OMX ostaa Armenian pörssin ja arvopaperikeskuksen

Johtava pörssitoiminnan asiantuntija OMX ja Armenian hallitus ovat allekirjoittaneet osakkeiden ostosopimuksen (Share Purchase Agreement) koskien Armenian pörssin ja Armenian arvopaperikeskuksen hankintaa.

Marraskuun 21. päivänä allekirjoitetun sopimuksen mukaan OMX ostaa 100 prosenttia Armenian pörssin (Armenian Stock Exchange, Armex) ja Armenian arvopaperikeskuksen (Central Depository of Armenia, CDA) osakkeista. Osakkeet vaihtavat omistajaa 3.1.2008. Osakkeiden osto noudattaa aiesopimusta, jotka osapuolet allekirjoittivat 28.4.2007.

Osakkeiden ostosopimuksen lisäksi OMX ja Armenian hallitus ovat allekirjoittaneet yhteistyösopimuksen koskien yhteisiä pyrkimyksiä tukea pitkällä aikavälillä Armenian pääomamarkkinoiden kehittämistä.

– Toivotan OMX:n tervetulleeksi Armenian markkinoille. Armenian hallitus pitää pääomamarkkinoiden kehittämistä keskeisenä tekijänä talouden lisäkasvulle ja olemme sitoutuneita tekemään yhteistyötä OMX:n kanssa saavuttaaksemme kunnianhimoiset tavoitteemme, Armenian tasavallan pääministeri Serzh Sargsyan toteaa.

– Sopimukset ovat tulosta yli vuosi sitten alkaneesta läheisestä yhteistyöstä OMX:n ja Armenian keskuspankin kanssa. OMX:n pääsy Armenian markkinoille vahvistaa kotimaisen arvopaperialan kehittymistä ja parantaa armenialaisten yhtiöiden mahdollisuutta pääoman keräämiseen sekä kotimaisilta että kansainvälisiltä sijoittajilta, Armenian keskuspankin johtaja Tigran Sargsyan kertoo.

– Meille on suuri kunnia, että voimme tukea Armenian pääomamarkkinoiden kehittämistä. Armenian nopea talouskasvu samoin kuin yhteistyö OMX:n, Armenian hallituksen ja keskuspankin kanssa antaa meille uskoa pitkän aikavälin kasvupotentiaaliin Armenian markkinoilla, OMX:n toimitusjohtaja Magnus Böcker sanoo.