Black Friday -viikolla verkkokauppa kasvaa kymmeniä prosentteja – suosituimmat kaupat moninkertaistavat myynnin

OP:n korttidatan mukaan Black Friday -viikolla tehtiin viime vuonna verkkokauppaa 60 prosenttia enemmän kuin edellisellä viikolla. Black Friday -viikolla kiihtyy erityisesti elektroniikan ja tietoliikenteen sekä vaatteiden verkkokauppa. Noin puolet ostoksista tehdään kotimaisista verkkokaupoista.

Korttiostoksia tehtiin viime vuonna 20 prosenttia edellisviikkoa enemmän myös kivijalkakaupoissa, mutta suurin vaikutus Black Fridaylla on nimenomaan verkkokauppaan.

– Black Friday hyödyttää kotimaista verkkokauppaa, jossa korttiostokset kasvoivat viime vuonna peräti 75 prosenttia edellisviikosta eli normaalista ajanjaksosta. Monet suomalaiset verkkokaupat jopa moninkertaistavat myyntinsä Black Friday -viikolla. Haastavana koronavuonna toivomme viikosta nytkin piristysruisketta kotimaiselle verkkokaupalle, OP:n arjen talouden palveluista vastaava johtaja Masa Peura sanoo.

Erityisesti Black Friday -viikko kasvattaa vaatteiden ja asusteiden myyntiä, joka kasvoi OP:n korttidatan mukaan viime vuonna peräti 80 prosenttia edellisviikosta. Elektroniikkaa ostettiin liki kolminkertaisesti edellisviikkoon verrattuna, puhelimia ja datapalveluita kaksinkertaisesti. Myös kodin kunnostukseen liittyviä ostoksia tehtiin kaksinkertaisesti.

Yleensä myös matkailuala on hyötynyt Black Fridayn aikaan – viime vuonna matkailuun liittyvä kuluttaminen kasvoi 50 prosenttia edellisviikosta.

– Korona on vaikuttanut kulutukseen niin monin tavoin, että on vaikea ennakoida, kuinka verkkokaupan kulutus eri alojen kesken tänä vuonna jakautuu. Jos koronasta jotain hyvää on seurannut, niin suomalaiset käyvät nyt verkkokauppaa yleisestikin viime vuotta enemmän. Monelle verkkokaupasta on pandemian aikaan tullut osa uutta arkea, mikä voi siivittää Black Friday -kaupan uusiin lukemiin, Peura pohtii.

Black Friday käynnistää usein koko vuoden vilkkaimman verkkokaupan ajan, joka jatkuu jouluun saakka.

Paitsi Suomesta, suomalaiset tekevät korttiostoksia vilkkaasti myös muualta Euroopasta. Viime vuonna korttiostokset euroalueen verkkokaupoista kasvoivat 50 prosenttia edellisviikosta. Eniten suomalaiset ostivat viime vuonna tuotteita Iso-Britanniasta, Ruotsista ja Saksasta.

– Koronatilanne on monessa maassa nyt vaikea, ja on kiinnostavaa nähdä, muuttaako se sitä, mistä suomalaiset verkkokauppaostoksia tänä vuonna tekevät. Asiakkaan kannattaa muistaa, että mikäli hän tekee ostoksia verkkokaupassa nimenomaan luottokortilla, se tarjoaa hänelle parempaa suojaa kuin maksaminen muilla tavoin. OP:n luotollisissa korteissa on myös vakuutus, joka vakuuttaa tuotteen puoleksi vuodeksi riippumatta siitä, onko ostos tehty liikkeessä vai verkkokaupassa, Peura muistuttaa.

OP:n viestintä, p. 010 252 8719, viestinta@op.fi

OP Ryhmä on Suomen suurin finanssiryhmä, jolla on kaksi miljoonaa omistaja-asiakasta ja 12 000 työntekijää. Tarjoamme kattavan pankki- ja vakuutuspalvelujen kokonaisuuden henkilö- ja yritysasiakkaille. OP Ryhmän muodostavat osuuspankit sekä ryhmän keskusyhteisö OP Osuuskunta tytär- ja lähiyhteisöineen. Perustehtävämme on edistää omistaja-asiakkaidemme ja toimintaympäristömme kestävää taloudellista menestystä, turvallisuutta ja hyvinvointia. www.op.fi