Asiakkaat tekevät asuntolainaan aiempaa enemmän ylimääräisiä lyhennyksiä, mutta lyhennysvapaita haetaan aiempaa vähemmän

OP Ryhmästä asuntolainaa ottaneet ovat tehneet huomattavasti aiempaa enemmän ylimääräisiä lyhennyksiä asuntolainoihinsa. Kappalemääräisesti ylimääräisiä lyhennyksiä tehtiin elokuussa noin 50 prosenttia vuoden takaista enemmän. Lyhennysvapaita sen sijaan haetaan aiempaa vähemmän.

Tehtyjen ylimääräisten lyhennysten määrä on hiljalleen kasvanut koko kuluvan vuoden.

– Tämä kertoo, että vaikka korot ovat nousseet nopeasti paljon, monessa kotitaloudessa on edelleen ollut puskuria, jota riittää jopa ylimääräisten lyhennysten maksuun. Asuntolaina-asiakkaidemme resilienssi on siis edelleen hyvä, OP Ryhmän henkilöasiakasrahoituksesta ja asumisen palveluista vastaava johtaja Satu Nurmi sanoo.

Keskimäärin OP Ryhmän asiakas teki elokuussa reilun kolmen tuhannen euron suuruisen ylimääräisen lyhennyksen.

Asuntomarkkinoilla on takanaan poikkeukselliset 12 kuukautta, joiden aikana asuntokauppaa on tehty huomattavasti aiempia vuosia vähemmän ja asuntojen hinnat ovat laajasti laskeneet. OP Ryhmän asuntolaina-asiakkaat ovat kuitenkin suhtautuneet tilanteeseen toistaiseksi rauhallisesti.

– Kehotamme aina asiakkaitamme olemaan mahdollisimman pian pankkiin yhteydessä, mikäli omassa taloudessa tulee haasteita. Asiakaspalveluumme tuleekin nyt tavallista enemmän kysymyksiä liittyen asuntolainoihin ja korkoihin, ja keskustelujen pohjalta osa asiakkaista tekee asuntolainaansa muutoksia, Nurmi sanoo.

Asuntolaina voi joustaa eri elämäntilanteissa eri tavoin. Lainaan voi hakea lyhennysvapaata tai laina-aikaa voi pidentää. Joissakin lainoissa voi pitää yhden maksuvapaan kuukauden vuodessa.

– Olemme jonkin aikaa jo odottaneet, että maksuohjelman muutoshakemusten määrä lähtisi nousuun, mutta näin ei ole ainakaan vielä käynyt. Lyhennysvapaahakemuksia ja muita muutoshakemuksia tulee nyt meille itse asiassa vähemmän kuin ennen, Nurmi sanoo.

Elokuussa maksuohjelman muutoshakemuksia tuli yli 10 prosenttia viime vuotta vähemmän. Esimerkiksi ennen koronapandemian alkua, vuonna 2019, tehtiin kaikkia maksuohjelman muutoksia OP Ryhmän asiakkaiden asuntolainoihin enemmän kuin nyt.

– Meidän asuntolainakannassamme muuttunut markkinatilanne näkyy selkeimmin siinä, että asiakkaat ovat halunneet muuttaa aiempaa useammin asuntolainansa viitekorkoa. Nollakorkoaikana liki kaikki asuntolainamme oli sidottu 12 kuukauden euriboriin, mutta nyt sitä lyhyempiin korkoihin on sidottu jo 15 prosenttia OP Ryhmän asuntoluottokannasta. Katsotaan, miten tämä kehittyy jatkossa, Nurmi sanoo.

OP Ryhmä on Suomen suurin asuntorahoittaja.