Asuntokauppojen lukumäärä putosi huhtikuussa kolmanneksen viime vuodesta – hintojen muutokset kaupungeissa maltillisia

Asuntokauppamäärät laskivat huhtikuussa kymmeniä prosentteja, ja suuressa osassa Suomea hidastunut kauppa näkyi myös hintojen laskuna. Kauppamäärät putosivat vähiten uusimmissa kerrostaloasunnoissa.

Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton vanhojen asuntojen kauppaa koskevien tilastojen mukaan kerros-, rivi- ja omakotitalokauppojen lukumäärä laski huhtikuussa 33,7 prosenttia viime vuoden huhtikuusta.

– Tämä oli koronakeväänä odotettavissa. Samansuuruista laskua odottivat huhtikuisessa kyselyssämme myös OP Kodin myynti- ja toimitusjohtajat, sanoo OP:n asumisen palveluista ja asuntorahoituksesta vastaava johtaja Kaisu Christie.

OP Kodilla asuntokauppojen määrä laski viime vuoden huhtikuusta 32,2 prosenttia, eli hieman markkinoita vähemmän.

Kauppamäärät laskivat KVKL:n tilastojen mukaan eniten suurista kaupungeista Turussa, jossa vanhojen asuntojen kauppa laski viime vuoden huhtikuusta 45,7 prosenttia. Vantaalla laskua tuli 38,9 prosenttia ja Lahdessa 51,7 prosenttia. Pienemmällä pudotuksella selvittiin Kuopiossa, jossa kauppamäärät laskivat 13,9 prosenttia viime vuodesta. Vaasassa asuntokauppojen määrä laski 17,4 prosenttia ja Oulussa 22,8 prosenttia viime vuoden huhtikuusta.

Parhaiten pintansa pitivät uusimmat kerrostaloasunnot. Enintään 10 vuoden ikäisten kerrostaloasuntojen kauppamäärissä oli pudotusta viime vuoteen verrattuna noin 8 prosenttia.

Vanhojen kerrostaloasuntojen kauppamäärät laskivat, mutta vapaa-ajan asunnoissa kehitys on päinvastainen. Huhtikuussa vapaa-ajan asuntojen kauppamäärät nousivat viime vuodesta 13,3 prosenttia.

– Kiivastahtinen kauppa näkyy myös kauppa-ajoissa. Vapaa-ajan asunnot myydään nyt kaksi viikkoa nopeammin kuin viime vuonna, Christie sanoo.

Asuntojen hinnat kehittyivät huhtikuussa eri suuntiin. Kerrostaloasuntojen hinnat nousivat 4,6 prosenttia, rivitaloasuntojen hinnat 2,4 prosenttia viime vuoden huhtikuusta. Omakotitalojen hinnat sen sijaan laskivat 4,9 prosenttia. Pääkaupunkiseudulla kaikenlaisten vanhojen asuntojen hinnat nousivat viime vuoden huhtikuusta noin 3-5 prosenttia.

Jos hintoja verrataan maaliskuun hintoihin, nousivat pääkaupunkiseudulla vanhojen kerrostaloasuntojen hinnat 2,0 prosenttia, muualla Suomessa ne laskivat 3,8 prosenttia.

– Vaikka luvut näyttävätkin nyt laskua huhtikuulta, kentältä kuuluu kuitenkin jo positiivisia viestejä. Ostajat ovat liikkeellä, ja huhtikuisten koronaviikkojen jälkeen asuntoja myös tulee myyntiin taas vilkkaammin. Uskomme, että rajoitusten poistuessa asuntokauppa pikkuhiljaa piristyy, Christie sanoo.

OP:n viestintä, p. 050 5239904, viestinta@op.fi

OP Ryhmä on Suomen suurin finanssiryhmä, jolla on kaksi miljoonaa omistaja-asiakasta ja 12 000 työntekijää. Tarjoamme kattavan pankki- ja vakuutuspalvelujen kokonaisuuden henkilö- ja yritysasiakkaille. OP Ryhmän muodostavat osuuspankit sekä ryhmän keskusyhteisö OP Osuuskunta tytär- ja lähiyhteisöineen. Perustehtävämme on edistää omistaja-asiakkaidemme ja toimintaympäristömme kestävää taloudellista menestystä, turvallisuutta ja hyvinvointia. www.op.fi