OMX laajentaa yhteistyötään HCL:n kanssa

OMX on solminut sopimuksen yhteistyön laajentamisesta maailmanlaajuisen IT-palveluiden tarjoajan HCL Technologies Ltd:n (HCL) kanssa. HCL ottaa vastuun käyttäjätuesta ja ylläpidosta sekä ryhtyy kehittämään pankeille ja välittäjille suunnattuja arvopapereiden hallintajärjestelmiä.

– Meillä on erinomaisia kokemuksia yhteistyöstä HCL:n kanssa viime vuosien ajalta. HCL:n luotettaviksi todetut tekniset resurssit ja asiakaskeskeisyys luovat hyvän perustan yhteistyön kehittämiseksi edelleen. Uskomme, että kumppanuus vahvistaa arvopaperikauppojen back office -järjestelmiä käyttävien asiakkaidemme palveluja, OMX:n Information Services & New Markets -liiketoimintayksikön johtaja Hans-Ole Jochumsen sanoo.

HCL:n varatoimitusjohtaja Rajeev Sawhney kommentoi: – Olemme iloisia, että yhteistyömme OMX:n kanssa yhä laajenee. Erikoisosaamisemme ja toimialan kokemuksemme tekevät meistä ihanteellisen kumppanin. Avullamme OMX voi kehittää entistä tehokkaampia ja turvallisempia palveluja. Sopimus kuvastaa HCL:n asiantuntemusta rahoituspalvelusektorilla sekä jatkuvaa sitoutumistamme asiakkaiden erityistarpeita vastaavien teknologiaratkaisujen kehittämiseen.

Kumppanuus HCL:n kanssa tarkoittaa, että OMX:llä ei ole enää mitään lakkautettavia toimintoja Pohjoismaissa. Osa lopetetuista toiminnoista siirretään Information Service & New Markets -liiketoiminta-alueelle ja sisällytetään Broker Services -yksikköön. Osa työtehtävistä korvaa Market Technology -liiketoiminta-alueen resurssikonsultit ja vähentää uusia rekrytointeja.

Information Services & New Markets -liiketoiminta-alueelle siirrettävän liiketoiminnan vuoden 2006 myynti oli 160 miljoonaa Ruotsin kruunua ja kustannukset 195 miljoonaa Ruotsin kruunua. Liiketoiminnan odotetaan kannattavan vuonna 2007 HCL-sopimuksen myötä. Vuoden 2006 neljännen vuosineljänneksen liikevaihto oli 43 miljoonaa Ruotsin kruunua ja kustannukset 49 miljoonaa Ruotsin kruunua. Liikevaihdon ja kustannusten odotetaan pysyvän samoina vuoden 2007 ensimmäisen vuosineljänneksen aikana.

Vuoden 2005 elokuussa OMX ilmoitti, että sen teknologiapuoli keskitetään luopumalla pankkeihin ja välittäjäasiakkaisiin kohdistuvista toiminnoista Banks & Brokers -liiketoiminta-alueella. HCL-sopimuksen myötä vain Isossa-Britanniassa toimivat arvopapereiden hallinnointipalvelut kuuluvat lakkautettaviin toimintoihin. Muutokset toteutetaan OMX:n kirjanpidossa 1.1.2007 lukien.