Asuntokaupan horros helpottaa: OP Kodin kautta tehtiin kauppoja joulukuussa 46 prosenttia edellisvuotta enemmän

OP Kodin kautta tehtyjen asunto- ja kiinteistökauppojen määrä joulukuussa oli peräti 46 prosenttia suurempi kuin joulukuussa 2022. Vaikka asuntokaupan tahti voi alkuvuoden aikana rauhoittua, näyttää pahin horrosvaihe olevan ohi.

Joulukuussa OP Kodin kautta tehtiin 811 asunto- ja kiinteistökauppaa, mikä on peräti 46 prosenttia vuoden 2022 joulukuuta enemmän. Käytettyjen asuntojen kauppoja oli tässä luvussa 712 kappaletta, ja niiden lukumäärä kasvoi jopa 53 prosenttia. Joulukuu on nyt marraskuun jälkeen toinen plusmerkkinen kuukausi pitkään jatkuneen laskukauden jälkeen.

– Uskallan sanoa, että asuntokaupan käänne on nyt tapahtunut. Loput talvikuukaudet voivat vielä olla kauppamääriltään rauhallisia, mutta keväällä nähdään todella vilkkaita asuntokauppakuukausia, OP Kodin johtaja Lasse Palovaara arvioi.

Loppuvuoden asuntokauppaa ovat piristäneet erityisesti ensiasunnon ostajat, joilta vuodenvaihteessa on poistumassa vapautus asuntokauppoja koskevasta varainsiirtoverosta. Kiinteistöissä varainsiirtoveroprosentti on laskenut 4 prosentista 3 prosenttiin, ja asunto-osakkeissa 2 prosentista 1,5 prosenttiin.

– Ensiasunnon ostajat vaikuttivat loppuvuoden kauppamääriin eniten, mutta kyse on muustakin, sillä meillä kauppa on piristynyt eniten suurempien asuntojen kohdalla, Palovaara sanoo.

OP Kodin kautta myytiin joulukuussa enemmän erityisesti rivitaloja, joiden kauppamäärät kasvoivat 90 prosenttia edellisvuodesta. Omakotitaloja myytiin 64 prosenttia ja vanhoja kerrostaloasuntoja 34 prosenttia enemmän kuin joulukuussa 2022. Myös vertailu pidemmälle taaksepäin näyttää positiiviselta, sillä joulukuussa 2023 käytettyjen asuntojen kauppamäärä oli 17 prosenttia suurempi kuin koronapandemiaa edeltäneen vuoden 2019 joulukuun kauppamäärä.

Asuntokaupan ketjut on rasvattu kevättä varten

Vuodenvaihde on yleensä asuntokaupassa muuta vuotta hiljaisempaa kauppa-aikaa. Vilkkaiden marras- ja joulukuun jälkeen OP Kodissa odotetaan tammikuusta taas tasaisempaa, mutta loppuvuonna tehdyt kaupat voivat piristää asuntokauppaa vielä pitkälle kevääseen.

– Asuntokauppaa ovat jumiuttaneet ostotarjoukset, joissa ehtona on ollut ostajan edellisen asunnon myynti. Loppuvuonna asuntokauppoja tehneet ensiasunnon ostajat ovat nyt vapauttaneet näitä asuntokaupan jumiutuneita ketjuja, mikä generoi kauppoja vielä pitkälle kevääseen. Asuntojen hinnat eivät vielä ole kääntyneet isompaan nousuun, jolloin markkinoilta voi edelleen tehdä hyviä löytöjä, Palovaara sanoo.

OP Kotiin tuli marras-joulukuussa viime vuotta enemmän myyntitoimeksiantoja nimenomaan rivi- ja omakotitaloista.

– Asuntokaupassa on pitkään ollut se tilanne, että isoista asunnoista on ollut pulaa ja pienemmistä ylitarjontaa. Nyt kun isoja asuntoja tulee myyntiin, uskon tämänkin haasteen helpottavan ja kauppoja syntyvän, Palovaara sanoo.

OP Koti on kauppamäärillä mitattuna Suomen suurin kiinteistönvälittäjä. Vuoden 2023 asuntokauppamäärä jää kuitenkin viime vuosiin verrattuna poikkeuksellisen alhaiseksi.

–  Emme varmaankaan enää palaa koronapandemian ja nollakorkoaikojen asuntokauppamääriin, mutta uskon, että alkanut vuosi on kauppamäärillä mitattuna jo viime vuotta normaalimpi asuntokauppavuosi. Korot ovat jo selkeästi laskeneet, ja markkinoilla ennakoidaan tämän laskun jatkuvan, mikä on selkein yksittäinen asuntokauppamäärään positiivisesti vaikuttava tekijä, Palovaara sanoo.

OP Ryhmän viestintä, p. 010 252 8719, viestinta@op.fi