastusvaliokunnan taloudellista raportointia ja valvontaa varten. Palkitsemisvaliokunta löytyi 43 yhtiöltä ja nimitysvaliokunta 33 yhtiöltä. Suosituksen mukaisten valiokuntien lisäksi listayhtiöiden hallituksilla oli yhteensä 19 muuta valiokuntaa. Lisäksi listayhtiöistä yhdeksällä oli hallintoneuvosto. Yleisimpinä puutteina annetuissa tiedoissa olivat hallituksen kokousten määrän ja osallistumisaktiivisuuden puuttuminen, valiokuntien jäsenten ja kokousmäärien puuttuminen sekä hallituksen jäsenten henkilötietojen puutteellinen ilmoittaminen. Helsingin Pörssin markkinavalvonta on ollut yhteydessä yhtiöihin, joilla on ollut puutteita suosituksen noudattamisessa. Se on kehottanut yhtiöitä ilmoittamaan suosituksen mukaiset vähimmäistiedot internet-sivuillaan ja vuosikertomuksessaan. Helsingin Pörssi seuraa jatkossakin säännöllisesti suosituksen noudattamista. Niiden listayhtiöiden, jotka ilmoittavat noudattavansa suositusta, on myös esitettävä suosituksen mukaiset vähimmäistiedot. Lisätietoja: Janne Seppänen, apulaisjohtaja, Helsingin Pörssin markkinavalvonta (09) 6166 7382 Tietoa OMX:stä OMX on johtava pörssitoiminnan asiantuntija. OMX omistaa Kööpenhaminan, Tukholman, Helsingin, Tallinnan, Riian ja Vilnan pörssit, joiden kautta tarjoutuu pääsy noin 80 prosenttiin Pohjoismaiden ja Baltian arvopaperimarkkinoista. Integroidut teknologiaratkaisumme kattavat koko transaktioketjun, mikä mahdollistaa pörssien, selvitysorganisaatioiden, arvopaperikeskusten ja muiden rahoitusinsituutioiden tehokkaan toiminnan eri puolilla maailmaa. OMX on listattuna Tukholman, Helsingin ja Kööpenhaminan pörsseissä. Lisätietoja on osoitteessa www.omxgroup.com.