Edustajiston vaalit käynnistyvät 55 osuuspankissa ehdokasasettelulla

OP Ryhmän 55 osuuspankissa järjestetään edustajiston vaalit 4.–17.11.2021. Vaalien ehdokasasettelu on käynnissä 16.8.-10.9.2021. Vaaleissa on mukana 1,4 miljoonaa äänioikeutettua omistaja-asiakasta ympäri Suomen.

Osuuspankki on asiakkaidensa omistama osuuskunta, jonka perusarvo on jäsen ja ääni -periaate. Vaaleihin toivotaan ehdokkaiksi monenlaisia ja eri elämänvaiheissa olevia ihmisiä, sillä hyvä edustajisto kuvastaa monipuolisesti omistaja-asiakaskuntaa.

Osuuspankissa omistaja-asiakkaalla on aito vaikutusmahdollisuus. Toivommekin, että edustajisto kuvastaa mahdollisimman hyvin pankin asiakaskuntaa. Silloin jäsendemokratia toteutuu oikealla tavalla ja jokaisen asiakkaan ääni tulee kuuluville, kertoo Vähittäispankin henkilöasiakkuuksista vastaava johtaja Aki Gynther.

Ehdokkaaksi voi asettua jokainen hyvämaineinen täysivaltainen osuuspankin palveluja käyttävä omistaja-asiakas, joka on liittynyt omistaja-asiakkaaksi 31.5.2021 mennessä ja tullut täysi-ikäiseksi viimeistään ehdokashankinnan aikana. Ehdokkaaksi ei voi asettua kyseisen osuuspankin palveluksessa oleva henkilö, eikä sen hallituksen tai hallintoneuvoston jäsen. Ehdokkuuden vahvistamiseksi ehdokas tarvitsee yhden kannattajan, joka myös on saman osuuspankin omistaja-asiakas. Ehdokkaaksi voi ilmoittautua helposti sähköisesti osoitteessa op.fi/edustajistonvaalit, postitse tai asioimalla osuuspankin konttorissa.

Edustajiston jäseniltä ei vaadita erityistä pankkiasioiden osaamista, joten kuka tahansa meistä voi asettua ehdokkaaksi. Riittää, että on kiinnostunut yhteisistä asioista finanssialan näkökulmasta, Gynther sanoo.

Edustajisto on osuuspankin ylin päättävä elin. Varsinaisessa edustajiston kokouksessa muun muassa päätetään vastuuvapauden myöntämisestä hallitukselle ja toimitusjohtajalle edelliseltä tilikaudelta. Edustajiston kokouksessa valitaan myös tilintarkastaja ja hallintoneuvoston jäsenet.

Lisätiedot

Op.fi/edustajistonvaalit -verkkosivuilla kerrotaan perustietoa edustajistosta, vaaleista ja ehdokkaaksi asettumisesta.

OP Ryhmän viestintä, p. 010 252 8719, viestinta@op.fi

OP Ryhmä on Suomen suurin finanssiryhmä, jolla on kaksi miljoonaa omistaja-asiakasta ja yli 12 000 työntekijää. Tarjoamme kattavan pankki- ja vakuutuspalvelujen kokonaisuuden henkilö- ja yritysasiakkaille. OP Ryhmän muodostavat osuuspankit sekä ryhmän keskusyhteisö OP Osuuskunta tytär- ja lähiyhteisöineen. Perustehtävämme on edistää omistaja-asiakkaidemme ja toimintaympäristömme kestävää taloudellista menestystä, turvallisuutta ja hyvinvointia. www.op.fi