SAXESS-kaupankäyntijärjestelmä onnistuneesti käyttöön Vilnan Pörssissä

OMX Exchangesiin kuuluva Vilnan Pörssi on tänään ottanut onnistuneesti käyttöön yhteispohjoismaisen SAXESS™-osakekaupankäyntijärjestelmän. SAXESS on jo käytössä OMX:n pörsseissä Kööpenhaminassa, Tukholmassa, Helsingissä, Riiassa ja Tallinnassa sekä lisäksi Oslon ja Islannin pörsseissä. OMX Technologyn kehittämän SAXESSin käyttöönotto on osa OMX:n työtä Pohjoismaiden ja Baltian yhtenäisten arvopaperimarkkinoiden luomiseksi.

SAXESS-järjestelmän käyttöönotto myös Vilnassa on tärkeä osa alueen osakemarkkinoiden harmonisointia. Se tarjoaa asiakkaille etuja, kuten yhteiset Pohjoismaiden ja Baltian kaupankäyntisäännöt sekä yhden liittymäkohdan kahdeksalle markkinalle. SAXESS-kaupankäyntijärjestelmä ja yhteiset NOREX-säännöt ovat nyt käytössä kaikissa Pohjoismaiden ja Baltian pörsseissä: Kööpenhaminassa, Oslossa, Islannissa, Tukholmassa, Helsingissä, Tallinnassa, Riiassa ja Vilnassa. - SAXESSin käyttöönotto Vilnassa tukee strategiaamme ja visiotamme. Laaja osaamisemme sekä teknologia- että pörssiliiketoiminnassa on mahdollistanut sen, että olemme pystyneet ottamaan tämän tärkeän askeleen Pohjoismaiden ja Baltian markkinoiden harmonisoinnissa nopeasti, sanoi Magnus Böcker, OMX:n toimitusjohtaja. Hän kiittää erityisesti markkinaosapuolia näiden työstä. OMX Exchanges tarjoaa nyt yhden liittymäpisteen ja kaupankäyntijärjestelmän kautta pääsyn noin 80 prosenttiin Pohjoismaiden ja Baltian osakemarkkinoista. OMX Exchanges-pörsseissä on yhteensä 677 listayhtiötä ja 144 välittäjää. Listattujen yhtiöiden yhteenlaskettu markkina-arvo on 601 miljardia euroa. Baltian yhteismarkkina OMX rakentaa Pohjoismaiden ja Baltian yhteistä markkinaa rinnakkain Baltiassa ja Pohjoismaissa. Tallinnan, Riian ja Vilnan pörssit muodostavat Baltian yhteisen markkinan, Joint Baltic market, jonka avulla arvopaperimarkkinoille on helppo päästä ja markkinoilla toimimisessa on vähän esteitä. Yhteisbaltialaiset markkinat sisältävät muun muassa Baltian yhteisen arvopaperilistan, yhteisen indeksin sekä harmonisoidut kaupankäynti-, listautumis- ja tiedonantosäännöt. Yhteisbaltialainen markkina tarjoaa myös yhteistä tilastotietoa internetissä sekä Baltian arvopaperikeskusten välisen DvP (toimitus maksua vastaan) –linkin. Lisätietoja ja kommentteja: Anna Rasin, viestintäjohtaja, OMX +46 8 405 6612