OMX ja EV:n omistajat allekirjoittivat sopimuksen osakekaupoista

OMX ja Eignarhaldsfelagid Verdbrefathingin (EV) omistajat ovat allekirjoittaneet osakekauppasopimuksen, jonka myötä Islannin pörssi ICEX ja Islannin arvopaperikeskus ISD yhdistyvät OMX:n Pohjoismaiseen Pörssiin.

EV:n osakkeenomistajille annetaan vastikkeeksi 2 067 560 uutta OMX:n liikkeeseen laskemaa osaketta, joka on 1,7 prosenttia liikkeellä olevista osakkeista kaupan jälkeen. Tämä vastaa noin 2,5 miljardia Islannin kruunua (271 miljoonaa Ruotsin kruunua), jonka laskennassa OMX:n osakkeen arvo on ollut 131 Ruotsin kruunua. Kaupan jälkeen OMX:n liikkeellä olevien osakkeiden kokonaismäärä on yhteensä 120 640 467.

Lisäksi OMX suorittaa käteisvastikkeen, joka vastaa EV:n ylijääneitä käteisvaroja ja vaihdantakelpoisia arvopapereita. Ylijääneiden käteisvarojen ja vaihdantakelpoisten arvopapereiden määrä määritetään kaupan päättämisen yhteydessä.

Kaupan päättäminen ja EV:n toimintojen sisällyttäminen OMX:n kirjanpitoon on tarkoitus toteutua marraskuun 2006 loppuun mennessä.