OMX tekee ostotarjouksen Ljubljanan Pörssistä

OMX on tehnyt ostotarjouksen slovenialaisen Ljubljanan Pörssin osakkeenomistajille hankkiakseen kaikki sen liikkeeseen laskemat osakkeet. Osakkeenomistajille tarjottiin 125,19 euroa (30 000 Slovenian tolaria) osakkeelta, joka vastaa yhteensä noin 4,2 miljoonaa euroa.

– Uskomme, että Ljubljanan Pörssin hankinta on meille suuri mahdollisuus. Tavoitteemme on parantaa Slovenian pääomamarkkinoiden tehokkuutta, likviditeettiä ja näkyvyyttä sekä Slovenian kotimaisia arvopaperimarkkinoita ja Ljubljanan Pörssin asemaa alueella. OMX:n kokemus Pohjoismaiden ja Baltian markkinoiden kehittämisestä ja teknologiatoimituksista yli 60 pörssiin ja useampaan kuin 50 maahan tarjoaa vahvan perustan, josta voimme laajentaa liiketoimintaamme itäisessä Euroopassa, Information Services and New Markets -liiketoiminta-alueen johtaja Hans-Ole Jochumsen kertoo.

OMX on esittänyt suunnitelmansa Ljubljanan Pörssin osakkeenomistajille ja johdolle. Ehdotetun ostotarjouksen toteutuminen riippuu Slovenian viranomaisista. OMX:n ostotarjous on voimassa 22. tammikuuta 2007 saakka.

Ljubljanan Pörssi on alueellisesti vahva ja sen arvopaperimarkkinat ovat kehittyneet. Pörssiin on listautunut yli 130 yhtiötä ja sen kokonaismarkkina-arvo on runsaat 18 miljardia euroa. Ljubljanan Pörssin omistaa 29 rahoituslaitosta. Ensimmäisen yhdeksän kuukauden liikevaihto vuonna 2006 oli 2,6 miljoonaa euroa (23,7 % enemmän kuin vastaavana ajanjaksona viime vuonna), ja sen tulos ennen veroja oli 651 000 euroa. Lisätietoja on osoitteessa www.ljse.si.