Jukka Ruuska nimitetty Tukholman Pörssin toimitusjohtajaksi

Jukka Ruuska nimitetty Tukholman Pörssin toimitusjohtajaksi Jukka Ruuska on nimitetty Tukholman Pörssin toimitusjohtajaksi 1. tammikuuta 2005 alkaen. Hän jatkaa myös edelleen OMX Exchanges -divisioonan johtajana. Jukka Ruuska nimitettiin OMX Exchanges -divisioonan johtajaksi ja OMX:n varatoimitusjohtajaksi OM:n ja HEXin yhdistyessä vuonna 2003. Ennen tätä hän oli toiminut vuodesta 2000 alkaen HEXin toimitusjohtajana. Vuosina 1988 - 2000 hän toimi erilaisissa tehtävissä muun muassa Helsingin Puhelimessa, Finnet-Groupissa, Prospectus Oy:ssä ja Kansallis-Osake-Pankissa. Jukka Ruuska asuu tällä hetkellä Helsingissä, mutta muuttaa perheensä kanssa Tukholmaan vuoden loppuun mennessä. "Työskentelemme täydellä teholla Pohjoismaiden arvopaperimarkkinoiden yhtenäistämiseksi. Jukka on ollut mukana integraatiotyössä OMX:ään kuuluvien pörssien yhdistymisestä saakka, joten oli luonnollista pyytää Jukkaa ottamaan vastaan Tukholman Pörssin toimitusjohtajan tehtävät. Jukan asiantuntemus ja kokemus Euroopan ja Suomen rahoitusmarkkinoilta auttavat meitä viemään pohjoismaista yhdentymiskehitystä eteenpäin", sanoo Tukholman Pörssin hallituksen puheenjohtaja ja OMX:n toimitusjohtaja Magnus Böcker. "Tämä on mielenkiintoista aikaa minulle ja perheelleni. Tukholman Pörssin ja OMX Exchangesin johtaminen Pohjoismaiden ja Baltian yhtenäiseksi kotimarkkinaksi on minulle erittäin innostava haaste," Jukka Ruuska kommentoi. Tukholman Pörssin väliaikaisena toimitusjohtajana toiminut Henrik Paulsson jatkaa työtään OMX Exchangesin Derivatives Markets -liiketoiminta-alueen johtajana. Jouni Torasvirta jatkaa OMX Exchangesin Cash Markets -liiketoiminta-alueen johtajana ja Helsingin Pörssin toimitusjohtajana. Lisätietoja: Magnus Böcker, toimitusjohtaja, OMX +46 8 405 66 44 Jukka Ruuska, varatoimitusjohtaja, OMX ja toimitusjohtaja, OMX Exchanges (09) 6166 7200 Annika Molander, viestintäjohtaja, OMX Exchanges, Tukholma +46 8 405 66 10 Mari Häyry, viestintäpäällikkö, OMX Exchanges, Helsinki (09) 6166 7206 OMX lyhyesti | OMX omistaa ja ylläpitää Pohjois-Euroopan suurinta arvopaperimarkkinaa ja on johtava markkinapaikkapalveluiden ja -ratkaisujen toimittaja maailman rahoitus- ja energiamarkkinoilla. OMX muodostuu kahdesta divisioonasta: OMX Exchanges ja OMX Technology. OMX Exchanges omistaa ja ylläpitää Tukholman, Helsingin, Tallinnan, Riian ja Vilnan pörssejä sekä Suomen, Viron ja Latvian arvopaperikeskuksia. OMX tarjoaa OMX Exchanges -divisioonan kautta pääsyn markkinalle, joka kattaa 80 prosenttia Pohjoismaiden ja Baltian arvopaperimarkkinoista. OMX Technology tarjoaa transaktioteknologiaa sekä käsittely- ja ulkoistamispalveluja. OMX on listattu Tukholman ja Helsingin pörsseihin. Lisätietoja osoitteesta www.omxgroup.com. Jukka Ruuskan ansioluettelo Jukka Ruuska aloittaa työnsä Tukholman Pörssin toimitusjohtajana OMX:n OMX Exchanges -divisioonassa 1. tammikuuta 2005 alkaen. Syyskuusta 2003 Ruuska on toiminut myös OMX:n varatoimitusjohtajana sekä OMX Exchanges -divisioonan johtajana. Jukka Ruuska tuli yhtiön palvelukseen 1. tammikuuta 2000, jolloin hänet nimitettiin HEX-konsernin toimitusjohtajaksi. Vuosina 1988 - 2000 hän on toiminut useissa eri tehtävissä seuraavasti: 1997 Johtaja, yrityssuunnittelu, Helsingin Puhelin (tietoliikenneryhmä) 1996 Johtaja, yrityssuunnittelu, Finnet-Group (tietoliikenne) 1994 Varatoimitusjohtaja, Prospectus Oy (investointipankki) 1992 Yksikön johtaja, investointipankkidivisioona, Kansallis-Osake-Pankki 1990 Osastopäällikkö, investointipankkidivisioona, Kansallis-Osake-Pankki 1988 Rahoituspäällikkö, investointipankkidivisioona, Kansallis-Osake-Pankki Muut tehtävät 2004 - EDX London, hallituksen jäsen 2004 - NOREX, puheenjohtaja 2004 - FESE (Federation of European Securities Exchanges), varapuheenjohtaja 2003 - VR-Yhtymä, hallituksen jäsen 2001 - Tallinnan Pörssi, hallituksen puheenjohtaja 2000 - Suomen Arvopaperikeskus, hallituksen puheenjohtaja 2000 - Suomen Pörssisäätiö, hallituksen jäsen Jukka Ruuska on syntynyt Espoossa vuona 1961. Hän on valmistunut oikeustieteen kandidaatiksi Helsingin yliopistosta vuonna 1986 ja suorittanut MBA-tutkinnon Teknillisessä korkeakoulussa vuonna 1998. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon välitti Observer Tiedotepalvelu, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/11/12/20041112BIT21110/wkr0001.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2004/11/12/20041112BIT21110/bild.html Kuvia