Ensiasunnon ostajat lähtivät hakemaan lainalupauksia – OP Ryhmään tuli lokakuussa reilu kolmannes enemmän ensiasuntolainahakemuksia

Ensiasunnon ostajilta tuli lokakuussa lainahakemuksia noin kolmannes enemmän kuin syyskuussa, mikä siivitti kaikkien asuntolainahakemusten määrän nousuun. Kaikkien asuntolainahakemusten määrä kasvoi syyskuusta 13 prosenttia.

Hallituksen esitys varainsiirtoverovapauden poistamisesta ensiasunnon ostajilta tuli tietoon lokakuun puolivälissä. Mikäli ensiasunnon ostaja haluaa välttää varainsiirtoveron maksamisen, asunto olisi ostettava tämän vuoden puolella. Esitys näkyi välittömästi OP Ryhmään tulevien ensiasuntolainahakemusten määrässä.

– Ensimmäisellä kokonaisella viikolla uutisen jälkeen ensiasuntolainahakemuksia tuli peräti 60 prosenttia edellisviikkoa enemmän. Sittemmin hakemusmäärä on hiukan tasaantunut, mutta edelleen ensiasunnon ostajilta tulee lainahakemuksia noin kolmasosa esitystä edeltäviä viikkoja enemmän, OP Ryhmän henkilöasiakasrahoituksesta ja asumisen palveluista vastaava johtaja Satu Nurmi sanoo.

Ensiasuntolainahakemusten nousu siivitti koko asuntolainahakemusten määrän kasvuun lokakuussa. Kaiken kaikkiaan asuntolainahakemuksia tuli OP Ryhmään 13 prosenttia enemmän kuin syyskuussa. Tässä kokonaishakemusluvussa ovat mukana myös esimerkiksi lainahakemukset sijoitusasuntoihin ja vapaa-ajan asuntoihin.

Lokakuussa peräti 40 prosenttia OP Ryhmään tulleista asuntolainahakemuksista tuli ensiasunnon ostajilta.

– Toivottavasti hakemukset johtavat myös asuntokauppoihin. Asunnon ostaminen on iso päätös, jota ei kannata tehdä hätiköiden. Ostotarjoukset tehdään usein sillä ehdolla, että asukkaan aiempi asunto saadaan ensin myydyksi. Ensiasunnon ostajien kiinnostus usein kohdistuu pienempiin asuntoihin, ja kenties niiden myynti saa jumiutuneet asuntokaupan ketjut liikkeelle, Nurmi sanoo.

Ensiasuntolainoja myös myönnettiin lokakuussa 15 prosenttia syyskuuta enemmän.