Uusia yhtiötä virtasi OMX:n Pohjoismaiseen Pörssiin

Uusien yhtiöiden listautumiset OMX:n Pohjoismaiseen Pörssiin jatkuivat marraskuussa. Päämarkkinoille tuli kolme uutta yhtiötä ja vaihtoehtoiselle First North -markkinapaikalle seitsemän uutta yhtiöitä. Tänä vuonna Pohjoismaisen Pörssin päämarkkinoille on tullut 42 uutta yhtiötä ja First Northiin 38 uutta yhtiötä. Vuonna 2005 päämarkkinoille listautui vastaavana ajanjaksona 28 uutta yhtiötä ja First Northiin 10 yhtiöitä.

Marraskuussa osakevaihdon keskimääräinen päivävaihto oli 4,3 miljardia euroa, mikä vastaa 30% kasvua viime vuoden marraskuuhun verrattuna. Kauppoja tehtiin keskimäärin päivässä 141 362, mikä vastaa 55% nousua viime vuoden marraskuuhun verrattuna.

Teollisuustuotteet ja -palvelut -toimialalla eniten kauppoja
Suurten yhtiöiden ryhmässä yhtiöiden osakevaihto oli yhteensä 86,8 miljardia euroa. Marraskuussa tehtiin eniten kauppoja Teollisuustuotteet ja -palvelut -toimialalla (lokakuussa kauppoja tehtiin eniten Informaatioteknologia-toimialalla) osakevaihdon ollessa 24,2 miljardia euroa.

Kaupankäynti marraskuussa
Keskimääräinen osakevaihto oli 4,3 miljardia euroa. Kuluneen 12 kuukauden aikana vastaava luku oli 4,0 miljardia euroa. Kauppoja tehtiin päivässä keskimäärin 141 362. Vastaava luku 12 viime kuukauden aikana oli 120 430. Suomalaisten, ruotsalaisten ja tanskalaisten osake- ja korkojohdannaisten keskimääräinen päivävaihto oli 469 062 sopimusta vastaavan luvun ollessa 556 881 sopimusta 12 viime kuukauden aikana.

Tilastot ovat osoitteessa www.omxgroup.com/nordicexchange/markkinat/tilastotanalyysit