OMX ottaa VINX30-futuurit ja -optiot kaupankäynnin kohteeksi

OMX tarjoaa syyskuun 1. päivästä alkaen VINX30-indeksiin kohdistuvia futuureja ja optioita, jotka kattavat 30 suurinta pohjoismaista yhtiötä. VINX30-indeksiin perustuvat johdannaiset tarjoavat sijoitusmahdollisuuksia Pohjoismaissa sekä institutionaalisille että yksityisille sijoittajille.

OMX laajentaa indeksijohdannaisten tarjontaansa niin, että kaiken tyyppiset sijoittajat voivat sijoittaa pohjoismaisille osakemarkkinoille yhden tuotteen, VINX30-futuurien ja -optioiden kautta. Sijoittajille VINX30-futuurit ja -optiot ovat kustannustehokas tapa hajauttaa sijoituksia suurimpiin ja likvideimpiin yhtiöihin, jotka ovat listattuna OMX:n pohjoismaisessa pörssissä Kööpenhaminassa, Tukholmassa ja Helsingissä samoin kuin Oslon Pörssissä. OMX tarjoaa maksuttoman kaupankäynnin VINX30-indeksiin kohdistuvilla futuureilla ja optioilla 1.9.–31.12.2006 välisenä aikana. Alusta lähtien markkinoilla toimii neljä markkinatakaajaa, jotka antavat noteerauksia jatkuvasti. Tällä varmistetaan likviditeetti. VINX30:n lisäksi OMX:llä on jo entuudestaan tarjolla joukko indeksijohdannaisia. Johdannaisia on kaupankäynnin kohteena oli 150 osakkeeseen, jotka on listattu pohjoismaisessa pörssissä. Tietoa VINX30-indeksistä VINX30 on euromääräinen, vapaan vaihdannan kohteena oleva kaupallinen indeksi, joka koostuu 30 suurimmasta ja vaihdetuimmasta yhtiöstä, jotka on listattu pohjoismaisessa pörssissä Kööpenhaminassa, Tukholmassa ja Helsingissä sekä Oslon pörssissä. VINX30 tuo esiin pohjoismaisten markkinoiden yhdistetyt sijoitusmahdollisuudet. Lisätietoja: Outi Ylitalo, tiedottaja, Helsingin Pörssi, puh. (09) 6166 7599 Tietoa OMX:stä OMX on johtava arvopaperikaupan ammattilainen. Kööpenhaminassa, Tukholmassa, Helsingissä, Tallinnassa, Riiassa ja Vilnassa olevan pohjoismaisen pörssin kautta OMX tarjoaa pääsyn noin 80 prosenttiin Pohjoismaiden ja Baltian arvopaperimarkkinoista. Integroidut teknologiaratkaisut kattavat arvopaperikaupan koko ketjun ja mahdollistavat tehokkaat kaupankäyntitapahtumat pörsseissä, selvitysyhteisöissä, arvopaperikeskuksissa ja eri rahoituslaitoksissa kaikkialla maailmassa. OMX on listattu pohjoismaisessa pörssissä Tukholmassa, Helsingissä ja Kööpenhaminassa. Lisätietoja on Internetissä osoitteessa www.omxgroup.com.