­­­Black Friday on jo nurkan takana – Tiedätkö, onko korttisi turvaraja satoja, tuhansia vai kymmeniätuhansia euroja?

Noin joka kolmas OP:n maksukorttiasiakkaista ei ole muuttanut verkkokauppaostojen turvarajaa koskaan. Black Fridayn alla jokaisen kortinkäyttäjän kannattaa varmistaa, että kortin turvarajat ovat kunnossa.

Kuluttajat voivat määritellä käyttämilleen maksukorteille erilaisia turvarajoja, kuten rajat päivittäisiin käteisnostoihin, korttiostoihin ja verkkokauppaostoihin, joilla osaltaan varmistetaan turvallinen asiointi.

OP:n maksukorttiasiakkaista noin 35 prosenttia ei ole muuttanut verkko-ostojensa turvarajaa koskaan. Joillakin korteilla voi tällöin tehdä verkko-ostoja vuorokaudessa kymmenientuhansien eurojen edestä. Useimmat kortinkäyttäjät ovat määritelleet käteisnostoille melko alhaiset turvarajat.

OP:n asiakkailla on noin 1,5 miljoonaa OP-Visa Debit, OP-Visa Electron- ja OP-Mastercard -maksukorttia. Peräti 52 prosentilla korteista voi nostaa jopa 1 000 euroa käteistä vuorokaudessa. Yli kolmasosa käyttäjistä ei kuitenkaan ole muuttanut käteisnostorajaansa koskaan. Noin 19 000:lla korttikäyttäjällä päivittäisten käteisnostojen turvaraja on peräti maksimissaan, eli kortilla saa nostettua käteistä 6 000–10 000 euroa vuorokaudessa.

– Ensi viikolla käynnistyy verkkokaupan vilkas ostosviikko Black Fridayn myötä. Nyt onkin hyvä hetki varmistaa, että ainakin maksukortin verkko-ostoja koskevat turvarajat ovat kohdallaan. Turvarajojen muokkaaminen onnistuu helposti niin OP-mobiilissa kuin verkkopalvelussakin, ja asiakas voi säätää turvarajoja niin usein kuin haluaa, sanoo OP:n korttiliiketoiminnasta vastaava johtaja Teemu Korte.

Jos kortinhaltija ei tee lainkaan verkko-ostoksia, voi verkko-ostosten turvarajan määrittää nollaan euroon.

Korttiin voi määritellä oman turvarajan myös niin sanotuille varmennettaville korttiostoille, eli ostoille kivijalkakaupoissa ja ravintoloissa. Noin 36 prosenttia OP:n maksukorttien omistajista on määritellyt tällaisten ostojen enimmäismääräksi 1 000 euroa vuorokaudessa. Jopa 19 prosentilla myös korttiostojen turvaraja on kuitenkin yli 5 000 euroa vuorokaudessa.

– Harva pitää lompakossaankaan 5 000 euroa tai ostaa kortilla kaupoista ja ravintoloista tuhansilla euroilla päivittäin. Vastuullisen kortinkäyttäjän kannattaakin ottaa turvarajojen päivittäminen rutiiniksi, Korte kannustaa.

Turvarajojen säätäminen turvaa asiakkaan varoja tilanteessa, jossa maksukortti häviää, tai sitä yritetään käyttää väärin.

– Kortin kadottua asiakkaan kannattaa soittaa välittömästi kortin sulkupalveluun vahinkojen välttämiseksi. Korttiaan huolellisesti käyttänyt ei ole vastuussa väärinkäytöstä, mutta turvarajat on syytä pitää alhaalla. Ainoa, joka korkeista turvarajoista hyötyy, on rikollinen, Korte toteaa.

Korttien turvarajojen muuttamiseen on OP:n verkkosivuilla yksinkertaiset ohjeet: https://www.op.fi/henkiloasiakkaat/paivittaiset/kortit/turvarajat

OP:n viestintä, p. 010 252 8719, viestinta@op.fi

OP Ryhmä on Suomen suurin finanssiryhmä, jolla on kaksi miljoonaa omistaja-asiakasta ja 12 000 työntekijää. Tarjoamme kattavan pankki- ja vakuutuspalvelujen kokonaisuuden henkilö- ja yritysasiakkaille. OP Ryhmän muodostavat osuuspankit sekä ryhmän keskusyhteisö OP Osuuskunta tytär- ja lähiyhteisöineen. Perustehtävämme on edistää omistaja-asiakkaidemme ja toimintaympäristömme kestävää taloudellista menestystä, turvallisuutta ja hyvinvointia. www.op.fi