Färsaarelainen Føroya Banki listautuu Pohjoismaiseen Pörssiin

Føroya Banki listautuu tänään ensisijaisesti Islannin Pörssiin ja samanaikaisesti myös Kööpenhaminan Pörssiin. Føroya Banki on 45. listautuja Pohjoismaiseen Pörssiin tänä vuonna.

Lehdistötiedote 21.6.2007

Føroya Banki on Färsaarten vanhin pankki, joka perustettiin 1906. Vuonna 1994 se yhdistyi P/F Sjóvinnubankin kanssa, ja uusi yhtiö jatkoi toimintaansa Føroya Banki -nimisenä. Pankilla on sekä yksityis- että yritysasiakkaita.

– Toivotamme Føroya Bankin lämpimästi tervetulleeksi OMX:n Pohjoismaiseen Pörssiin Islannissa. On ilo saada vahva färsaarelainen rahoitusyhtiö pörssiin. Pankin yksityistäminen merkitsee Färsaarille uuden mielenkiintoisen aikakauden alkua, Islannin Pörssin toimitusjohtaja Thordur Fridjonsson kertoo.

– Meille listautuminen on merkittävä askel. Prosessi alkoi jo vuonna 2006. Kesäkuussa meistä tuli Pohjoismaisen Pörssin välittäjä Islannissa, johon Färsaarten arvopaperimarkkinat kuuluvat. Tämän jälkeen hakeuduimme välittäjäksi Kööpenhaminaan. Olen vakuuttunut, että listautuminen ja yksityistäminen auttavat meitä kasvamaan sekä paikallisesti että kansainvälisesti. Olemme valmiita työskentelemään osakkeenomistajiemme kanssa ja luomaan heille lisäarvoa, Føroya Bankin toimitusjohtaja Janus Petersen sanoo.

Føroya Bankin pörssierä Islannissa on 20 ja Kööpenhaminassa 50. Yhtiön kaupankäyntitunnus on FO-BANK. Føroya Banki kuuluu Rahoitus-toimialaluokkaan ja markkina-arvoltaan keskisuuriin (Mid Cap) yhtiöihin.