• OMX/

OMX ottaa käyttöön pohjoismaista vertailua helpottavat indeksit

OMX ottaa 2. lokakuuta käyttöön pohjoismaiset indeksit. Indeksit tukevat pohjoismaista kaupankäyntiä ja esittelevät alueen investointimahdollisuuksia kansainvälisille sijoittajille. Toimialaindeksien avulla sijoittajat voivat vertailla toimialoja alueen eri maissa, ja OMX Nordic 40 -indeksin avulla he voivat seurata vaihdetuimpien pohjoismaisten yhtiöiden kaupankäyntiä. Lisäksi OMX lanseeraa First North -yleisindeksin Ruotsiin ja Tanskaan.

– Toimialaindeksien käyttöönotto helpottaa pohjoismaisten yhtiöiden löydettävyyttä ja vertailtavuutta. Ne tuovat myös kansainvälisellä tasolla esiin toimialat, jotka Pohjoismaissa ovat vahvoja. First North -yleisindeksi tarjoaa puolestaan pienille ja keskisuurille ruotsalais- ja tanskalaisyhtiöille aiempaa enemmän huomiota Pohjoismaissa, Nordic Marketplaces -liiketoiminta-alueen johtaja Jukka Ruuska toteaa. Indeksit otetaan käyttöön 2. lokakuuta. Samanaikaisesti esitellään yhteinen Pohjoismainen lista OMX:n pohjoismaisessa pörssissä Tukholmassa, Helsingissä ja Kööpenhaminassa listautuneista yhtiöistä. OMX Nordic 40 -indeksi perustuu 40 vaihdetuimpaan Pohjoismaisen listan yhtiöön. Toimialaindeksit perustuvat GICS-luokitteluun (Global Industry Classification Standard), jonka ovat kehittäneet Morgan Stanley Capital International Inc. (MSCI) ja Standard & Poor’s. Kaikki pohjoismaiset OMX-indeksit perustuvat euron vaihtokurssiin. Syyskuun lopussa jää käytöstä pois neljä indeksiä, jotka ovat ruotsalaiset Attract40 ja O-lista sekä suomalaiset I-lista ja NM-lista. Lisätietoja indekseistä löytyy osoitteessa www.omxgroup.com. Lisätietoja: Jarmo Holopainen, viestintä, puh. (09) 61667 203 Tietoa OMX:stä OMX on johtava arvopaperikaupan ammattilainen. Kööpenhaminassa, Tukholmassa, Helsingissä, Tallinnassa, Riiassa ja Vilnassa olevan pohjoismaisen pörssin kautta OMX tarjoaa pääsyn noin 80 prosenttiin Pohjoismaiden ja Baltian arvopaperimarkkinoista. Integroidut teknologiaratkaisut kattavat arvopaperikaupan koko ketjun ja mahdollistavat tehokkaat kaupankäyntitapahtumat pörsseissä, selvitysyhteisöissä, arvopaperikeskuksissa ja eri rahoituslaitoksissa kaikkialla maailmassa. OMX on listattu pohjoismaisessa pörssissä Tukholmassa, Helsingissä ja Kööpenhaminassa. Lisätietoja on Internetissä osoitteessa www.omxgroup.com.