First Northin palvelut laajenevat Suomeen

OMX esittelee Pohjoismaisen Pörssin vaihtoehtoisen markkinapaikan First Northin nyt myös Suomessa. First North tarjoaa pienille ja kasvaville yhtiöille helpon pääsyn pohjoismaisille ja maailmanlaajuisille pääomamarkkinoille. Se tarjoaa myös uusia kasvumahdollisuuksia pienille suomalaisille yhtiöille. First Northin pääsyvaatimukset ovat kevyemmät kuin Pohjoismaisen Pörssin päämarkkinoiden. First North on yksi nopeimmin kasvavista vaihtoehtoisista markkinapaikoista Euroopassa.

First North lanseerattiin Tanskassa vuonna 2005, Ruotsissa vuonna 2006 ja Islannissa tammikuussa 2007. Nyt OMX laajentaa First North -konseptin myös Suomeen. First North tarjoaa kaupankäyntiä euroissa sekä Ruotsin, Tanskan ja Islannin kruunuissa. First North -yhtiöt voivat tiedottaa suomeksi, englanniksi, ruotsiksi, tanskaksi, islanniksi tai norjaksi.

– First Northin kautta kasvuyhtiöiden on entistä helpompi saada pääomaa. Tämä tukee taloudellista kasvua ja hyödyttää koko Pohjolan aluetta. First North tarjoaa yhtiöille entistä enemmän näkyvyyttä ja pääsyn Pohjois-Euroopan suurimpaan pääomavarantoon. First Northin laajeneminen antaa sijoittajille entistä laajemman valikoiman sijoitusmahdollisuuksia. Pienten yhtiöiden kannalta First Northia voi pitää ensimmäisenä askeleena kohti Pohjoismaisen Pörssin päämarkkinoita, sanoo OMX:n Pohjoismaisen Pörssin johtaja Jukka Ruuska.

– First North on jo houkutellut 88 yhtiötä yhdeksältä toimialalta. Huomionarvoista on, että First Northin kiertonopeus on 132 prosenttia, mikä kertoo markkinapaikan hyvästä likviditeetistä, Ruuska lisää.

Laajalla kotimaisella ja kansainvälisellä sijoittajajoukolla on helppo pääsy kaupankäyntiin First North -yhtiöillä. Osoitus merkittävän sijoittajapohjan olemassaolosta on se, että kaikilla Pohjoismaisen Pörssin välittäjillä Helsingissä ja Tukholmassa on pääsy First Northiin. Näin ollen, First Northissa kaupankäynnin kohteena olevat yhtiöt hyötyvät tästä laajasta näkyvyydestä ja jakelukanavasta.

Kaikki Pohjoismaisen Pörssin päämarkkinoilla ja First Northissa olevat yhtiöt on luokiteltu kansainvälisen GICS (Global Industry Classification Standard) -toimialaluokituksen mukaan. First Northin yleisindeksi lasketaan euroissa ja se sisältää kaikki First Northissa kaupankäynnin kohteena olevat osakkeet.

Jokaisella First North -yhtiöllä on Certified Advisor -neuvonantaja, joka on Pohjoismaisen Pörssin välittäjä tai muu ammattimainen taloudellinen neuvonantaja. Neuvonantajat valvovat jatkuvasti, että yhtiöt täyttävät asetetut vaatimukset ja noudattavat niitä. Tarpeen vaatiessa neuvonantajat aloittavat tutkinnan ja pörssi voi määrätä kurinpitoseuraamuksen yhtiöille. Rahoitustarkastus ei valvo First North -palvelua Suomessa, eikä siihen sovelleta arvopaperimarkkinalakia.

Yhteyshenkilö:
Jarmo Holopainen, viestintä, OMX Pohjoismainen Pörssi (09) 61667 203

Toimituksille:
First North -palvelut Suomessa. Vaatimuksiltaan ja säännöiltään kevyempi First North on vaihtoehto OMX:n päämarkkinoille. First North on pörssin sääntelemä markkinapaikka, joka sopii pienille tai kasvuvaiheessa oleville uusille yhtiöille. First North yhdistää pörssilistautumisen edut toiminnan helppouteen. Markkinapaikka onkin usein ensimmäinen askel kohti päämarkkinoille siirtymistä. Oikeudellisesti Tukholman Pörssi tuottaa First North -palvelut Suomessa. Lisätietoja on osoitteessa www.omxgroup.com/nordicexchange/firstnorth.