OMX tuo markkinoille MiFID Service Menu -palveluvalikoiman

Johtava pörssitoimialan asiantuntija OMX tuo tänään markkinoille MiFID Service Menu -palveluvalikoiman, joka vastaa Pohjoismaisen Pörssin sijoittajien ja markkinaosapuolten uusiin tarpeisiin ja mahdollisuuksiin. Valikoima palvelee sekä uusia että nykyisiä markkinapaikkoja.

Rahoitusvälineiden markkinat -direktiivi (The Markets in Financial Instruments Directive, MiFID) astuu EU-alueella voimaan 1.11.2007. Direktiivin tarkoituksena on edistää EU:n pääomamarkkinoiden yhdentymistä. OMX on kehittänyt palveluvalikoiman vastaamaan MiFIDin luomiin mahdollisuuksiin sekä pankkien, välittäjien, sijoittajien, markkinavalvojien, pörssien ja vaihtoehtoisten markkinapaikkojen tarpeisiin. Valikoima listaa kolme keskeistä tarvetta:

• Pohjoismaisten ja balttilaisten arvopaperien parhaiden toimeksiantojen turvaaminen.
• MiFIDin avoimuusvaatimuksiin vastaaminen.
• MiFID-kelpoisen markkinapaikan luominen.

– Markkinaoperaattorina ja teknologiakumppanina OMX:n pörssitoiminnan asiantuntemus edistää innovaatioita ja rahoitusmarkkinoiden tehokkuutta. Ymmärrämme omakohtaisesti, kuinka markkinapaikka toimii erilaisissa säädellyissä ympäristöissä ja niiden taustalla olevia monimutkaisia teknisiä infrastruktuureja. Ansioluetteloomme kuuluu Pohjoismaisen Pörssin integraatio ja 60 teknologia-asiakasta yli 50 maassa, OMX:n Nordic Marketplaces -liiketoiminta-alueen johtaja Jukka Ruuska kertoo.

Palveluvalikoima tarjoaa kehyksen kaikille palveluille, jotka on tarkoitettu asiakkaiden auttamiseen MiFIDin vaatimusten täyttämiseksi ja uuden kilpailuedun kehittämiseksi. OMX on jo tehnyt useita aloitteita, jotka ovat osa MiFID-palveluvalikoimaa.

Äskettäin esitelty Proximity Service -palvelu auttaa takaamaan pohjoismaisten ja balttilaisten arvopapereiden parhaan toimeksiannon tarjoamalla entistä nopeamman pääsyn kaupankäyntiin ja markkinainformaatioon. Aikaisemmin tänä vuonna OMX aloitti perusteelliset keskustelut välittäjien kanssa mikrotason muutoksista. Lisäksi OMX esittelee uudet välineet ja raportit, jotka helpottavat parhaiden käytäntöjen toteutumista.

Avoimuuden osalta OMX on jo vähentänyt osakkeiden käteiskaupan maksuja ja aikoo laajentaa kaupankäyntiin liittyviä raportointipalveluja koskemaan kaikkia EU:n arvopapereita.
Lisäksi OMX ottaa käyttöön uusia palveluja tietojen systemaattista järjestämistä ja transaktioraportointipalveluja varten.

Autettaessa asiakkaita luomaan MiFID -kelpoisia markkinapaikkoja, OMX tarjoaa liiketoimintapalveluja, jotka kattavat kaikki toiminnot hallinnosta ja markkinaoperaatioista markkinavalvontaan. Lisäksi tarjotaan ulkoistettuja back-office-toimintoja markkinaosapuolille.

Lisätietoja OMX:n MiFID-palveluvalikoimasta on osoitteessa:
omxgroup.com/mifid

Lisätietoja: