Islantilaisyhtiöt esittäytyvät yhdessä suomalaisten, ruotsalaisten ja tanskalaisten yhtiöiden kanssa Pohjoismaisessa Pörssissä

Tästä päivästä lukien 25 islantilaista listayhtiötä liittyy suomalaisten, ruotsalaisten ja tanskalaisten listayhtiöiden joukkoon Pohjoismaisen Pörssin päämarkkinoilla. Islantilaisyhtiöt alkavat samalla noudattaa yhtenäistettyjä pohjoismaisia listautumisvaatimuksia ja niistä tulee osa OMX:n indeksejä.

Huhtikuun 2. päivästä lukien 25 islantilaisyhtiötä ovat osa Pohjoismaisen Pörssin päämarkkinoita. 25:stä islantilaisyhtiöstä 9 kuuluu suuriin yhtiöihin, 10 keskisuuriin yhtiöihin ja 6 pieniin yhtiöihin. Yhtiöt ovat myös osa OMX:n pohjoismaisia indeksejä, joita ovat muun muassa yleisindeksi ja toimialaindeksit. Yleisindeksi heijastaa pohjoismaisten markkinoiden kehitystä ja toimialaindeksit antavat sijoittajille mahdollisuuden vertailla teollisuudenaloja eri maissa.

– Islantilaisyhtiöiden sisällyttäminen OMX:n suomalaisten, ruotsalaisten ja tanskalaisten listayhtiöiden joukkoon antaa sijoittajille entistä enemmän valinnanvaraa. Islantilaisyhtiöt saavat lisää näkyvyyttä ja entistä paremmat vertailumahdollisuudet olemalla osa OMX:n Pohjoismaista Pörssiä. Lisäksi listautumisvaatimusten mukauttaminen pohjoismaisen standardin mukaiseksi lisää markkinoiden yhtenäisyyttä, Islannin Pohjoismaisen Pörssin toimitusjohtaja Thordur Fridjonsson sanoo.

– On ilahduttavaa toivottaa tervetulleeksi 25 uutta ja mielenkiintoista yhtiötä Pohjoismaiseen Pörssiin. Nämä yhtiöt vahvistavat edelleen useita toimialojamme; varsinkin Rahoitus-, Päivittäistavarat- ja Teollisuustuotteet ja -palvelut -toimialoja, OMX:n Pohjoismaisen Pörssin toimitusjohtaja Jukka Ruuska toteaa.

OMX Nordic 40 -indeksi, joka perustuu Pohjoismaisen Pörssin 40 vaihdetuimpaan osakkeeseen, tarkistetaan kaksi kertaa vuodessa. Seuraavan kerran indeksi tarkistetaan 3. heinäkuuta 2007, jolloin islantilaisyhtiöt ovat tarkistuksessa mukana.

Paikallisten islantilaisten indeksien nimet harmonisoidaan OMX:n nimikäytännön mukaisesti. Esimerkiksi ICEX-15 on muutoksen jälkeen OMXI15. I-kirjain viittaa Islantiin ja 15 indeksissä olevien yhtiöiden lukumäärään.