OMX myy kaikki VPC:n osakkeet

OMX myy kaikki omistamansa VPC AB:n eli Ruotsin arvopaperikeskuksen 443 700 osaketta 575 miljoonalla Ruotsin kruunulla. OMX:n arvioidaan kirjaavan myynnistä noin 80 miljoonan kruunun voiton. VPC:llä on lisenssi OMX:n selvitys- ja säilytysjärjestelmän käyttämiseen, mutta myynnin seurauksena OMX:n ja pohjoismaiseen CSD:n tekniseen ympäristöön liittyvä kehitysyhteistyö peruuntuu.

– OMX ja VPC jakavat näkemyksen yhtenäisistä pohjoismaisista arvopaperimarkkinoista. Olemme molemmat omistautuneet parantamaan pohjoismaisten rahoitusmarkkinoiden tehokkuutta. Kun tekninen kehitysyhteistyömme päättyy, ja kun myymme VPC:n osakkeet, OMX:n tehtävä pohjoismaisilla rahoitusmarkkinoilla keskittyy OMX:n Pohjoismaisen Pörssin kehittämiseen, OMX:n toimitusjohtaja Magnus Böcker kertoo. OMX:n myyntivoitto kirjataan muihin tuottoihin vuoden 2006 viimeiseltä neljännekseltä. OMX:n arvion mukaan kehitysyhteistyön lopettaminen vaikuttaa vähän OMX:n kannattavuuteen. VPC osti suomalaisen Suomen Arvopaperikeskuksen OMX:ltä vuonna 2004, jolloin OMX:stä tuli VPC:n merkittävä osakkeenomistaja. Ennen tämänpäiväistä kauppaa OMX, Svenska Handelsbanken, Nordea, Skandinaviska Enskilda Banken ja Swedbank omistivat kukin 19,78 prosenttia VPC:n osakkeista. Nämä neljä pankkia ostavat OMX:n osakkeet ja omistavat tämän jälkeen hiukan alle 25 prosenttia VPC-konsernista. OMX tarjoaa teknologiaratkaisuja yli 15 selvitys- ja säilytysorganisaatiolle eri puolilla maailmaa. Lenner & Partners toimii OMX:n taloudellisena neuvonantajana, ja Erneholm & Haskel puolestaan VPC:n taloudellisena neuvonantajana.