OMX:n hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle johtaville toimihenkilöille suunnattua osakkeiden yhdistämisohjelmaa

OMX:n hallitus on päättänyt aloittaa johtaville toimihenkilöille suunnatun osakkeiden yhdistämisohjelman, jos yhtiökokous sen hyväksyy. Ohjelma on suoritusperusteinen, ja sen tarkoitus on houkutella ja pitää yhtiössä osaavat henkilöt, palkita tavoitteiden saavuttamisesta sekä luoda lisäarvoa osakkeenomistajille.

”OMX on osaamisyritys, joka toimii vahvasti kansainvälisillä markkinoilla. Parhaiden henkilöiden palkkaaminen ja pitäminen yhtiössä on OMX:n menestyksen edellytys. Johtaville toimihenkilöille suunniteltu osakkeiden yhdistämisohjelma vastaa näkemyksemme mukaan markkinahenkisyyttä ja kilpailukykyä koskeviin vaatimuksiimme. Ohjelmaan liittyy siihen osallistuvien kannalta tietty riski: se on suoraan sidoksissa OMX:n voittojen kasvuun ja lisäksi osakkeen tuoton on oltava korkeampi kuin kilpailijoillamme”, sanoo OMX:n hallituksen puheenjohtaja Olof Stenhammar. ”Tavoitteemme on lisätä sitoutumista OMX:ään niin rahallisesti kuin ajallisestikin ja palkita tavoitteiden saavuttamisesta.” OMX Share Program 2006 -ohjelma on valmisteltu palkkiovaliokunnassa riippumattomien kansainvälisten asiantuntijoiden tuella ja yhteistyössä suurten osakeomistajien kanssa. Palkkiovaliokuntaan ovat kuuluneet Olof Stenhammar (puheenjohtaja), Adine Grate Axén ja Bengt Halse. OMX Share Match Program 2006 lyhyesti Ohjelma suunnataan noin 30:lle OMX-konsernin johtavalle toimi- ja avainhenkilölle. Ohjelmaan osallistuvilta edellytetään omia sijoituksia OMX:n osakkeisiin korkeintaan 7,5 prosenttia vuoden 2006 peruspalkasta ennen veroja tai enimmäisbonuksia vuodelta 2005. Ohjelman kesto on kolme vuotta. Tämän jälkeen on mahdollista saada enintään viisi OMX:n osaketta (yhdistettyä osaketta) jokaista sijoitettua OMX:n osaketta kohti. Yhdistämisen maksimaalista toteutumista koskevat seuraavat ehdot: 1. Osakekohtaisen voiton keskimääräinen kasvu vuodessa 1.1.2006–31.12.2008 välisenä aikana on vähintään 25 prosenttia. 2. Osakkeiden vuosituotto ylittää hallituksen etukäteen määrittämän vertailuindeksin * 10 prosenttiyksiköllä. Yhdistettyjä osakkeita ei jaeta, jos osakekohtaisen voiton kasvu on alle kaksi (2) prosenttia vuodessa tai osakkeiden vuosituotto ei ylitä vertailuindeksiä. * OMX:n vertailuindeksi on painotettu 70-prosenttisesti muilla pörsseillä ja 30-prosenttisesti 13 teknologiayrityksellä. Pörssisektorissa Deutsche Börse, Euronext ja Lontoon Pörssi ovat vertailuyritykset. Teknologiayrityksiin kuuluvat muun muassa Tata Consultancy, TietoEnator ja Cap Gemini. Jos osallistujat sijoittavat OMX Share Match Program 2006 -ohjelmaan suurimman mahdollisen määrän osakkeita ja yhdistäminen toteutuu maksimaalisesti, voidaan osallistujille luovuttaa enintään noin 100 000 OMX:n osaketta. Ohjelmaan tarvittavien yhdistettyjen osakkeiden arvioitu määrä sosiaaliturvamaksut yms. kustannukset mukaan lukien on noin 75 000 osaketta. Määrä perustuu vuodelta 2005 maksettavaan arvioituun bonukseen sekä ohjelman osallistumisprosenttiin ja tulokseen. Jos yhtiön toimitusjohtaja sijoittaa suurimman mahdollisen määrän osakkeita,, hän saa yhdistettyjä osakkeita noin 700 000 kruunun arvosta. Yhdistettyjen osakkeiden arvo on noin 875 000 kruunua verojen jälkeen vuonna 2008 ottamatta huomioon osakkeen kurssin kehittymistä. Suojausjärjestelyt ja laimennus OMX suojaa OMX Share Match Program 2006 -ohjelman käyttämällä ylimääräisiä osakkeita, jotka sisältyvät aiempien henkilöstön optio-ohjelmien suojaamiseksi kolmannen osapuolen kanssa tehtyyn osakeswapiin. OMX Share Match Program 2006 -ohjelmaan osallistuvien yhdistetyt osakkeet toimitetaan suoraan osakeswapista, kun OMX on maksanut niistä kolmannelle osapuolelle osakeswapin ehtojen mukaisesti. Kustannukset ja laimennusvaikutukset OMX Share Match Program 2006 -ohjelmasta aiheutuu yhtiölle hallinnollisia kuluja, palkitsemiskuluja ja sosiaaliturvamaksuja, joiden odotetaan hallituksen arvion mukaan olevan noin 10 miljoonaa kruunua jakautuen 2006–2008. Enimmäiskustannus voi olla noin 25 miljoonaa kruunua vastaavana ajanjaksona edellyttäen täysimittaista osallistumista ja viiden osakkeen täydellistä yhdistämistä. OMX Share Match Program 2006 -ohjelmalla ei laimenna osakeomistusta. OMX Share Match Program 2006 -ohjelmaa koskeva päätös Ohjelmasta voidaan tehdä päätös hallituksen esityksen mukaisesti, jos päätöstä tukevien osakkeenomistajien määrä vastaa yli puolta yhtiökokouksen äänimäärästä. Lisätietoja ohjelmasta on OMX AB:n yhtiökokouskutsussa, joka lähetetään maaliskuun 2006 alussa.