OMX myy Australian Banks & Brokers liiketoiminnan GBST:lle

OMX ilmoitti 31.8.2005 suunnitelmistaan keskittyä entistä tarkemmin omaan markkina-alueeseensa (pörsseihin, selvitysyhteisöihin ja arvopaperikeskuksiin) luopumalla pankkeja ja pankkiiriliikkeitä palvelevasta tekniikkapohjaisesta liiketoiminnasta. Osana tätä suunnitelmaa OMX allekirjoitti tänään GBST Holdings Limited yhtiön kanssa sopimuksen, jonka mukaan GBST ostaa 100 prosenttia Palionista eli OMX:n Australian Banks & Brokers liiketoiminnasta. Mahdollisten kumppaneiden kanssa neuvotellaan parhaillaan OMX:n pohjoismaiden Banks & Brokers liiketoiminnasta luopumisesta. Sopimuksen odotetaan syntyvän vuoden 2005 loppuun mennessä. OMX:n vuonna 2004 hankkima Palion valmistaa järjestelmiä ja palveluja noin 25 australialaiselle pankkiiriliikkeelle. Yhtiö työllistää seitsemän henkeä. Sopimuksen mukaan GBST ottaa täyden vastuun Palionin nykyisistä asiakkaista, ja sopimuksen odotetaan tulevan voimaan vuoden 2005 viimeisen neljänneksen aikana. Palionin myymisellä GBST-yhtiölle ja 5,1 miljoonan Australian dollarin kauppahinnalla ei uskota olevan suurta vaikutusta OMX:n talouslukuihin. Lisätietoja antavat: Paul Bennett, OMX Australian toimintojen vetäjä +61 2 8243 2475 Anna Rasin, viestintäjohtaja +46 8 405 66 12