Suomen suurin rakennushanke on noussut harjakorkeuteen

ONNISEN LEHDISTÖTIEDOTE 31.5.2024
Keskoon kuuluvan teknisen tukkukaupan Onnisen ja K-Auton käyttöön tuleva uusi logistiikkakeskus on pinta-alaltaan noin 85 000 neliömetriä, mikä vastaa 12 jalkapallokenttää. Vuonna 2025 käyttöön otettavan logistiikkakeskuksen harjannostajaisia vietettiin eilen 30.5. Hyvinkäällä.

Hyvinkäälle rakentuvassa Onnelaksi nimetyssä logistiikkakeskuksessa vietettiin eilen torstaina 30.5. perinteisiä harjannostajaisia.

“Rakentaminen kärsii tällä hetkellä taantumasta. Me K-ryhmässä haluamme kuitenkin katsoa ja investoida tulevaisuuteen. Tekninen kauppa kasvaa jatkossakin vahvasti ja siksi haluamme investoida merkittävästi kehittääksemme asiakaspalveluamme yhä paremmaksi. Samalla pidämme tärkeänä sitä, että pystymme Onnelan kaltaisille suurilla rakennushankkeilla vaikuttamaan alueelliseen elinvoimaisuuteen myönteisesti omalta osaltamme. Työt Onnelan työmaalla ovat edenneet hyvin ja aikataulussaan. Tästä haluamme kiittää kaikkia hankkeeseen osallistuneita, erityisesti työmaan työntekijöitä.”, sanoo Keskon Onnela-hankkeen johtoryhmän puheenjohtaja Petteri Niemi.

Kesko rakennuttaa uutta logistiikkakeskusta teknisen tukkukaupan yhtiönsä Onnisen ja K-Auton käyttöön. Hanke on Keskon historian suurin yksittäinen rakennushanke ja kuutioissa suurin Suomessa meneillään oleva rakennushanke. Noin 85 000 neliömetrin logistiikkakeskus vastaa kooltaan 12 jalkapallokenttää. Tonttia ympäröivän aidan kiertääkseen on käveltävä noin 2,5 kilometriä.

Valmistuessaan Onnelasta tulee noin 400–500 logistiikan ammattilaisen työpaikka.

”Onnelan moderneilla laitteilla, varastolla ja palveluilla tuetaan tulevaisuudessa asiakkaidemme ja työmaiden tehokasta toimintaa. Korkea automaatioaste ja keskitetty varastointi mahdollistavat tilausten pakkaamisen, merkinnät ja nopeutetut toimitukset vielä nykyistäkin paremmin”, Niemi kuvailee.

Onnelan suunnittelussa ja rakentamisessa on kiinnitetty erityistä huomiota logistiikkakeskuksen energiankulutuksen ja hiilijalanjäljen pienentämiseen, mikä vähentää kustannuksia ja päästöjä kiinteistön pitkän elinkaaren aikana.

Paikan päällä tehdyissä betonivaluissa on käytetty vähähiilistä betonia. Rakennuksen seinien ja kattojen eristykseen ja tiiviyteen on panostettu erityisen paljon. Kiinteistön lämmitystä, jäähdytystä ja valaistusta ohjaavassa talotekniikassa hyödynnetään mahdollisimman paljon energiaa säästävää automatiikkaa. Onnelan päälämmitysmuoto on maalämpö. Kaikki logistiikkakeskuksessa käytettävä sähkö on uusiutuvaa, ja tontille valmistuu oma aurinkovoimala. Tavoitteena on saada rakennukselle Very Good -tason BREEAM-ympäristöluokitus.

Myös ympäristö- ja luontoarvot on huomioitu logistiikkakeskuksen rakentamisessa alusta lähtien. Hankkeeseen nimetty ekologi on inventoinut tontin luontoarvot ja tutkii yhteistyössä kaupungin kanssa vaihtoehtoja luontoarvojen kompensoimiseksi.

Vihreä siirtymä on yksi Keskon rakentamisen ja talotekniikan kaupan kasvun ajureista.  Onnelasta tullaan muiden tuotteiden ohella toimittamaan kaikkialle Suomeen esimerkiksi aurinkosähköjärjestelmiin tarvittavia paneeleita ja inverttereitä, tuulivoiman kaapeleita, erilaisia lämpöpumppujärjestelmiä ja sähköautojen latauslaitteita sekä laajasti perinteisiä teknisen tukkukaupan sähkö- ja LVI-tuotteita, joita tarvitaan yhteiskuntamme rakentamiseen.

Hyvinkään logistiikkakeskushanke on osa Keskon kasvustrategian toteuttamista. Kesko investoi hankkeeseen yhteensä noin 300 miljoonaa euroa. Työt kohteessa alkoivat lokakuussa 2022. Hankkeen päätoteuttajana toimii Haahtela. Logistiikkakeskus otetaan käyttöön loppuvuonna 2025.

Lisätietoja:
K-ryhmän viestintä, puh. +358 1053 50200, viestinta@kesko.fi

Onninen tarjoaa kattavan valikoiman tuotteita ja palvelukokonaisuuksia urakoitsijoille, teollisuudelle, infra-alan toimijoille ja jälleenmyyntiasiakkaille. Olemme vahva kumppani yritysasiakkaille ja tavarantoimittajille koko maan kattavan myyntiverkoston, tehokkaan logistiikan ja monikanavaisen asiakaskokemuksen kautta. Olemme toimineet alalla vuodesta 1913. Työllistämme Suomessa noin 1 450 henkilöä ja toimipaikkaverkostomme käsittää 57 Onninen Express -myymälää.

Onninen ja K-Rauta ovat osa K-ryhmän kansainvälistä rakentamisen ja talotekniikan kaupan toimialaa. Rakentamisen ja talotekniikan kauppa toimii kahdeksassa maassa ja se työllistää yhdessä K-kauppiaiden kanssa kansainvälisesti noin 10 000 alan ammattilaista. Toimialan liikevaihto oli 4 193 miljoonaa euroa vuonna 2023.

www.onninen.fi
www.kesko.fi