EIR:n ja OP Ryhmän välinen InvestEU-sopimus vauhdittaa vihreää siirtymää ja mahdollistaa 200 miljoonan euron lainatakaukset suomalaisyrityksille

Euroopan investointirahaston lainatakauksella autetaan pieniä yrityksiä ja taloyhtiöitä investoimaan kestäviin ratkaisuihin ja vauhditetaan tuote- ja palvelukehitystä sekä digitalisaatiota. Takaussopimuksen taustalla on Euroopan unionin InvestEU-ohjelma.

Euroopan investointirahasto (EIR) ja OP Ryhmä ovat allekirjoittaneet vihreää siirtymää ja innovaatioinvestointeja edistävän takaussopimuksen, jolla saadaan Suomen markkinoille noin 200 miljoonaa euroa lisärahoitusta.

Kyseessä on yksi ensimmäisistä Suomessa allekirjoitetuista InvestEU-ohjelman takaussopimuksista. Euroopan investointirahaston takauksella helpotetaan pk-yritysten ja taloyhtiöiden rahoituksen saantia. EIR-takauksen ansiosta niillä on mahdollisuus saada lainaa edullisilla ehdoilla jopa 7,5 miljoonaa euroa.

- Riskinjakotakauksella vastataan kahteen ajankohtaiseen haasteeseen: suomalaisten taloyhtiöiden energiaremonttitarpeeseen ja edessämme olevaan suureen energiamurrokseen, kertoo OP Ryhmässä pk-yritysasiakkaista vastaava johtaja Heikki Peltola.

- Taloyhtiöiden on nyt tärkeää pystyä investoimaan vihreään siirtymään ja edistämään energiatehokkuutta, uusiutuvaa energiaa ja vähäpäästöisiä ratkaisuja.

OP Ryhmä on Suomen suurin finanssiryhmä, jolla on 108 osuuspankkia ympäri Suomen ja laajasti kokemusta pienten yritysten lainoittamisesta. OP Ryhmä on tarjonnut EIR-takauksia jo aiemminkin: ensimmäisen, SME Initiative -ohjelmaan liittyvän takaussopimuksensa se teki jo vuonna 2016, jonka jälkeen oli InnovFin-sopimuksen vuoro.

- OP Ryhmä on EIR:n pitkäaikainen kumppani. Ryhdymme jälleen yhteistyöhön ja autamme suomalaisia yrityksiä ja taloyhtiöitä pärjäämään vihreässä siirtymässä, sanoo Euroopan investointirahaston toimitusjohtaja Marjut Falkstedt.

- Yhdessä voimme auttaa yrityksiä rahoittamaan investointejaan ja pääsemään kasvutavoitteisiinsa, haluavatpa ne sitten parantaa kestävyyttään tai innovaatiokykyään taikka investoida digitalisaatioon.

EIR-takausten taustalla on EU:n poliittisia tavoitteita edistävä InvestEU-ohjelma. Yksi poliittinen tavoite on puhtaan teknologian investointien edistäminen Euroopassa EU:n talousarviotakauksen avulla.

- InvestEU-ohjelmalla on tärkeä osa vihreän siirtymän edistämisessä, luonnehtii Euroopan komission talouskomissaari Paolo Gentiloni.

- Tämä sopimus auttaa yrityksiä ja taloyhtiöitä edistämään kestävien ratkaisujen kehittämistä sekä tuotteiden ja palvelujen digitalisaatiota Suomessa. Se helpottaa pk-yritysten mahdollisuuksia saada rahoitusta, joita ne tarvitsevat innovointiin, laajentumiseen ja työpaikkojen luomiseen.

Euroopan komissio:
Flora Matthaes
Puh. +32 229 83951
Sähköposti: flora.matthaes@ec.europa.eu

Euroopan investointipankkiryhmä:

Kristiina Randmaa, puh. +352 4379 72894 — k.randmaa@ext.eib.org
Seuraa meitä Twitterissä @eif_eu
Verkkosivusto: www.eif.org — Lehdistöpalvelu: +352 4379 21000 — press@eib.org

Euroopan investointirahasto (EIR) kuuluu Euroopan investointipankkiryhmään (EIP-ryhmä). EIR tukee Euroopan pieniä ja keskisuuria yrityksiä parantamalla niiden rahoituksen saatavuutta. Se suunnittelee ja kehittää Euroopan pk-yrityksille suunnattua riski- ja kasvurahoitusta, takuujärjestelyjä ja mikrorahoitusinstrumentteja. EIR:n toiminta tukee EU:n poliittisia tavoitteita edistää muun muassa kilpailukykyä ja kasvua, innovointia ja digitalisaatiota, sosiaalista oikeudenmukaisuutta, osaamista ja inhimillistä pääomaa, ilmastotoimia ja ympäristön kestävyyttä.

Pitkäaikaista rahoitusta Euroopassa tarjoavalla InvestEU-ohjelmalla pyritään saamaan liikkeelle merkittäviä määriä julkista ja yksityistä rahoitusta, jolla tuetaan kestävää elpymistä. InvestEU-ohjelman avulla käynnistetään lisää investointeja, joilla edistetään EU:n tavoitteita, kuten EU:n vihreän kehityksen ohjelmaa, digitaalisaatiota ja pk-yritysten tukemista. InvestEU-ohjelma kokoaa yhteen lukuisat EU:n rahoitusvälineet. Ohjelmassa on kolme osaa: InvestEU-rahasto, InvestEU-neuvontakeskus ja InvestEU-hankeportaali. InvestEU-rahaston toiminta toteutetaan useiden rahoituskumppaneiden kautta. Kumppanit investoivat EU:n 26,2 miljardin euron talousarviotakauksen turvin hankkeisiin, joilla käynnistetään arviolta 372 miljardin euron arvosta lisäinvestointeja.