OMX ja SIFR perustavat Olof Stenhammarin rahoitusalan yrittäjyyteen keskittyvän professuurin

OMX ja SIFR (Swedish Institute for Financial Research) perustavat “The Olof Stenhammar professorship in financial entrepreneurship” -nimisen professuurin. Professuurin haltija tekee tutkimusta rahoitusalan yrittäjyydestä, edistää rahoituksen tutkimusta ja tutkijakoulutusta sekä keskustelua rahoitusalasta.

Professuuri suunnitellaan yhteistyössä pohjoismaisen yliopiston tai korkeakoulun kanssa ja tutkimustyö tehdään SIFRissä. Professuurin luominen on osa OMX:n ja SIFRin välistä laajaa pitkän aikavälin yhteistyötä, jonka ensimmäinen osa kestää viisi vuotta.

– Perustamme Olof Stenhammarin rahoitusalan yrittäjyys -professuurin vahvistamaan rahoitusalan tutkimusta. SIFRin ja OMX:n yhteisenä päämääränä on lisätä akateemisen maailman ja rahoitusalan kanssakäymistä uuden tiedon luomiseksi. Rahoitusalan yrittäjyys on akateemisesti suhteellisen vähän tutkittu alue ja me toivomme, että OMX:n ja SIFRin yhteistyö edistää pohjoismaisten rahoitusmarkkinoiden vahvistamista, OMX:n toimitusjohtaja Magnus Böcker sanoo.

– Yhteistyö antaa meille mahdollisuuden luoda ensiluokkainen tutkimusympäristö Euroopassa. On hyvin ilahduttavaa, että OMX on sitoutunut tähän pyrkimykseen, SIFRin johtaja Magnus Dahlquist toteaa.

– Sopimus on hyvin tärkeä rakentaessamme siltoja akateemisen maailman ja rahoitusalan välille, SIFRin hallituksen puheenjohtaja Lars Bertmer kommentoi.