ASP-lainoja on nostettu viidennes viime vuotta enemmän ja lainojen keskikoko on 10 prosenttia suurempi

Ensiasunnon ostajille tarkoitettu ASP-säästäminen on kasvattanut suosiotaan vuodenvaihteen muutosten jälkeen. OP Ryhmän asiakkaat ovat nostaneet tänä vuonna ASP-lainoja euroissa yli 20 prosenttia viime vuotta enemmän, ja lainojen keskikoko on yli 10 prosenttia viime vuotta suurempi.

ASP-säästämiseen tuli vuodenvaihteessa voimaan useita muutoksia, jotka tekivät asuntosäästämisestä aiempaa houkuttelevampaa. Asiakkaat ovat nostaneet OP Ryhmästä ASP-lainoja tänä vuonna euroilla mitattuna yli 20 prosenttia viime vuotta enemmän, vaikka muuten asuntolainoja on nostettu noin kolmannes viime vuotta vähemmän.

– Erityisen houkuttelevaa on nyt varmaankin se, että ASP-säästöille saa kymmeneksi vuodeksi maksuttoman korkotuen. Jos ASP-korkotukilainan korko ylittää tänä aikana 3,8 prosentin tason, maksaa valtio 70 prosenttia tason ylittävästä korosta, asumisen palveluista vastaava johtaja Satu Nurmi sanoo.

ASP-laina on tarkoitettu ensiasunnon ostajille. Hallitus esitti varainsiirtoverovapauden poistoa ensiasunnon ostajilta. Muutos tulisi voimaan vuodenvaihteessa.

– Jos ASP-säästöjä on jo kerryttänyt jonkin aikaa, on nyt myös tästä syystä otollinen aika ostaa ensiasunto, Nurmi sanoo.

OP Ryhmä tarjoaa ensiasunnon ostajille asuntolainan ilman toimitusmaksua vuoden 2024 maaliskuun loppuun saakka. Edun arvo on vähintään 300 euroa.

Kahden hakijan ASP-lainan paikkakuntakohtaiset enimmäismäärät nousivat vuodenvaihteessa 50 prosenttia. Esimerkiksi helsinkiläiseen asuntoon kaksi hakijaa voi saada jo 322 500 euron ASP-lainan. ASP-korkotukilainan enimmäismäärää ollaan vielä korottamassa.

Myös tämä muutos näkyy OP Ryhmän asuntoluottokannassa. Nostettujen ASP-lainojen koko on kasvanut viime vuodesta yli 10 prosenttia – nyt ASP-lainaa otetaan keskimäärin noin 100 000 euroa, kun viime vuonna keskimääräinen nostettu ASP-laina oli noin 90 000 euroa.

– Edelleen ensimmäiseksi asunnoksi ostetaan ainakin suurissa kaupungeissa tyypillisesti yksiö tai kaksio, joita on tällä hetkellä markkinoilla paljon tarjolla. Pienimpien kaupunkiasuntojen hinnat ovat myös laskeneet, eli markkinatilanteen pitäisi nyt olla houkutteleva ensiasunnon ostajalle, Nurmi sanoo.

Myös ASP-säästäjien maksuton valtiontakaus nousi 50 000 eurosta 60 000 euroon. Vuodenvaihteen jälkeen ASP-säästämisen ovat voineet aloittaa myös 40–44-vuotiaat. Aiemmin tilin ikäraja oli 15–39 vuotta.

OP Ryhmän viestintä, p. 010 252 8719, viestinta@op.fi