Eik Banki listautuu Pohjoismaiseen Pörssiin

Eik Banki listautuu tänään ensisijaisesti OMX Pohjoismaiseen Pörssiin Islannissa ja samanaikaisesti myös OMX Pohjoismaiseen Pörssiin Kööpenhaminassa. Eik Banki on Pohjoismaisen Pörssin 57. listautuja tänä vuonna. Listayhtiöksi tulemisen lisäksi Eik Banki laajentaa Pohjoismaisen Pörssin jäsenyytensä myös Kööpenhaminaan. Tervetulotilaisuutta voi seurata suorana lähetyksenä internetissä.

Eik Banki P/F, joka on Eik Groupin ja Färsaarten suurimman pankin emoyhtiö, perustettiin vuonna 1832. Eik Banki P/F:n strategiana on laajentaa yhtiön toimintaa maantieteellisesti ja eri liiketoiminta-alueille riskin hajauttamiseksi ja voiton kasvattamiseksi. Vuonna 2006 50 prosenttia tuloista kertyi Färsaarten ulkopuolelta.

Eik Group koostuu 17 täyden palvelun sivukonttorista Färsaarilla, yhdestä kokonaan omistetusta kööpenhaminalaisesta tytäryhtiöstä, Eik Bank Danmark A/S:sta ja Inni P/F:stä, kokonaan omistetusta färsaarelaisesta kiinteistöyhtiöstä. Lisäksi Eik Bank Danmark on hankkimassa SkandiaBanken AB:n tanskalaista sivukonttoria, Tanskan suurinta internetpankkia. Eik Groupilla on myös 9,94 prosenttia SPRON:in osakkeista ja 29 prosenttia tanskalaisen Investea A/S:n osakkeista. Eik Banki P/F keskittyy toiminnassaan vähittäis- ja yrityspankkitoimintaan, arvopaperikauppaan, varallisuuden hallintaan, eläkesäästöihin ja investointipankkitoimintaan.

– Toivotamme lämpimästi Eik Bankin tervetulleeksi Pohjoismaisen Pörssin Rahoitus-toimialaluokkaan. Eik Banki on mielenkiintoinen lisä jo hyvin vahvaan toimialaluokkaan Islannissa. Islannin markkinat ovat olleet menestyksekkäät pääomien tarjoamisessa nopeasti laajeneville pankeille. Eik Banki hyötyy epäilemättä kehityksessään tämän tärkeän askeleen ottamisesta, OMX Nordic Exchange Iceland hf:n toimitusjohtaja Thordur Fridjonsson toteaa.

– Eik Banki toimii nyt välittäjänä OMX Pohjoismaisessa Pörssissä Islannissa ja Kööpenhaminassa, ja osana nopeaa kehitystään yhtiö listautuu molempiin paikkoihin. Tämä on osoitus markkinoiden myönteisestä kehityksestä, mutta myös tunnustus OMX Pohjoismaiselle Pörssille, OMX Nordic Exchange Copenhagen A/S:n toimitusjohtaja Jan Ovesen sanoo.

– Eik Banki on uusin ja 175-vuotisella historiallaan luultavasti myös vanhin listayhtiö OMX Pohjoismaisessa Pörssissä Islannissa ja Kööpenhaminassa. Kun Eik Banki muuttui säästöpankista osakeyhtiöksi vuonna 2002, sääntöihin kirjattiin, että hallitus voi listata osakkeet. Tämä listaus on ollut tulossa jo jonkin aikaa ja uskon, että se hyödyttää sekä Eik Bankia, sen osakkeenomistajia että Färsaarta kokonaisuudessaan, Eik Bankin toimitusjohtaja Marner Jacobsen toteaa.

Eik Banki on markkina-arvoltaan keskisuuri yhtiö ja se kuuluu MidCap+ -indeksiin OMX Pohjoismaisessa Pörssissä Kööpenhaminassa. Eik Bankin pörssierä on 10 ja sen kaupankäyntitunnus on FO-EIK OMX Pohjoismaisessa Pörssissä Islannissa ja FO-EIK CSE OMX Pohjoismaisessa Pörssissä Kööpenhaminassa. Yhtiö kuuluu Rahoitus-toimialaluokkaan.

Tervetulotilaisuus välitetään suorana web-lähetyksenä 11.7. kello 12:45 Suomen aikaa. Lähetystä voi katsoa osoitteissa: www.eik.fo, www.eik.dk tai www.eikbank.dk.