OMX ja TietoEnator suunnittelevat yhteisyritystä

OMX and TietoEnator ovat allekirjoittaneet yhteistyömuistion (Memorandum of Understanding) yhteisyrityksen perustamisesta. Yhtiön toiminta keskittyy tietotekniikkaratkaisujen ja -palveluiden tarjoamiseen pankeille ja pankkiiriliikkeille Pohjois-Euroopassa. Uudella yrityksellä yhdistään TietoEnatorin pääomamarkkinaratkaisut ja OMX:n backoffice-teknologiaratkaisut. Molemmat yhtiöt suunnittelevat siirtävänsä voimavarat, asiakkaat ja työntekijät luodakseen uuden johtavan yhtiön arvopaperien käsittely- ja varainhallintaratkaisuille. Kokonaisuuteen liitetään OMX:n islantilainen ohjelmistoyritys Libran, joka on erikoistunut ohjelmistojen kehittämiseen rahoitusmarkkinoille. Uuden yhtiön vuosittaisen liikevaihdoksi arvioidaan yli 300 miljoonaa Ruotsin kruunua (n. 32 milj. euroa) ja henkilökunnan määräksi yli 200. Lopullinen sopimus allekirjoitettaneen vuoden loppuun mennessä. Yhteishankkeen toiminta alkaa vuoden 2006 ensimmäisen vuosineljänneksen aikana, viimeistään kun viranomaishyväksynnät ovat varmistuneet. Keskustelut jäljellejäävistä OMX:n Banks & Brokers -liiketoimintojen myynnistä on käynnissä ja niiden odotetaan päättyvän vuoden loppuun mennessä.