Ensiasunnon ostajat eivät vielä ehtineet piristää OP Kodin asuntokauppalukuja – lokakuu oli viime vuotta hiljaisempi

OP Kodin kautta tehtiin lokakuussa 14 prosenttia vähemmän asuntojen ja kiinteistöjen kauppoja kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Piristysruisketta loppuvuoden kauppamääriin toivotaan ensiasunnon ostajista.

OP Kodin kautta myytiin asuntoja ja kiinteistöjä lokakuussa yhteensä 723 kappaletta, mikä on 14 prosenttia viime vuoden vastaavaa aikaa vähemmän. Eri asuntotyyppien vertailussa nousevat positiivisesti esiin omakotitalot, joita myytiin lokakuussa hieman enemmän kuin vuosi sitten.

– Sähkön hinta nousi rajusti viime vuonna, ja se säikäytti silloin omakotitalojen ostajia. Kuluvan vuoden aikana keskustelu sähkön hinnan ympärillä on kuitenkin tasaantunut, mikä nyt näkyy omakotitalokaupassa, OP Kodin johtaja Lasse Palovaara sanoo.

Hallituksen suunnitelmat poistaa varainsiirtoverovapaus ensiasunnon ostajilta tulivat julki lokakuun puolivälissä. Mikäli hallituksen esitys toteutuu, pitäisi ensiasunto ostaa tämän vuoden puolella varainsiirtoveron välttämiseksi.

– Lokakuun kauppaluvuissa hallituksen muutosesitys ei meillä vielä näy, vaikka ensiasunnon ostajia onkin ollut liikkeellä asuntonäytöillä selkeästi aiempaa enemmän. Toki asuntokaupan läpivienti ottaa aina oman aikansa, eikä kenenkään ole hyvä hätäillä oman asuntokauppansa kanssa. Marraskuun kauppatiedoista tullaan näkemään selkeämmin, minkälainen vauhditus asuntokauppaan varainsiirtoveroa koskevan esityksen myötä on syntynyt, Palovaara toteaa.

Asuntokauppaa on hidastanut korkojen nousun lisäksi kaupan ketjuuntuminen eli se, että monen kaupan ehtona on aiemman asunnon myynti. Ensiasunnon ostajien aktivoituminen voi osaltaan laittaa näitä ketjuja liikkeelle, koska ensiasunnon ostajilla ei ole tarvetta saada aiempaa asuntoa myydyksi.

– Myyntiajat pitenivät viime ja tämän vuoden kesän välillä lähes kuukauden. Syksyn edetessä myyntiaikojen piteneminen on jatkunut, ja se kuvastaa sitä sitkeää asuntokaupan tahmeutta, joka Suomen asuntomarkkinoilla tällä hetkellä vallitsee. Toivottavasti markkinakoroissa alettaisiin nähdä käännettä laskusuuntaan, ja asuntomarkkinoille saataisiin lisää vauhtia myös sitä kautta, Palovaara pohtii.