OMX:n pohjoismaisen pörssin kuukausitilasto: Heinäkuu 2006

Heinäkuu oli OMX:n pörsseissä kaikkien aikojen vilkkain. Kesäkuukausia leimaa tavallisesti alhainen osakekauppojen määrä. Tämän vuoden heinäkuu oli kuitenkin vilkas verrattuna edellisvuosien heinäkuuhun. Osakekauppojen lukumäärä kasvoi 17 prosenttia, ja oli 95 000 kauppaa päivässä (heinäkuu 2005: 79 000). Päivittäinen osakevaihto kasvoi 50 miljoonalla eurolla, ja keskimääräinen päivävaihto oli 2 812 miljoonaa euroa. Heinäkuun kaupankäynti OMX:n pohjoismaisessa pörssissä •Osakekaupankäynnin keskimääräinen päivävaihto oli 2 812 miljoonaa euroa (viimeksi kuluneen 12 kuukauden aikana: 3 734 miljoonaa euroa) •Kauppoja tehtiin päivässä keskimäärin 93 260 (viimeksi kuluneen 12 kuukauden aikana: 109 012) •Suomalaisten, ruotsalaisten ja tanskalaisten osake- ja korkojohdannaisten keskimääräinen päivävaihto oli 400 335 sopimusta (viimeksi kuluneen 12 kuukauden aikana: 540 378) Uudet yhtiöt ja välittäjät Uudet yhtiöt: Päämarkkinat •Svithoid Tankers AB, Tukholma, Energia, Small Cap •Orion Oyj, Helsinki, Terveydenhuolto, Large Cap •Oriola-KD Oyj, Helsinki, Terveydenhuolto, Mid Cap First North •Axlon Holding AB, Tukholma, Informaatioteknologia •New Science Svenska AB, Tukholma, Terveydenhuolto •Travel Partner AB, Tukholma, Kulutustavarat ja -palvelut •Redbet Holding AB, Tukholma, Kulutustavarat ja -palvelut Uudet välittäjät: •Timber Hill Europe AG, Helsinki •Timber Hill Europe AG, Kööpenhamina •MP Investment Bank, Tallinna •MP Investment Bank, Riika •MP Investment Bank, Vilna Kaupankäynti osakkeilla, johdannaisilla ja joukkovelkakirjoilla (taulukot pdf-liitteessä) Elokuun markkinavalvontatapahtumiin voi käydä tutustumassa osoitteessa http://www.hex.com/fi/markkinavalvonta Lisätietoja First North -markkinapaikasta löytyy osoitteessa www.omxgroup.com/firstnorth > The Market > Statistics & Market analysis Tilastot löytyvät myös osoitteessa www.omxgroup.com Lisätietoja antaa: Jarmo Holopainen, viestintäpäällikkö (09) 6166 7203 Tietoa OMX:stä OMX on johtava arvopaperikaupan ammattilainen. Kööpenhaminassa, Tukholmassa, Helsingissä, Tallinnassa, Riiassa ja Vilnassa olevan pohjoismaisen pörssin kautta OMX tarjoaa pääsyn noin 80 prosenttiin Pohjoismaiden ja Baltian arvopaperimarkkinoista. Integroidut teknologiaratkaisut kattavat arvopaperikaupan koko ketjun ja mahdollistavat tehokkaat kaupankäyntitapahtumat pörsseissä, selvitysyhteisöissä, arvopaperikeskuksissa ja eri rahoituslaitoksissa kaikkialla maailmassa. OMX on listattu pohjoismaisessa pörssissä Tukholmassa, Helsingissä ja Kööpenhaminassa. Lisätietoja on Internetissä osoitteessa www.omxgroup.com. Tietoa First Northista First North on vaihtoehtoinen markkinapaikka, joka on vaatimuksiltaan ja säännöiltään lievempi kuin OMX:n päämarkkinat. Se tarjoaa pienille ja kasvaville yhtiöille mahdollisuuksia pohjoismaisilla ja maailmanlaajuisilla rahoitusmarkkinoilla. First North on avoin kaikkien maiden yhtiöille. First North tarjoaa listautumista ja kaupankäyntiä Ruotsin ja Tanskan kruunuissa sekä euroissa ja pörssitiedotteita englanniksi, ruotsiksi, tanskaksi ja norjaksi. First Northissa olevaan yhtiöön sijoittaminen merkitsee suurempaa riskiä kuin päämarkkinoilla. Ruotsin First North –osakkeilla käydään kauppaa Tukholman Pörssissä ja Tanskan First Northin osakkeilla Kööpenhaminan Pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.omxgroup.com/firstnorth. Taulukot pdf-liitteessä