Helsingin käräjäoikeus jätti tutkimatta 20 pankin ja pankkiiriliikkeen korvausvaatimukset OMX:ää vastaan. Kahden pankin ja pankkiiriliikkeen osalta oikeuskäsittely jatkuu.

OMX AB:n tytäryhtiöt OMX Exchanges Oy ja Helsingin Pörssi Oy sekä OMX AB:n entinen tytäryhtiö Suomen Arvopaperikeskus Oy (APK) ovat kesäkuusta 2004 lähtien olleet vastaajina Helsingin käräjäoikeudessa oikeusjutussa, jossa 22 pankkia ja pankkiiriliikettä ovat vaatineet yhteensä noin 5,1 miljoonan euron korvauksia korkoineen arvonlisäverosta, jota pankit ja pankkiiriliikkeet ovat maksaneet Helsingin Pörssille ja APK:lle kaupankäynti- ja selvityspalveluista vuosina 1995–2000. Helsingin käräjäoikeus antoi tänään päätöksen, jonka mukaan 20 pankin ja pankkiiriliikkeen oikeus korvausvaatimusten esittämiseen evätään välityssopimuksen vuoksi, jonka kyseiset pankit ja pankkiiriliikkeet solmivat 8. ja 11. maaliskuuta 2002 OMX:n tytäryhtiöiden ja APK:n kanssa. Välityssopimuksessa osapuolet luopuivat oikeudestaan esittää lisävaatimuksia välimiesmenettelyn ulkopuolella. Välimiesmenettely liittyi arvonlisäveroon, jonka pankit ja pankkiiriliikkeet maksoivat Helsingin Pörssille ja APK:lle kaupankäynti- ja selvityspalveluista vuosina 1995–2000. Oikeus jätti näin ollen tutkimatta kyseisten 20 pankin ja pankkiiriliikkeen vaatimukset. Päätöksestä on mahdollista valittaa. Kahden pankin ja pankkiiriliikkeen sekä OMX:n tytäryhtiöiden ja APK:n välisen jutun käsittelyä jatketaan Helsingin käräjäoikeudessa. Nämä kantajat vaativat vastaajilta yhteensä noin 493 000 euron summaa korkoineen.