Esitys OMX:n hallituksen uudeksi jäseneksi

OMX:n ja Kööpenhaminan pörssin (CSE) yhdistyttyä nimitysvaliokunta ehdotti 3. helmikuuta 2005 pidetylle ylimääräiselle yhtiökokoukselle, että Danske Bankin Henrik Normann valittaisiin hallituksen jäseneksi. Henrik Normannin valinnan edellytyksenä oli, että pörssien yhdistyminen toteutuu ja että Tanskan rahoitustarkastus hyväksyy nimityksen. Koska Tanskan rahoitustarkastukselta ei muodollisten syiden vuoksi ole saatu tarvittavaa hyväksyntää, Henrik Normann on tänään eronnut hallituksesta. OMX:n nimitysvaliokunta ehdottaa osakkeenomistajille, että Hans Munk Nielsen valittaisiin hallituksen uudeksi jäseneksi vuoden 2006 varsinaiseen yhtiökokoukseen saakka. OMX:n hallituksen uuden jäsenen valintaa varten osakkeenomistajat aiotaan kutsua ylimääräiseen yhtiökokoukseen, joka järjestettäisiin Tukholmassa 18. elokuuta 2005. Hans Munk Nielsen on toiminut TDC:n varatoimitusjohtajana ja talousjohtajana vuodesta 1991. Hän on CMO-rahaston (Collateralized Mortgage Obligations Fund) hallituksen puheenjohtaja ja useiden TDC-konsernin yhtiöiden hallitusten varapuheenjohtaja. Hän on myös Nordea Investin hallituksen jäsen. Nielsen on syntynyt vuonna 1946. Hänellä on kauppatieteiden maisterin tutkinto Århusin yliopistosta, minkä lisäksi hän on opiskellut INSEADissä sekä Stanfordin yliopistossa. Aiemmin tänä vuonna Nielsen valittiin OMX Exchangesin hallituksen jäseneksi. Koska Hans Munk Nielsen odotettaa vahvistusta nimitykselle OMX:n hallituksen jäseneksi, hän eroaa OMX Exchangesin ja Tukholman Pörssin hallituksista. OMX:n hallituksen jäsenten vuosittainen palkkio on 200 000 Ruotsin kruunua. Hans Munk Nielsenin osalta vuoden 2005 palkkiota korjataan sen mukaan, kuinka kauan hän vuoden aikana on hallituksen jäsenenä. Henrik Normann on päättänyt pidättäytyä palkkiosta jäsenyyden lyhyen keston vuoksi. OMX:n nimitysvaliokunnan jäsenet ovat tällä hetkellä Eva Halvarsson (johtaja, Teollisuus-, työ- ja viestintäministeriö), KG Lindvall (Robur Fonderin hallituksen jäsen), Tom Ruud (johtaja, Suuret yritys- ja yhteisöasiakkaat, Nordea), Olof Stenhammar (OMX AB:n hallituksen puheenjohtaja) ja Marcus Wallenberg (Investor AB:n toimitusjohtaja). Valiokunnan puheenjohtajana on toiminut Marcus Wallenberg. Lisätietoja: Olof Stenhammar, hallituksen puheenjohtaja +46 8 405 66 42 Anna Rasin, viestintäjohtaja, OMX +46 8 405 66 12